Home Ondernemen & Business Zes tips voor toekomstig succes voor de groothandel

Zes tips voor toekomstig succes voor de groothandel

67

Groothandelaren moeten zo snel mogelijk hun IT aanpassen aan de huidige eisen door de verschillende systemen met elkaar te verbinden, anders vissen zij op termijn achter het net. Er is namelijk een heel nieuw speelveld ontstaan in de groothandel waarbij nieuwe spelers uit onverwachte hoek (lees: buiten de eigen branche) technologie gebruiken om handelsplatforms te creëren. Dit zijn platforms waar consumenten en bedrijven met enkele klikken of zelfs volledig geautomatiseerd hun bestellingen kunnen plaatsen. De groothandelaar moet mee in die transformatie richting volledige connectiviteit, maar hoe?

De rol van groothandelaren verandert en ondernemers moeten mee om hun bestaansrecht veilig te stellen, door zich te focussen op toegevoegde waarde voor de klant en door inefficiënties te elimineren. Dat kan door te investeren in automatisering en digitalisering, want bij veel groothandelaren is het slecht gesteld met de IT. Torenhoge faal- en beheerkosten zijn een doorn in het oog van veel groothandelaren. Volgens TNO bedragen deze 20 tot 35 procent van de totale kosten. Ze ontstaan door gebrek aan een actueel CRM of door fouten in de levering, als gevolg van IT die niet goed aansluit op de behoeften.

ERP als basis
Het op elkaar laten aansluiten van IT en behoeften is geen kwestie van zomaar investeren in technologie. Wil de groothandelaar een optimaal logistiek-, verkoop- en inkoopproces realiseren, dan is het nodig de gehele IT te verbinden. Dat betekent, dat het ERP als basis dient waarop het CRM (relatiebeheer), de WMS-planning (magazijninformatiesysteem), transportmanagementsysteem, business intelligence en e-commerce zijn aangesloten. Het is een nieuwe vorm van IT-denken die door steeds meer groothandelaren wordt omarmd.

Hier zijn zes tips hoe je komt tot een dergelijk ‘connected’ IT-platform:
1 Analyseer de markt en bepaal het doel: productleider worden, operational excellence nastreven of juist inzetten op klantpartnerschap.
2 Definieer de processen om de markt te bedienen, zoals purchase-to-pay, order-to-cash, klanten acquireren, factureren en bezorgen.
3 Kijk hoe bedrijven in andere sectoren factureringsprocessen hebben gestroomlijnd. Innovaties komen zelden vanuit de branche zelf.
4 Denk na over de winst-target: wat wil de markt en hoeveel winst kun je daarmee maken?
5 Denk asymmetrisch. Kijk dus niet alleen naar lokale concurrenten, maar ook naar andere branches en mogelijke concurrentie.
6 Raak het ‘not invented here’-syndroom kwijt. Dit gaat er vanuit dat alleen eigen ontwikkelde producten of dienstverlening de beste zijn, waardoor het niet doordringt wat er buiten de eigen branche gebeurt. Daardoor blijven kansen onbenut en ontstaat soms zelfs een bedreiging voor het voortbestaan van de organisatie.

Het succes van de groothandel is straks afhankelijk van de connectiviteit met klanten en leveranciers. Daarvoor moeten alle processen digitaal zijn en moeten de systemen van de groothandel zijn verbonden met die van leveranciers en klanten. Groothandelaren moeten daarbij verder kijken dan hun eigen bedrijf, verder dan hun eigen branche en open staan voor veranderingen van buitenaf. Een digitale wereld vraagt om verbondenheid. Meer weten over hoe ICT de groothandel relevant kan houden? Kom naar het gratis kennisevent voor groothandelaren op 16 juni in Spant! in Bussum.

Olivier de Kort is sinds 1995 werkzaam bij UNIT4 met als aandachtsgebied groothandels. Na functies op de helpdesk en afdeling opleidingen was De Kort als consultant en later als projectleider zeer intensief betrokken bij de automatisering van groothandels.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in