Home Internet De evolutie van Search, deel II

De evolutie van Search, deel II

65

Eerder deze week besprak Edwin Stauthamer de eerste fase in de ontwikkeling van (enterprise)Search, namelijk het full text zoeken binnen een veld, het zoeken binnen meerdere velden en het zoeken binnen meerdere bronnen.
In fase twee van de evolutie, ontwikkelde enterprise search de mogelijkheid te zoeken op documenteigenschappen.

Fase 2a: zoeken op document eigenschappen
Dit nieuwe gebruik van informatie over informatie (metadata) luidde een zeer belangrijke nieuwe fase in de toepassing van zoektechnologie in.

zoeken op document eigenschappen

De gebruikers vroegen om meer mogelijkheden en de zoekmachines gaven dit. Het werd mogelijk om de “full-text” zoekopdrachten en de gepresenteerde resultaten te “filteren” op bepaalde documenteigenschappen. Zoeken op bestandstype, datumbereik, soort informatie / website werd mogelijk.

De standaard resultaatlijst met een aantal gevonden documenten op basis van een “full-text” match werd uitgebreid met “filters”. Deze uitbreiding ging tevens gepaard met belangrijke wijzigingen in de manier waarop zoekresultaten werden gepresenteerd en hoe de gebruikers deze toevoeging ervaarden. Er moet een goede plek worden gevonden om de filters aan te bieden zodat gebruikers ook begrepen dat ze hun zoekopdracht konden verfijnen op basis van deze filters.
Eerder konden gebruikers door een site navigeren óf zoeken. Vanaf het moment dat filters hun intrede deden gingen “zoeken” en “navigeren” meer in elkaar over en lagen in elkaars verlengde.
De “filters” op documenteigenschappen waren echter “statisch”: de lijst met waardes stonden vast en hielden geen rekening met het feit of er binnen een bepaalde categorie wel resultaten waren. De initiële zoekvraag werd aangevuld met het vaste “filter” wat kon leiden tot een “no-results” pagina. Voor bezoekers van on-line winkels is dit bijna de grootste zonde die je kan begaan.

Fase 2b: zoeken op onderwerp
Toen het on-line winkelen en de hoeveelheid van de aangeboden producten toenam, zagen de e-commerce sites al snel dat ze bezoekers niet konden opzadelen met een lijst van producten die aan een zoekvraag voldeden.

Zoeken op onderwerp

Amazon is vanaf het begin al een dankbare bron voor onderzoek en inspiratie geweest. Amazon was de eerste on-line winkel met een grote hoeveelheid aan producten. Zij moesten het probleem oplossen van het op een gebruiksvriendelijke manier vinden van informatie in een grote hoeveelheid data.

Uiteraard hebben zij hiervoor gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de aanbieders van Enterprise Search oplossingen al langer hadden: structureren (metadateren) van informatie en producten en gebruik maken van deze eigenschappen om “dynamische filters” aan te bieden.

In de zoekwereld duiden we deze techniek aan met “facetted search” of “zoeken op facetten”. Een facet is een specifiek kenmerk of functie van iets. De informatie en producten werden van verschillende kenmerken voorzien en de informatie werd bij de informatie opgeslagen.
Facetten worden door de zoekmachine gegenereerd door de aanwezige metadata (soort, onderwerp) bij de doorzochte informatie of producten. Facetten worden alleen gepresenteerd als de resultaatset (= alle resultaten die aan de zoekvraag voldoen) deze waardes ook bevatten. Dit loste het probleem van de “no results” pagina op: de zoekapplicatie presenteert alleen filteropties voor die onderdelen waar ook resultaten voor zijn.
Zoeken en navigeren gaan steeds meer hand in hand en wel op zo’n manier dat de gebruikers de twee opties niet meer als “verschillend” ervaart.

Fase 2c: zoeken op meerdere eigenschappen en metadata
Mensen denken niet altijd in hokjes en willen vaak zoeken in meerdere “bakjes” tegelijk oftewel “iets wat hierop lijkt”. Maar zoekmachines waren tot nu toe “zwart / wit”: iets voldoet aan de zoekvraag / filter of niet.
Het moest dus mogelijk worden om tegelijkertijd door meerdere “bakjes” van vergelijkbare informatie te zoeken.

Zoeken op meerdere eigenschappen en metadata

De opties van “reeksen” (prijzen en kenmerken) en “kleuren” werden geïntroduceerd. Zo werd het mogelijk om als bezoeker niet beperkt te worden door het toepassen van één filter voor één kenmerk, maar in plaats daarvan ruimer te kijken in een steeds groter aanbod van informatie en producten.
Zoektechnologie heeft zich steeds verder ontwikkeld en was nu in staat om automatisch kleurpatronen te herkennen in afbeeldingen. Dit gaf de mogelijkheid om op kleur te sorteren of filteren. Iets waarvan in de kledingbranche dankbaar gebruik is gemaakt.

Lees ook de eerdere blog over Search van Stauthamer

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in