Home Internet Bouw je een smart city of ontstaat die vanzelf?

Bouw je een smart city of ontstaat die vanzelf?

84

Waar kleine landjes zoal groot in kunnen zijn. Smart cities gaan in Nederland als een speer. Werp een blik op de Europese kaart waarop alle smart city initiatieven staan aangegeven en je ziet dat Nederland meer projecten doet dan België, Frankrijk en zelfs het Verenigd Koninkrijk. Alleen Spanje en Italië moeten we voor laten gaan. En ja, ook Duitsland wint het nipt van ons.

De animo voor smart cities is groeiende. Zeker Amsterdam profileert zich als een gemeente waarin alles mogelijk is en waar volop geëxperimenteerd kan worden, maar ook kleinere steden als Roermond, Heerlen en Tiel kloppen bij ons aan de deur om mee te denken over initiatieven die de stad met behulp van technologie tot een prettiger leefomgeving maken.

Veel plekken om winst te behalen

Als ik kijk naar de mogelijkheden die de smart city biedt, vind ik het lastig mijn enthousiasme te temperen. Waste management, traffic control, security, communications, leisure, water management… op tal van toepassingen is met behulp van technologie een gigantische slag in efficiency te maken. Door slimmer om te gaan met beschikbare energiebronnen en gebruik van de publieke ruimte, besparen we met zijn allen tijd en geld. We kunnen we gezonder en veiliger leven in het relatief kleine grondgebied dat we in Nederland tot onze beschikking hebben.

Maar wat nog weleens vergeten wordt, is dat een smart city vooral wordt gevoed door het Internet of Things (IoT). Het is het fundament waarop later alle gebouwen, oftewel toepassingen van de slimme stad gebouwd gaan worden. En daartussen zal een wegennetwerk moeten ontstaan. Je kunt WiFi hierin zien als de autoweg: het is de meest voor de hand liggende manier om te reizen. 4G/LTE is ook mogelijk en snel, maar kostbaarder om aan te leggen, terwijl Bluetooth lastiger lange afstanden overbrugt.

Smart city: slechte infra remt alles af

Het ene wegennet is het andere niet. Iedereen kent wel de situatie waarin je lekker aan het doorrijden bent op weg naar een land, maar je plots moet afremmen omdat de gaten in de weg een fatsoenlijke snelheid onmogelijk maken. Een bloeiend economisch model is vanwege het ontbreken van goede logistiek in zulke landen dan ook lastiger. Bij WiFi dreigt hetzelfde als vooraf de aanname bestaat dat het aanleggen van een infrastructuur voor een smart city vooral geld kost. Dan mag een WiFi-netwerk niet te veel kosten; met alle risico’s voor het ontstaan van slechte wegen van dien.

In het Amerikaanse San Jose hebben ze gehandeld vanuit de gedachte dat de bekostiging van de infrastructuur gefinancierd kan worden vanuit de kostenbesparingen die plaatsvinden op de specifieke toepassingen van de slimme stad. Daar is een WiFi-netwerk uitgerold om de parkeermeters te vervangen met sensoren en digitale betaalsystemen. Het gebruik van cash op straat is hierdoor overbodig. Deze investering heeft ervoor geleid tot een forse afname van vandalisme en besparing op personeel om de parkeermeters te controleren. De uitrol van het draadloze netwerk verdiende zich in drie maanden tijd terug.

WiFi als reclamezuil

Ook het congrescentrum in San Jose profiteert van de investeringen in goed draadloos internet. Het San Jose Convention Center heeft nauwelijks te klagen over concurrentie van omliggende congrescentra, mede vanwege de enorm goede aanwezige WiFi. Bezoekers van evenementen aldaar, maken daardoor automatisch reclame voor het beurscomplex en de stad zelf, door via social media te verkondigen hoe tevreden ze zijn met het netwerk. In hun optiek is dat netwerk beduidend beter dan wat ze elders gewend zijn.

San Jose is hierin niet uniek, ook in Nederland zien we dat je als slimme stad geld kunt verdienen. Je moet alleen wel zorgen voor een goed wegennetwerk, net als in de offline wereld. Het valt mij op dat zodra er is nagedacht over een goede infrastructuur, de toepassingen vanzelf wel volgen. Zowel publieke als private partijen zien dan in de toepassing van technologie allerlei kansen. Andersom, waarbij eerst de oplossingen gepresenteerd worden en dan pas wordt nagedacht over de voorwaarden kan ook. In dat geval ontstaan echter vaak problemen die leiden tot opstoppingen en verstoringen. Zolang we bouwen aan een goed fundament voor het IoT, volgen de smart cities vanzelf.

Spencer Hinzen, regional sales director Southern Europe bij Ruckus Wireless, schrijft deze blog op persoonlijke titel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in