Home Innovatie & Strategie 7 IT TRENDS VOOR 2013

7 IT TRENDS VOOR 2013

117

Sinterklaas is verdwenen, kerstbomen worden opgetuigd en de eerste scholen sluiten hun deuren omdat er heel eventueel 5 centimeter sneeuw zou kunnen vallen. Geen mooier moment om eens introspectief achterover te leunen en de blik te werpen op het komende jaar. Er staat immers genoeg te gebeuren. Hoewel de economische vooruitzichten wazig zijn, borrelt er van alles op het gebied van IT.

Toen ik vorige week een rondritje maakte door Silicon Valley, waren de effecten van de mini boom onmiskenbaar: nieuwe bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond en overal wordt gebouwd. Mijn collega ter plekke vertelde dat dit veel te maken heeft met het Amerikaanse stimuleringsbeleid van de afgelopen jaren, waarin veel geld is gestoken in de vernieuwing van de auto-industrie, biotechnologie en duurzame energie. In het kielzog daarvan is er uiteraard ook hernieuwde belangstelling voor informatietechnologie, niet in het minst gedreven door het bekende rijtje van Cloud, Social, Mobile en Big Data.

Maar goed, die vier kennen we nu wel. Valt er wat meer specifieks te zeggen over waar het in 2013 allemaal gaat gebeuren? Ik houd het in ieder geval op het onderstaande lijstje van 7 trends, waarbij ik me op voorhand excuseer voor het gebruik van Engelstalig jargon (het bekt nu eenmaal minder vlot in het Nederlands).

De IT-trends voor 2013

1. Design for Digital. Hoewel het woord wat anachronistisch klinkt, is ‘Digital’ razendsnel uitgegroeid tot een term die verwijst naar het gebruik van IT als een stimulans voor nieuwe manieren om met de klant in contact te komen en zelfs complete bedrijfsmodellen te herzien. Het perspectief wordt verlegd naar buiten (let vooral ook in 2013 op ‘Design Thinking’) en de eerste Chief Digital Officers worden al gesignaleerd, min of meer als de business-georiënteerde, innovatieve tegenhangers van CIO’s die zich liever verschuilen op hun IT-afdeling. Let eens op iemand als Mike Bracken bij de Britse overheid. Dat type gaan we veel meer zien.

2.    What would Amazon do? Amazon Web Services is een synoniem aan het worden voor wat in de Cloud allemaal niet bereikt kan worden, zowel in termen van niet te kloppen kosten als de superieure self-service catalogus van diensten. Amazon is de Xerox van de Cloud geworden, de benchmark waar elke IT-afdeling straks tegen gemeten wordt.

3.    Edge of Cloud. Recent onderzoek wijst uit dat de Business-kant steeds vaker het voortouw neemt als het gaat om Cloud-projecten, met de voordelen ondertussen scherp op ieders netvlies. Cloud-evangelisatie lijkt dan ook verre van hot in 2013. En hoewel met de name de IT-afdeling vaak nog veel beren op de weg ziet (privacy, beveiliging, robuustheid integratie) zijn Cloud-oplossingen stilzwijgend eigenlijk al standaard geworden voor het ondersteunen van nieuwe activiteiten aan de rand van de  bedrijfsvoering. Kijk vooral naar gebieden als Social CRM, Human Capital Management, mobiel, analytics en collaborative procurement als het gaat om geschikte plekken om met Cloud aan de slag te gaan.

4.    Inflection Point of Realtime. Intel’s Andy Grove beschreef eens het Inflection Point als het moment waarop een organisatie plotsklaps een drastische wending maakt, zowel in positieve als negatieve zin. De ontwikkelingen rond data – met name het vermogen om data niet alleen zonder vertraging te verwerken en op te slaan, maar ook real-time ter beschikking te hebben voor analyse – leiden steeds meer tot zo’n moment. Organisaties die begrijpen hoe platformen als SAP’s HANA en Oracle’s Exadata kunnen leiden tot het fundamenteel herzien van processen, in plaats van ze alleen maar te versnellen, kunnen in 2013 grote stappen voorwaarts maken. Het ‘einde van batch’ heeft interessante gevolgen, ver buiten de IT-afdeling.

5.     No Process. Een nieuwe generatie Business Process Management en Business Rules oplossingen (kijk bijvoorbeeld eens naar onze nationale trots Be Informed, maar er zijn veel meer oplossingen) maakt het niet alleen mogelijk processen te stroomlijnen, te managen en te verbeteren, het maakt ze ook steeds vaker overbodig. In plaats daarvan wordt een ‘zaak’ afgehandeld door slim gebruik te maken van al beschikbare informatie en de toestand van het moment. De  benodigde menskracht wordt daaromheen gedrapeerd als een zwerm die zichzelf voortdurend aanpast om tot het beste, snelste resultaat te komen.

 6.    Bring Your Office Device. Dat werknemers steeds vaker hun eigen smartphone of tablet mee naar het werk nemen, dat weten we nu wel. Ook is het duidelijk dat de IT-afdeling vaak naar Mobile Device Management zal grijpen om dit feest van besturingssystemen en apparaten beheersbaar te houden. Toch kan het ook andersom. Met name Windows (Phone) 8 is een platform dat goed valt te managen vanuit de kant van de bedrijfsvoering, maar daarnaast al het potentieel heeft om vroeg of laat een publiekslieveling van consumenten te worden. Je zou dan als werknemer tot je milde verrassing kunnen merken dat die door het bedrijf verstrekte smartphone of tablet ook heel prettig te gebruiken is in de vrije tijd. En met het vermogen om snel te kunnen wisselen van perspectief (bijvoorbeeld ook in het nieuwe BlackBerry 10), hoeven zakelijk en privé elkaar helemaal niet te bijten. BYOD dus, maar dan anders.

 7.    Friend Your Vending Machine.  U wilt nog een tikje wilder in 2013?  Voeg eens wat apparaten of zaken toe aan uw sociale netwerk. Bedrijven als salesforce.com maken het mogelijk om u te abonneren op de statusupdates van uw offertes en dossiers, maar ook op de tweets van uw auto, machinepark of vliegtuigmotor in ontwikkeling. Zo kunnen warme banden ontstaan, zeker als het social thing zich gaat aanpassen aan uw reacties, likes en dislikes. Mocht u als wereldvreemde IT-expert een saai, eenzaam leven leiden, dan zou 2013 u wel eens een hele reeks nieuwe, onverwachte vrienden kunnen opleveren.

Ron Tolido, Senior Vice President and CTO Applications Continental Europe, Capgemini – Director, The Open Group

5 REACTIES

  1. Dag Ron,

    Geweldige lijst, al verwacht ik dat je 7e trend nog een jaartje of twee meer nodig heeft om een trend te worden. Volvo is in dat opzicht wel met hele leuke dingen bezig (https://play.google.com/store/apps/details?id=se.volvo.vcc&hl=en) .

    Trend 5; no process of wel “case management” wilde ik ook op reageren en als trend zie ik dat inderdaad opkomen en ik weet niet of ik dit een goede ontwikkeling vind. Ik zie de schoonheid en de relatie tot (interne) social media wel, maar dit is typisch iets wat misbruikt gaat worden om een gebrek aan discipline te verhullen en zal in mijn ogen leiden tot hogere kosten en mindere kwaliteit (op de korte en middellange termijn), maar dat is slechts theorie.

    Trend 1 en 4 hebben volgens mij een vrij nauwe relatie met elkaar. Wellicht omdat bits en bytes makkelijker te verplaatsen zijn dan atomen.

    Aan trend 2 maak ik mij behoorlijk schuldig. Bij het ontwikkelen van een cloud strategie kijk ik vooral naar hoe Amazon het doet (onder leiding van de Nederlander Werner Vogels). Europese (wannabee) cloud providers zouden vooral naar dit model moeten kijken. Zo verwacht ik overigens dat Redshift een enorme impact zal hebben op enterprise cloud computing.

    Als laatste zou ik nog een trend toe willen voegen: Internal cloud computing. Enterprises die groot genoeg zijn zullen steeds meer interne cloud diensten en app stored ontwikkelen die wellicht het nadeel van de capex hebben, maar wel de voordelen van cloud computing kunnen omarmen en zodoende op een geleidelijke manier afscheid kunnen nemen van legacy (rationalisatie) al schurkt dit ook tegen trend 3; edge of cloud aan.

  2. Dank Henri,

    1. en 4. hebben inderdaad iets met elkaar te maken, hoewel ik in ‘Design for Digital’ veel meer krachten dan ‘alleen’ realtime zie samenkomen. Zelf heb ik nog wel wat twijfels over private cloud: tenzij een bedrijf de volledige exploitatie van zo’n interne cloud uitbesteedt, halen ze alleen maar veel nieuwe complexiteit in huis. Daar wegen de voordelen uiteindelijk niet genoeg tegen op. Ben ervan overtuigd dat binnen 5-10 jaar er nagenoeg alleen nog maar Public scenario’s zijn.

  3. Jan, leuke blog-post! Zelf heb ik altijd het gevoel dat sommige processen wel degelijk verankerd kunnen worden omdat ze zeer voorspelbaar en herhaalbaar zijn en weinig worden veranderd (ik noem dit altijd TRAIN en BUS processen), Daarnaast zijn er ‘processen’ die veel flexibeler zijn en desnoods ‘on the fly’ hun koers kunnen verleggen (CARS en SCOOTERS als het ware). Agility wordt zo heel nu en dan ook wel weer overrated…

  4. Ja, Ron, klopt: er zijn – al sinds jaar en dag – van die processen die lopen zoals ze lopen. Dat soort processen verandert niet of nauwelijks en leveren daarmee de vastigheid (soort van traditie) waarop allerhande vluchtigheid (soort van mode) haar altijd variërende en ook gevarieerde kunsten vertoont. Sommige van die kunsten worden opgemerkt, gewaardeerd, blijven hangen en komen op de één of andere manier in traditie terecht.
    Alleen… de verhouding tussen vast en vluchtig verandert en veranderde de afgelopen jaren sterk – naar mijn idee. En dat maakt dat het goed is dat we ons diepere vragen stellen – om tot crux door te dringen. Proces? Activiteit? Informatie? En dan blijkt dat wanneer je bij het begin (in-formatie dat immers overal aspect van is) begint… je gemakkelijk tot veel grotere flexibiliteit kunt komen dan nu mogelijk is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in