Home Innovatie & Strategie De grote verdwijntruc

De grote verdwijntruc

115

De meeste mensen hebben een haat-liefdeverhouding met goochelaars en illusionisten. Hoe je ook over ze denkt, ze zorgen voor afleiding. Het grote wereldleed staat even op de achtergrond. Een van Nederlands bekendste exportproducten uit de wereld van de illusionisten is Hans Klok die vorige maand aan de afscheidstournee van zijn alom bejubelde show The New Houdini begon. Houdini, ook wel de boeienkoning genoemd, was de meester van de ontsnappingen, presenteerde illusies, maar voerde ook riskante stunts uit. Ik zie een overduidelijke parallel met de illusionisten van Gartner die hun magische kwadranten als goochelinstrumenten misbruiken en CIO’s proberen te misleiden.

Onlangs publiceerden de opperstalmeesters van Gartner de nieuwste versie van het Magic Quadrant for the Wired and Wireless LAN Access Infrastructure 2014. Het bekende plaatje met de vier kwadranten ziet er strak uit. Een overname is verwerkt en zo zijn er nog enkele mutaties. Als de plaatjes er elk jaar hetzelfde uit zouden zien, zou het een oersaaie voorstelling worden. Het verklaart wellicht waarom het kwadrant met de “Challengers” deze keer maagdelijk leeg is. Al met al blijft het merkwaardig dat Meraki is weggemoffeld onder Cisco. Over goocheltrucs gesproken.

Hoge hoed
Zo’n magisch kwadrant zou een realistische afspiegeling moeten zijn van een bepaald marktsegment binnen de IT. Drie bekende household names in het leiderskwadrant, een viertal visionairs en een handjevol nichespelers, maken de “feestelijke voorstelling” compleet. De runner-up uit China fungeert als het spreekwoordelijke konijn uit de hoge hoed en schurkt vanuit het kwadrant met nichespelers al dicht tegen de “Visionaries” aan. Kortom: het ziet er op het eerste gezicht allemaal best geloofwaardig uit. Zeker voor CIO’s die niet elk jaar een bezoek aan het Gartner-theater brengen. En dat zal de meerderheid zijn, want een netwerk vervangen, dat doe je niet elk jaar.

Fair
‘The methodology is designed to be independent, unbiased and fair’, zo claimt Gartner ten aanzien van de magische kwadranten. Dat daar het nodige op valt af te dingen, blijkt uit het gejoel van het publiek dat inmiddels is losgebarsten. Soms maakt de firma uit Stamford het wel heel erg bont. Zo lijkt een aantal gerespecteerde marktspelers met substantiële omzet- en marktaandelen sinds 2012 compleet van de aardbodem verdwenen te zijn. Meru Networks, AirTight Networks, Ubiquiti Networks, Meraki en last but not least het “hondje” van Ruckus Wireless, waar zijn ze gebleven? Op de radar van Gartner komen ze in ieder geval niet meer voor. De grote verdwijntruc is begonnen. Wat wil het geval.

Pure Wi-Fi
In 2012 heeft Gartner in al zijn wijsheid besloten om twee kwadranten samen te voegen en deze riskante stunt heeft tot gevolg dat de aanbieders van apparatuur voor draadloze LAN-netwerken en de fabrikanten van bekabelde LAN-netwerken nu op één hoop zijn gegooid. Van het Magic Quadrant for Wireless LAN Infrastructure is tot mijn grote verdriet afscheid genomen. Voor pure Wi-Fi spelers die niet meer aan de criteria van Gartner kunnen voldoen omdat ze geen bekabelde oplossingen in het assortiment voeren, is de voorstelling afgelopen, over en sluiten.

Unified
Het gecombineerde magische kwadrant van Gartner lijkt bovendien helemaal toegeschreven te zijn op de grote beursgenoteerde bedrijven, in Amerika de Fortune 500 genoemd. Dat het inkoopproces voor de 50.000 “minder gelukkige” ondernemingen zonder grote IT-afdelingen vaak heel anders is ingericht, daar is gemakshalve aan voorbijgegaan. Dat geldt ook voor bedrijven die kabels in principe alleen nog maar gebruiken om access points met elkaar te verbinden. De analisten gaan er impliciet van uit dat alle bedrijven tegenwoordig kiezen voor een geïntegreerde strategie voor zowel draadloze als bekabelde netwerken. Unified is het magische toverwoord. Dat is bizar, zeker nu bedrijven in toenemende mate een beleid van “Mobiel, tenzij” en Bring Your Own Device hanteren en juist op zoek gaan naar pure, best of breed Wi-Fi-spelers. Met de opkomst van M2M-communicatie, enterprise apps en location-based services zal het belang van WLAN overigens alleen maar verder toenemen. Het innovatievermogen bij de draadloze aanbieders is dan ook groot. Dan is het op zijn zachtst gezegd nogal vreemd dat deze WLAN-spelers opeens worden buitengesloten. Dat is ronduit unfair. Zou een aantal vermogende, vaste bezoekers van het Gartner-theater een peperdure VIP-plaats hebben gekocht?

Klacht
Zoals elk zichzelf respecterend theater heeft ook Gartner een loket waar je uiteindelijk je klacht over de mislukte voorstelling mag deponeren. Als je bij de analist of zijn of haar teammanager in kwestie geen poot aan de grond krijgt, is er escalatie mogelijk bij een heuse Ombudsman (in werkelijkheid een vrouw) die hiervoor speciaal in het leven is geroepen. Maar dat zal ongetwijfeld slechts een marginale toetsing zijn. De in- en uitsluitingscriteria die het analistenbureau hanteert zijn weliswaar transparant, maar de titels van de kwadranten, die verzint Gartner toch liever zelf.

Bizar
Schrale troost is dat een onafhankelijke blogger als Lee Badman, die verbonden is aan de Amerikaanse Syracuse University, de show niet langer kon aanzien. In een blog Nothing Magic About Gartner’s Quadrant When It Comes To Wi-Fi is hij vooral verbijsterd: ‘Despite Gartner’s overview of criteria up front in the report, it just feels bizarre when you dig into it.’ Badman geeft niet alleen een scherpe recensie van de voorstelling, maar ook suggesties om de show te verbeteren.Geef de partijen uit de WLAN-sector, die nu onder het kleed zijn geveegd, weer de plek waar ze recht op hebben’, zo luidt zijn welgemeende advies. ‘Verzin gewoon een nieuw kwadrant, zo moeilijk is dat niet?’ Met een beetje fantasie komen we er volgens Badman wel uit. ‘Wat te denken van een Magic Quadrant for Cloud Enabled Wireless?’ Gelet op de spontane reacties op zijn blog heeft hij blijkbaar niet alleen bij mij maar ook bij CIO’s een gevoelige snaar geraakt. Dankzij zijn blog is het leed misschien iets verzacht, maar het verdriet over het verdwenen kwadrant, dat blijft. Van mij mogen ze het Gartner-theater definitief sluiten en een bordje ophangen: Voorstelling geannuleerd wegens gebrek aan belangstelling.

Spencer Hinzen, regional sales director Southern Europe bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in