Home Innovatie & Strategie De IT-afdeling is te traag

De IT-afdeling is te traag

133

De afgelopen decennia werd de IT-afdeling vooral verweten dat ze te duur was. Dit verwijt was niet altijd terecht. De groeiende behoefte van de business aan IT-ondersteuning was in veel gevallen de verklaring voor de toenemende groei van het IT-budget. In toenemende mate wordt nu ook geklaagd dat de IT-afdeling te traag is bij het ontwikkelen en leveren van IT-ondersteuning voor de business. Dit belemmert innovatie.

“Tussen wat de business wil en IT kan zitten 6 maanden” luidt de kop van een artikel in IT Executive.[i] “ICT-afdeling is te traag voor ontwikkeling Apps”[ii] is een ander artikel dat aangeeft dat IT-afdelingen moeite hebben met snelheid. Deze meldingen staan niet op zich en zijn ook tamelijk gemakkelijk te verklaren. De meeste IT-afdelingen leveren IT binnen hun organisatie via een (operationeel) exploitatiemodel gebaseerd op wachttijden. Degelijk beheer en servicemanagement zijn hier belangrijke sleutelbegrippen. Benchmarkcijfers (van o.a. Gartner) laten zien dat al jarenlang (2006 – 2012) ongeveer 70 tot 75% van het IT-budget wordt besteed aan het exploiteren van IT. Logisch dus dat dit het dominante levermodel is. Om sneller te ontwikkelen en leveren heeft een  IT-afdeling dus andere – complementaire – ontwikkel- en levermodellen (of basisconstructies) nodig. Vier ontwikkel- en levermodellen zijn te onderscheiden:[iii]

  1. Standaard;
  2. Preferent;
  3. Excellent;
  4. Partner.

 
Standaard en Preferent richten zich vooral op de exploitatie van IT. Het belangrijkste verschil is dat bij Preferent met reservecapaciteit of voorraad wordt gewerkt om snel in te kunnen spelen op een onverwachte of fluctuerende vraag. Preferent is dus een soort on-demand exploitatiemodel. Je kunt dit vergelijken met bijvoorbeeld Ikea waar je spullen koopt en meteen meeneemt en een gewone meubelzaak waar je koopt en vervolgens moet wachten totdat je thuis geleverd krijgt. Excellent en Partner zijn exploratiemodellen. Het model Excellent past goed bij het bouwen van een brug of een tunnel. Dit bouwen mag best een tijd duren want een brug en tunnel moeten vooral degelijk zijn. Het ontwikkelen en bouwen van auto’s gaat meer via een Partner basisconstructie. Nieuwe automodellen hebben een korte time-to-market en snelheid is dan erg belangrijk. Het exploratiemodel Partner vraagt om experimenteerruimte en het snel ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden om tot nieuwe producten en diensten te komen. Dit betekent ook dat er meer risico’s worden genomen en dat er dan ook meer dingen fout kunnen gaan. Traagheid aanpakken is dus vooral kiezen voor de juiste ontwikkel- en levermodellen. De modellen Partner (voorbeeld autofabrikant) en Preferent (voorbeeld Ikea) zijn bijzonder geschikt waar snelheid van ontwikkelen en leveren gewenst is.

Bovenstaande werkmodellen zijn louter voorbeelden die ook voor de IT-afdeling van toepassing zijn. Elk ontwikkel- en levermodel vraagt om een andere inrichting en vereist andere methoden en vaardigheden van betrokken management en medewerkers. Let er wel op dat methoden op de juiste manier worden toegepast. In “CMMI is dood, problemen zijn springlevend”[iv] wordt gewezen op de negatieve gevolgen (bureaucratie, traagheid) als een methode de bovenhand krijgt en het naleven ervan een doel op zich wordt. Bij Agile methoden zoals Scrum wordt gewezen op het ontbreken van sturing. Dit gaat ten koste van de samenhang en samenwerking. Niet goed toegepast kan dus ook een Agile methode traagheid bevorderen in plaats van oplossen…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in