Home Innovatie & Strategie IT-afdeling: van kostenpost naar aanjager van innovatie

IT-afdeling: van kostenpost naar aanjager van innovatie

161

Tijdens de verschillende verhoren van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid, ontstond een duidelijk beeld van de geïsoleerde positie van de IT-afdelingen bij overheidsorganisaties. IT wordt door het hogere management slechts als kostenpost gezien. De IT’ers zelf waren onvoldoende in staat een volwaardige gesprekspartner te zijn voor andere afdelingen in de organisatie.

Mensen die in de ICT-sector werken, weten dat de overheid in dit opzicht niet uniek is. Ook in het bedrijfsleven acteren de IT’ers regelmatig op een eiland – daartoe gedwongen door de directie of business. Helaas heeft IT dit isolement in veel gevallen aan zichzelf te danken, doordat IT’ers onvoldoende in staat bleken technologische ontwikkelingen te duiden, mee te denken met de business of een gesprekspartner te zijn voor CEO en CFO.

Bij een groot aantal organisaties heeft IT lang een remmende rol gespeeld. Dit werd ook van hen verwacht: stabiliteit en veiligheid voorkomen reputatieschade of omzetdelving door falende IT. Techniek was ondersteunend in processen. Inmiddels is technologie echter een business driver: bij e-commerce is IT in feite de kern van de business. Bij (Big) Data-analyse wordt IT actief gebruikt om omzet te generen of te behouden. Van de IT-afdeling wordt niet alleen advies en ondersteuning verwacht, maar ook het duiden van ontwikkelingen. Het analyseren van wensen en oplossingen, bijvoorbeeld samen met een marketing- of productmanager, hoort eveneens tot het takenpakket van de moderne IT’er.

Medewerkers omzeilen IT-afdeling
De IT-afdeling moet zich ontpoppen als de afdeling die ervoor zorgt dat wat de business of de directie wenst, succesvol en adequaat wordt ontwikkeld en uitgerold. Ze houdt daarbij rekening met innovaties en technologische ontwikkelingen. Daarnaast beoordeelt de afdeling of nieuwe systemen daadwerkelijk kunnen ‘landen’ in een organisatie.
‘Kan niet’ of ‘mag niet’ zijn antwoorden die IT veel minder dan vroeger kan geven. Bij ‘kan niet’ zal IT razendsnel merken dat afdelingen op eigen houtje gaan opereren, buiten de IT-afdeling om. Als IT bijvoorbeeld niet actief een veilige dienst voor het delen van bestanden selecteert en propageert, zullen medewerkers minder veilige alternatieven als Dropbox en Google Drive gebruiken.

Het antwoord ‘mag niet’ wordt ook minder ondersteund door de directie van een onderneming. Waar het hogere management vroeger een wat afwachtende houding innam tegenover IT, willen ze nu zelf ook profiteren van BYOD en Het Nieuwe Werken. De directie jaagt nu verandering aan en IT moet daar een antwoord op hebben.

De IT-afdeling moet, kortom, de rijkdom aan kennis en ervaring gebruiken om de rest van de organisatie de weg te wijzen. Immers, zij weten wat de business doet; zijn er onderdeel van! Door te selecteren wat niet realistische wensen zijn én door direct duidelijk te maken hoe de wensen van de business veilig en tegen een goede prijs kunnen worden uitgevoerd. Het werk voor de IT’ers wordt er leuker door; ze krijgen een spilfunctie, kunnen pro-actief en faciliterend meedenken en vertalen techniek naar mogelijkheden of wensen in oplossingen. Het enthousiasme  kan overslaan op de rest van de organisatie. Mensen krijgen oog voor de kracht van moderne IT-oplossingen en kan IT wederom een uitstekende enabler worden.
Slechts als IT (pro)actief mee (be)stuurt kan een bedrijf maximaal, veilig en tegen de juiste kosten profiteren van innovaties.

Richard Berger, Consultant bij Salves Business Productivity

 

2 REACTIES

  1. Misschien moet de IT zichzelf eens opnieuw uitvinden? Wat wil IT leveren? Techno of info of …? Hoe wil IT zich positioneren? Satisfier of dissatisfier of …? Enzovoort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in