Home Ondernemen & Business De aanpak van software bugs en -glitches

De aanpak van software bugs en -glitches

88

Software glitches en bugs zorgen voor miljoenen aan schade bij winkels en webshops. Glitches en bugs vormen in mijn ogen dan ook de keerzijde van de continue innovatie. De retail sector staat eigenlijk altijd onder druk om in de pas te lopen met de voortdurend veranderende en steeds hoger wordende consumentenverwachtingen. Deze innovatiedruk zorgt er voor dat de kwaliteit van de retailautomatisering sterk is achtergebleven ten opzichte van bijvoorbeeld de kwaliteit van BackOffice- of point-of-sale (PoS)-systemen.

Beperk software kwaliteitsrisico’s
De mogelijkheid om snel nieuwe kanalen, zoals online marktplaatsen en m-commerce, te ontwikkelen, integreren en beheren, wordt steeds belangrijker voor retailers om zich te onderscheiden. Helaas gaat dat vaak ten koste van de kwaliteit. Een snelle innovatie en adoptie van geavanceerde technologieën, brengt wat dat betreft nou eenmaal risico’s met zich mee. Testen en softwarekwaliteitsborging helpen deze risico’s te verkleinen.
Een retailer als Specsavers is hier maar al te zeer van doordrongen. Zij laten hun zakelijke toepassingen van A tot Z testen, van functionele tests tot performance- en geautomatiseerde regressietests. Met meer dan 1.500 winkels en 26.000 medewerkers is Specsavers een snel groeiend bedrijf dat afhankelijk is van robuuste en effectieve technologie die hen in staat stelt om goede service te bieden aan hun klanten.

Kiezen voor kwaliteit
Als het gaat om de kwaliteit van software zitten de nieuwe uitdagingen voor retailers ‘m vooral in een bredere toepassing en adoptie van smartphone-applicaties, de integratie van nieuwe toepassingen in het bestaande (legacy) systeemlandschap en de enorme diversiteit aan platforms die consumenten gebruiken. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, investeren retailers in testomgevingen, performance-tests en geautomatiseerd testen.

Uit onderzoek blijkt echter dat 70 procent van de software fouten al ontstaat bij de eerste analyse- en ontwerpfase. Onvolledige of onjuiste specificaties van de wensen en eisen en inadequaat testen leiden tot dubbel werk en hoge herstelkosten. Vroege foutdetectie en correcties zijn daarom van groot belang. Dit kan de kosten met 90 procent terugdringen.
Met gedegen kwaliteitsprocedures en de implementatie van een hoogwaardig testtraject kunnen retailers veel geld besparen.

1. Health Check Testen – Bij 60 procent van de IT-projecten worden de doelstellingen niet gehaald, bij de helft wordt het budget overschreden en bij maar liefst 90 procent van de IT-projecten worden de planning niet gehaald. Een Health Check, een onafhankelijke beoordeling van de testprocessen en -procedures, leidt tot een beter testproces, tot een vermindering van de projectrisico’s en tot een hogere kwaliteit van de opgeleverde applicaties.

2. Performance Testen – Als een website van een retailer niet voldoet aan de verwachtingen zullen consumenten al snel de overstap naar een andere winkel maken. De performance wordt beïnvloed door externe business factoren, zoals de uitverkoop, het tijdstip van de dag en speciale kortingsacties. Continue performance-testen zijn dan ook onontbeerlijk.

3. Operabiliteit Testen – Niet kunnen leveren, leidt al snel tot een verlies aan klanten. Er zijn veel oplossingen die een hoge beschikbaarheid van de servers, switches, databases, et cetera, garanderen. Daarnaast is het testen van functionaliteit in de live omgeving van cruciaal belang. Deze tests zorgen er bijvoorbeeld voor dat klanten gebruik kunnen blijven maken van het online bestelsysteem wanneer zich een probleem met één van de onderliggende componenten voor zou doen.

4. Regressie Testen in Onderhoud – Het aantal objecten (componenten of systemen) dat wordt getest is per organisatie gemiddeld met 66 procent per jaar gestegen en daarbij worden in een snel en continu veranderende sector als de retail voortdurend aanpassingen in systemen doorgevoerd. Om toch op een goede en adequate manier te testen en het tegelijkertijd betaalbaar te houden, is het essentieel om regressietests te automatiseren.

Ron Rouhof, Director of Operations SQS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in