Home Ondernemen & Business BYOD en Het Nieuwe Werken verbeteren de bedrijfsvoering nauwelijks

BYOD en Het Nieuwe Werken verbeteren de bedrijfsvoering nauwelijks

125

Het Nieuwe Werken en BYOD; het zijn thema’s in de IT waar je nog amper om heen kunt. Maar laten we eerlijk zijn: inhoudelijk voegen ze niet zoveel toe aan de bedrijfsvoering van een organisatie. Toch zie ik een duidelijke trend waarbij mobiele devices breder worden ingezet dan enkel voor het raadplegen van e-mail en andere bedrijfsgegevens. 

In mijn dagelijkse praktijk heb ik veel te maken met organisaties die op het punt staan om hun IT-infrastructuur te vernieuwen. Daar zijn vaak vele redenen voor, maar waar ik hier de focus op zou willen leggen is het samenbrengen van bedrijfsprocessen in de cloud. Maak je mobiele devices onderdeel van dit ecosysteem, dan kan de efficiëntie van een organisatie enorm verbeterd worden.

Digitaliseren
Sommige bedrijven lijken veroordeeld om te blijven hangen in ouderwetse processen. Ik denk dan met name aan omgevingen waar veel met dossiers gewerkt wordt, bijvoorbeeld bij verzekeringen. De vele stappen in het verwerken van aanvragen en claims worden veelal op papier gedaan, en in de praktijk vaak door allerlei verschillende personen en instanties. Op die manier groeit de stapel papier in een dossier en daarnaast wordt meestal nog digitale variant bijgehouden. De eerste stap voor vernieuwing is bij dit soort organisaties al vrij ingrijpend, namelijk het digitaliseren van de papieren dossier-items, de technologie en de opslagruimte die daar voor nodig is. Maar als de bedrijfsprocessen niet veranderen, dan groeit de papierberg gewoon. Kan dan niet efficiënter?

Ketenintegratie
De trend waar ik eerder aan refereerde, is het daadwerkelijk koppelen van bedrijfssystemen in de cloud. Heel concreet, en aansluitend bij ons voorbeeld, zie ik een trend dat bedrijven ervoor kiezen om hun bedrijfssystemen te koppelen en samen te brengen in een overkoepelende web-omgeving. Een web-gebaseerd dashboard, waarin alle medewerkers conform hun eigen rol kunnen werken. De mogelijkheden die je dan creëert zijn veel breder dan je op het eerste gezicht zou denken. Het eerste voordeel is dat medewerkers overal hun werk kunnen doen. Inspecteurs kunnen hun bevindingen op locatie direct in de bedrijfssystemen invoeren, inclusief foto’s en audio als dat nodig is. Vervolgens kan het hele proces van afhandeling direct doorgaan naar de volgende schakel in de keten. Het hele proces, inclusief deadlines en herinneringen, naadloos gekoppeld in de cloud. Dat proces wordt ook wel ketenintegratie genoemd.

Zichtbaarheid
Er zijn meer voorbeelden te bedenken, waarbij mobiele devices een meerwaarde kunnen leveren aan bedrijfsprocessen, maar werken met dossiers vind ik toch een van de meest sprekende. Deze flexibele mobiele werkwijze lijkt misschien logisch, maar het valt tegen hoe weinig organisaties deze efficiëntieslag hebben gemaakt. Het is dan ook een ingrijpende verandering voor de IT-infrastructuur om bedrijfsprocessen via een web-interface of app samen te brengen in de cloud. Iedere organisatie moet natuurlijk zijn eigen afweging maken, maar ik geloof dat dit juiste stap is voor elke organisatie die voorbereid wil zijn op de toekomst.

Piet van Vugt, CEO van Nobel

1 REACTIE

  1. Misschien de volgende keer inhoudelijk ook over BYOD en HNW schrijven wanneer je de termen zo populistisch in de titel zet?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in