Home Innovatie & Strategie De clash tussen de Olympische gedachte en het Olympische motto

De clash tussen de Olympische gedachte en het Olympische motto

96

Wat neem je mee van drie weken Olympische Spelen? De totale Nederlandse medailleoogst is 19, waarvan 8 keer goud. Ons land bezet daarmee de 11e plaats in het overall medailleklassement. Zegt u nu: schitterend resultaat voor zo’n klein landje? Of bent u enigszins teleurgesteld: toch één medaille minder dan vier jaar geleden?

Het is de clash tussen de Olympische gedachte en het Olympische motto. Enerzijds het ‘meedoen is belangrijker dan winnen’, anderzijds ‘citius, altius, fortius – sneller, hoger, sterker’. Die Olympische gedachte is gebaseerd op een uitspraak van Pierre de Coubertin, de grondlegger van de moderne Spelen. Het is een mooie, nogal romantische gedachte. Maar van de sporters die ik de afgelopen drie weken in actie heb gezien, zullen deze maar weinig als leidraad hebben genomen toen ze naar Rio de Janeiro afreisden.

De frustratie van Dafne

Ik zag sporters die zich gefocust hebben op dit moment. Die jarenlang geïnvesteerd hebben, zich ingespannen hebben om hier te pieken. Niet alleen om mee te doen, maar om te winnen. Ik begrijp Dafne Schippers dan ook heel goed, die tweede wordt op de 200 meter – een absolute wereldprestatie – maar wel haar schoenen uit pure frustratie van zich afsmijt. Ik snap de tranen van de hockeydames na de verloren finale. Ik voel mee met Epke Zonderland die jarenlange voorbereiding en toewijding door zijn handen ziet glippen. Maar toch opstaat, doorgaat en beseft dat er nieuwe kansen komen.

Het is het verschil tussen een amateur en een professional. De Olympische gedachte paste prima bij een tijd waarin de Spelen bedoeld waren voor amateurs. Inmiddels zijn in vrijwel alle disciplines professionals actief en die zetten alles op alles om hun beste prestaties te leveren, hun team te laten excelleren en anderen af te troeven.

De lat hoger, de sprong verder

Wat kun je als IT-professional meenemen van de Olympische Spelen? Die inzet op sneller, hoger, sterker, lijkt me. Als er één bedrijfstak is waar de lat permanent hoger wordt gelegd, waar je dankzij voortsnellende technologie steeds verder kunt reiken, dan is het de onze. En juist hier vind ik dat meedoen niet voldoende is. Met alle uitdagingen waar we voor staan, kunnen we ons dat simpelweg niet veroorloven. Net als Dafne, Dorian of Sanne moeten ook wij ons voorbereiden, focussen, trainen en inspannen om te kunnen excelleren. Wat mij betreft een mooi motto voor de post-Olympische tweede helft van dit jaar.

Marcel Lucker, Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in