Home Telecom De impact van Skype for Business

De impact van Skype for Business

247

Telefonie is tegenwoordig meer dan alleen maar bellen en gebeld worden, het is een ervaring die integraal onderdeel uitmaakt van onze werkzaamheden en ons privéleven. Het gaat er tegenwoordig om als organisatie een communicatieplatform te leveren aan de gebruikers. Deze dient onderdeel uit te maken van de werkplek en waarmee altijd, overal, efficiënt en intuïtief te werken is. Zaken zoals beschikbaarheid van informatie, delen van bestanden, snel en simpel kunnen chatten en eventueel kunnen bellen voor een snellere informatie-uitwisseling.

Natuurlijk moet het ook mogelijk zijn om elkaar te zien, te overleggen en te vergaderen. Dit alles om de ervaring persoonlijker te maken. We leven tenslotte in een wereld waarin het niet meer gaat om contact te krijgen met het naastgelegen dorp. Onze hele wereld is door alle technologische innovaties zo veranderd, dat de hele wereld één dorp is waar we snel en eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

Een persoonlijke ervaring
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat communicatie is veranderd, want een groot deel van mijn familie woont aan de andere kant van de oceaan. Waar eerst nog met elkaar werd gebeld en contact werd gezocht via NetMeeting, is in de afgelopen tien jaar ons leven enorm veranderd. Niet meer het feit dat familie elkaar nooit meer zag als men verhuisde naar een ander land, maar elke dag met elkaar in contact staan via moderne middelen zoals Skype en WhatsApp.

Hoe mooi is het om te zien dat mijn dochter contact heeft met haar oma’s aan de andere kant van de wereld via Skype: Skype brengt ons dichter bij elkaar. Dit geldt niet alleen voor mijn persoonlijke situatie, maar ook voor veel organisaties waarmee ik als consultant in contact kom. Steeds meer organisaties opereren internationaal en moeten snel en wendbaar zijn in de wijze waarop zij hun IT benutten. Oplossingen waarmee op eenvoudige wijze intern en extern contact kan plaatsvinden tussen klanten, relaties en collega’s. De wereld is verbonden op een unieke wijze die nog niet eerder in het bestaan van de mensheid heeft plaatsgevonden.

Reikwijdte van Skype
Sinds de acquisitie van Skype is Microsoft bezig om de persoonlijke Skype-ervaring naar de werkplek te brengen. Met 300 miljoen Skypegebruikers en 100 miljoen Lync-gebruikers heeft Microsoft een groot marktaandeel in handen op het gebied van communicatie. Op dit moment faciliteert Skype per maand liefst 50 miljard minuten Skypeverkeer over de hele wereld. Dit staat gelijk aan een derde van de globale langeafstandscommunicatie. Belangrijker nog, volgens een onderzoek uit 2014 was al het dataverkeer van Skype verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de totale conventionele internationale telecommarkt.

grafiek

Microsoft als cloudleverancier
Als je als consument gebruikmaakt van een clouddienst zoals Netflix of Skype is dat meestal geen probleem. Als de dienst het even niet doet, is dat vervelend maar niet rampzalig. Als organisaties gebruik maken van clouddiensten, is het vertrouwen dat ze neerleggen bij een andere organisatie van cruciaal belang. Microsoft heeft jarenlange ervaring met het bouwen van grote netwerkomgevingen. Alleen al 48 miljoen gebruikers maken gebruik van Xbox Live (sinds 2002), een gigantische service waarvoor veel bandbreedte nodig is. Op dit moment verbindt Microsoft haar clouddiensten middels 1.600 unieke netwerken met meerdere redundante knooppunten. In totaal heeft Microsoft de capaciteit om 110 miljoen Petabytes aan informatie te verplaatsen over al hun datacenters en beschikken ze over 2,2 miljoen km aan glasvezelverbindingen.

skype kaart

Skype for Business in Office 365
Skype for Business maakt onderdeel uit van het Office 365 pakket. Deze is onderverdeeld in drie plannen. Met Skype for Business kan in alle plannen gebruik worden gemaakt van functionaliteiten zoals aanwezigheidsinformatie, audio- en videovergaderen, interne telefonie, chatten, en beeldschermdelen. Het Office 365 E5 pakket is de vervanger van Office 365 E4. Naast de eerder genoemde mogelijkheden bevatte het E4 pakket de rechten om Skype for Business ook on-premises te installeren om zo extern bellen en gebeld worden mogelijk te maken. De Skype for Business omgeving wordt dan gekoppeld aan een traditionele PBX* of een SBC**. In E5 heeft Microsoft deze mogelijkheden overgenomen van E4 en hier verschillende extra producten en innovaties op het gebied van Skype aan toegevoegd.

skype lijst

Functionaliteiten in Office 365 E5
Het Office 365 E5 plan bevat zoals eerder gezegd alle mogelijkheden van E1 en E3. Daarnaast heeft Microsoft de volgende producten aan het pakket toegevoegd:
– Cloud PBX t.b.v. Skype externe telefonie.
– PSTN Conferencing voor Skype for Business. Via Microsoft wordt een lokaal PSTN*** inbelnummer gefaciliteerd voor virtueel vergaderen (PSTN Conferencing is een additionele add-on welke beschikbaar is voor Office 365 E3 en Office 365 E5).
– Advanced Threat Protection, een extra e-mailservice bovenop Exchange Online Protection (EOP) die een extra beveiligingslaag bevat voor verschillende soorten geavanceerde bedreigingen.
– Power BI Pro, een oplossing die data vertaalt naar intelligente (rijkelijk geïllustreerde) Business Intelligence overzichten.
– Equivio Analytics for eDiscovery, met behulp van Equivio Zoom is het mogelijk om ongestructureerde data te analyseren om zo beter datamanagement uit te voeren.
– Delve Analytics, gebruikers krijgen meer inzicht in hun tijdsbesteding op het werk om hun dagindeling te verbeteren en productiever te worden.
– Customer Lockbox, hiermee geeft een organisatie op een veilige manier toegang aan een Microsoft Engineer mocht deze toegang nodig hebben (bijvoorbeeld om een probleem op te lossen) tot de Office 365 omgeving van de organisatie.

Microsoft Office 365 E5 is gelanceerd op 1 december 2015 en is vooral op het gebied van Skype continu aan het innoveren. Zo is het nu in de Verenigde Staten al mogelijk om direct vanuit de cloud te bellen en gebeld te worden via een PSTN*** verbinding. Verwacht wordt dat deze mogelijkheden ook onze kant van de oceaan zullen bereiken.

Jeroen Engelander, Cloud Consultant COMPAREX

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in