Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Altijd en overal kunnen leren en samenwerken

Altijd en overal kunnen leren en samenwerken

99

Blended learning? Het is gewoon het onderwijs van vandaag.

Een onderwijsinstelling die geen blended learning aanbiedt: je komt het nog maar zelden tegen. Dat is ook niet zo gek. Er zijn vele mogelijkheden om leermiddelen en kennis op afstand beschikbaar en aantrekkelijk te maken. Via platforms, portalen en sociale media kunnen leerlingen en studenten alle informatie en interactie vinden die ze nodig hebben. Maar let op: online leren is nog geen blended learning. Het succes van dat laatste zit juist in de mengvorm van fysiek en digitaal onderwijs.

Het onderwijs is volop in ontwikkeling. Dat is altijd zo, maar de digitalisering en mobilisering versnellen en sturen die ontwikkeling. Het klaslokaal verliest zijn functie als centraal punt voor kennisoverdracht. Studenten en leerlingen vergaren kennis en krijgen instructies digitaal in hun eigen omgeving buiten de schooluren met filmpjes, presentaties en proeftoetsen. Studenten krijgen zo meer en meer de controle over de intensiteit en het tempo van de studie.

Paar pdf’jes uploaden en klaar
Blended learning bestaat al bijna 20 jaar. In naam althans. In het begin werd leren al blended genoemd als de bestaande fysieke leermiddelen online gezet waren. Een paar pdf’jes van studieboeken uploaden en je was als instituut helemaal bij de tijd. Dat kun je nog niet eens e-learning noemen. Blended learning combineert face-to-face met online. Klassikale instructie en online verdieping, zelfstudie en repeteren. Of juist andersom zoals bij ‘flipping the classroom’, waarbij instructie online gebeurt en huiswerk, groepsopdrachten en begeleiding in een fysieke setting plaatsvinden. “Effectief onderwijs combineert leraargestuurde kennisoverdracht met leerlinggestuurde kennisconstructie. Is ICT onderdeel van deze mix? Dan spreken we van blended leren”, aldus onderwijsonderzoeker Ingrid Spanjers.

Blended learning betekent ook, dat kennisuitwisseling en communicatie op verschillende manieren, plaatsen en tijden kan plaatsvinden. De ICT-component is in zoverre van belang dat je als onderwijsinstelling studenten goed wilt ondersteunen en faciliteren. Je wilt bovendien onderwijs en ondersteuning gecontroleerd aanbieden en studenten kunnen volgen in hun leerontwikkeling om het aanbod daar op te kunnen aanpassen. Studenten zelf willen ook hun leercarrière kunnen plannen en bijsturen als dat nodig is.

Via portaal studenten faciliteren en volgen
Een online portaal (extranet) kan een belangrijke rol hebben in de kennisoverdracht, de communicatie met leerlingen en het monitoren van voortgang. Iedere student (maar ook docent, medewerker, bestuurder en/of ouder) heeft een persoonlijke ingang en een op maat gesneden informatieaanbod. Via apps en mobiele sites hebben student, docent en anderen de juiste toepassingen, connecties en informatie altijd bij de hand. Als het goed is, is er een vorm van sociale media geïntegreerd om communicatie te versnellen en te verrijken. En vooral beter te laten aansluiten bij de wereld van vandaag.

Uit onderzoek blijkt dat blended learning gemiddeld effectiever is dan meer traditioneel contactonderwijs. Die uitkomst lijkt logisch, maar ook nogal nietszeggend. Er zal toch geen onderwijsinstellingen of opleidingsinstituten meer zijn die uitsluitend fysiek lesgeeft? Blended learning is gewoon het onderwijs van vandaag.

Marcel Lucker, Commercieel Directeur bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in