Bent u online klaar voor de Drie Dwaze Prime Black Cyber Singles...

Bent u online klaar voor de Drie Dwaze Prime Black Cyber Singles Panic Dagen?

online

De cijfers zijn duizelingwekkend: vorige week verkocht Amazon op Prime Day – 15 juli – wereldwijd 34,4 miljoen producten met een snelheid van 398 online bestellingen per seconde. Dat steekt nog vrij bleekjes af bij de Singles Day van Alibaba. Op 11 november vorig jaar verwerkte de Chinese e-commercegigant in 24 uur 278 miljoen online orders met een totale omzetwaarde van 9,34 miljard dollar. De fysieke gevechten om de laatste broodrooster op Black Friday en Panic Saturday verplaatsen zich meer en meer naar internet waar de koopgekte in ieder geval in aantallen en snelheden krankzinnige vormen aanneemt.

Amerika heeft Black Friday, Cyber Monday en Panic Saturday. De eerste twee volgen direct op Thanksgiving Day (de vierde donderdag in november) en worden gezien als de start van het seizoen voor de fysieke en online kerstinkopen. Panic Saturday is de laatste dag voor Kerstmis wanneer veel mensen nog op de valreep hun kerstcadeautjes kopen. De dagen staan garant voor mega-omzetten. In 2014 werd van Black Friday tot en met Cyber Monday in totaal 50,9 miljard euro uitgegeven in winkels en webshops. Op Panic (of Super) Saturday voor Kerstmis werd vorig jaar 15 miljard uitgegeven in Amerika.

Hoe creëer je een eigen koophype?
Dit soort koopgektedagen zijn vanuit marketingoogpunt erg effectief. Vandaar dat Amazon met Prime Day een vergelijkbaar effect nastreeft. Op 15 juli vierde Amazon zijn 20-jarig bestaan met een speciale online sale voor zijn Prime-leden. In cijfers was het een groot succes: op de eigen Prime Day verkocht Amazon meer dan op Black Friday vorig jaar. Dit soort koophypes zijn inmiddels ook naar Engeland overgewaaid. In Nederland worden die VS-tradities nog niet breed opgepikt, al is De Bijenkorf succesvol met de Drie Dwaze Dagen. Sinds 1984 bestaan die en ook hier zie je dat het fysieke gegraai in bakken inmiddels gestaag plaats maakt voor online koopjesjacht. Afgelopen jaar registreerde De Bijenkorf 3,5 miljoen online shoppers via de website en de app.
Voor retailers en webshops zijn het wel heel interessante ontwikkelingen. De vraag is: hoe lift je mee op zo’n koophype of hoe creëer je die zelf? Maar misschien is het nog wel belangrijker om je af te vragen of je die hype vervolgens wel aan kunt. Zijn de ICT-systemen er wel klaar voor en kan jouw online infrastructuur de extra drukte wel aan? Als de webshop tijdens de eigen Black Friday onder het internetverkeer bezwijkt, dan is de koopgekte direct voorbij.

Internetprestaties bepalend voor aankoop
Online shoppen is sterk afhankelijk van de internetprestaties. De laadsnelheid en prestaties van websites beïnvloeden het vertrouwen van meer dan 85 procent van de consumenten. Gaat het mis, dan lopen bedrijven het risico dat klanten overstappen naar de concurrent. Sterker nog: als een website traag is, ziet bijna 60 procent van de online shoppers af van een aankoop. Dat blijkt uit onderzoek van Dyn. Hoewel iedereen begrijpt dat trage websites direct leiden tot verlies van omzet, wordt er nog onvoldoende geïnvesteerd in beschikbare technologie om dit op te lossen of zelfs maar in de gaten te houden. Uit het onderzoek van Dyn blijkt dat minder dan een derde van de ondervraagde IT-managers de DNS-servers en netwerken monitort of gebruik maakt van een managed service provider. Slechts 31 procent van de IT-managers monitort shopping apps van eindgebruikers en eenzelfde percentage monitort mobiele app-ervaringen. Een kleine 44 procent analyseert de route van het datacenter tot de consument. Net iets meer dan 10 procent maar weet hoe de internetprestaties van de online ervaringen van klanten worden bijgehouden.
De internetprestaties van een webshop kun je in dit geval afmeten aan de mate waarin aan de verwachtingen en wensen van de consument wordt tegemoet gekomen in veiligheid, stabiliteit, snelheid en effectiviteit van de online shop. Niet alleen in de 95 procent van de tijd dat er normaal internetverkeer is, maar juist op de piekmomenten als de druk en het publiek het grootst zijn.

Hoe zit het met de mobiele website?
Tijdens de Singles Day van Alibaba werden binnen 24 uur 278 miljoen orders geplaatst en verwerkt. Zo’n 43 procent van alle orders werd vanaf een mobieltje gedaan: dat zijn een kleine 120 miljoen bestellingen. Niet dat getal, maar wel die trend is iets waar Nederlandse webshops en e-retailers bij stil moeten staan. Uit het onderzoek van Dyn blijkt ook dat IT-managers denken dat de mobiele ervaring van consumenten veel beter is dan die in werkelijkheid is. Bijna 25 procent van de ondervraagde IT-managers vindt dat zij de consument de beste service en ervaring bieden via de mobiele app of website. In werkelijkheid is minder dan 4 procent van de ondervraagde consumenten het daar mee eens is. Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent van alle IT-managers denkt dat consumenten terughoudend zijn in mobiel shoppen omdat ze zich zorgen maken over veiligheid. In werkelijkheid blijken consumenten zich vooral te laten weerhouden door slecht presterende mobiele sites.

De Ik Ben Toch Wel Gek Vrijdag
Waarschijnlijk is het nog een kwestie van een paar jaar voor varianten van de Black Fridays en Cyber Mondays ook in Nederland succesvol zijn. Misschien in de vorm van Albert Heijn Online Hamster Maandag of de Mediamarkt Ik Ben Toch Wel Gek Vrijdag. Bepalend voor het succes zullen dan ook de internetprestaties van de sites zijn. Als websites traag of eventjes down zijn, dan verlies je meteen al je geloofwaardigheid als online retailer op het moment dat het publiek en de gekte het grootst zijn. Met voldoende aandacht voor (en de juiste partner in) Internet Performance kunnen webshops en retailers hun online infrastructuur in de greep houden en optimaliseren, zodat de online shopper altijd kan toegeven aan zijn maximale koopdriften.

Paul Heywood, Managing Director Dyn

 

Vorig artikelBlijf baas over je eigen ambities: Bewandel je eigen pad
Volgend artikelNieuwe denkwijzen rond het uitbesteden van ICT
Paul Heywood is verantwoordelijk voor de verdere groei van de zakelijke activiteiten van Dyn in EMEA. In zijn rol als Vice President/Managing Director bouwt hij het Dyn-merk uit en ontwikkelt hij de marketingstrategie in de regio. Voordat Heywood bij Dyn startte in september 2013 was hij Head of New Business bij Claranet, een managed service provider die private cloud-, hosting- en netwerkdiensten levert. Hij is gewend te werken binnen snelgroeiende, technologiebedrijven die gebruikmaken van effectieve strategieën om omzetgroei te bereiken. Paul is afgestudeerd aan de Universiteit van Wales, Cardiff, waar hij deelnam aan een promotietraject op het gebied van biomechanica (Biomechanics PhD programma).

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER