Home Innovatie & Strategie Begin slim met een Smart City project

Begin slim met een Smart City project

samen

Voordat je kunt investeren in Smart City projecten, zul je eerst wat schapen over de dam moeten jagen. Door slim te combineren bereik je effectief en zichtbaar resultaat.

Steden doen er goed aan zo snel mogelijk slim te worden en goed na te denken over hoe die slimmigheid gefinancierd wordt. Want smart word je natuurlijk niet gratis. Het vergt altijd een investering. Hoe mooi de horizon ook is die je daarbij voorspiegelt aan de rekenkamer, je moet toch altijd een drempel over om dat voor elkaar te krijgen. De volgende vraag die je jezelf als stad met ambities dan ook mag stellen is: waar en hoe kun je het best beginnen?

Rendement en fun

Wie geen geld heeft moet slim zijn. Wat je wilt is een combinatie van maximale zichtbaarheid en een dienst die zich zo snel mogelijk terugverdient. Rendement en fun. Iets waar je mee kunt pronken en dat tegelijkertijd functioneel is. De ideale integratie van meerdere technische oplossingen.

Een groot voordeel is dat steeds meer IoT- en Smart City-applicaties dezelfde infrastructuur gebruiken. Gewoonlijk met WiFi als basis. De initiële aanlegkosten daarvan kunnen aanzienlijk zijn, maar daarna kun je dus relatief eenvoudig meeliften op bestaande successen.

Smart utility systeem

We hebben bij Ruckus bijvoorbeeld een case in een voorstad van Kopenhagen, waar een smart utility systeem is aangelegd: slimme meters voor gas, water en licht. Maar diezelfde infrastructuur wordt nu ook gebruikt om met CCTV-camera’s de veiligheid in de buurt te verhogen.

Een ander voorbeeld is een smart lighting project in een kantooromgeving, waarbij de onderliggende infrastructuur nu ook wordt gebruikt voor asset management. Wat je doet is de aanleg van de basis infrastructuur bekostigen vanuit een bekende behoefte. Pak daar vervolgens zo snel mogelijk op door. Zorg dat je extra diensten levert die je normaal wellicht niet zo snel gefinancierd zou krijgen, maar die nu plots een stuk goedkoper zijn geworden en mensen heel gelukkig kunnen maken.

Neem betaald parkeren: in de stad Rotterdam is de winst die de gemeente maakt op betaald parkeren in 2015 met 50% gestegen tot zo’n 15 miljoen euro. De belangrijkste verklaring voor die stijging is de groeiende bereidheid om te betalen, doordat slimme apps dat tegenwoordig heel gemakkelijk maken. En dat is nog maar het begin!

Gratis wifi

Betaald parkeren, en met name de controle daarop, kan nog veel eenvoudiger met slimme IoT oplossingen. Als je dat zou invoeren, kunnen de parkeerkosten fors omlaag. Het allermooiste is echter dat de infrastructuur die dat mogelijk maakt, ook geschikt is om door de hele stad gratis wifi aan te bieden. Gratis wifi dankzij parkeerbeheer! Wij kunnen het makkelijker maken, én leuker!

Smart City projecten lijken soms prijzig en ingewikkeld, maar door slim te combineren kun je het rendement verhogen en de investering snel terugverdienen. Door samenwerking te zoeken met andere afdelingen binnen de gemeente en slim in kaart te brengen aan welke behoeften je eenvoudig tegemoet kunt komen met gecombineerde oplossingen en gedeelde budgetten, is het mogelijk de dienstverlening en het imago van je stad in korte tijd sterk te verbeteren.

Vorig artikelPentests – daarom zijn ze zo belangrijk
Volgend artikelDag VM’s. Leve de containers!
Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless Spencer Hinzen (43), woonachtig in Roermond, is EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless. De passie, toewijding en drang om te presteren die binnen Ruckus wijdverbreid aanwezig is, probeert hij niet alleen over te brengen op de eigen verkopers en engineers, maar ook op het netwerk van lokale distributeurs en partners, waarmee zijn onderneming samenwerkingsverbanden heeft afgesloten. Spencer is gespecialiseerd in het opzetten en begeleiden van verkoopcycli, kanaalstrategieën, projecten en het ontwikkelen van emerging markets. Hij onderhoudt hiertoe langetermijnrelaties met IT-functionarissen in met name grote ondernemingen en instellingen. Spencer is gewend om te acteren in de boardroom en heeft regelmatig contact met de verantwoordelijke CTO’s en CIO’s. Het streven naar win-winrelaties staat hierbij centraal. Voordat Spencer in dienst trad bij Ruckus Wireless, werkte hij onder meer voor Getronics, Check Point, Bladelogic en Aladdin, waar hij ervaring opdeed met eindgebruikers. Ruckus Wireless is de fabrikant van draadloze (Wi-Fi)- netwerkapparatuur ten behoeve van ondernemingen en service providers. Het doel is om deze sterk groeiende groep van klanten te voorzien van de allerbeste Wi-Fi-oplossingen om aan hun wensen en behoeften te voldoen en wereldwijd marktleider te worden in de draadloze netwerkmarkt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here