Home Innovatie & Strategie De IT-manager is dood, lang leve de IT-manager!

De IT-manager is dood, lang leve de IT-manager!

79

Al geruime tijd hoor ik mensen om mij heen zeggen dat de rol van IT-medewerkers verandert. Zo moet de CIO een flinke upgrade ondergaan: van doorgegroeide techneut naar ‘business partner’ met uitgebreide kennis van financieel management en moet de IT-manager een metamorfose ondergaan naar ‘business proces manager’ met een ITIL-certificaat op zak voor de juiste SLA-gesprekken in managementmeetings.

Momenteel zijn er twee ontwikkelingen gaande die deze trend verder versnellen. Zo raken we massaal verslaafd aan de cloud en is de automatisering van het datacenter steeds meer in opkomst. De cloud zal de IT van een bedrijf niet volledig overnemen en wij hebben daarom te maken met een hybride vorm van verschillende soorten cloud computing en IT-systemen in een eigen datacenter. IT is dus gedeeltelijk uitbesteed aan de cloud, en niet-geautomatiseerde werkzaamheden binnen de eigen organisatie nemen sterk af. De automatisering van het datacenter wordt aangejaagd door trends als Software Defined (SDx) en Network Functions Virtualization (NFV).

Wat houdt dit in voor mensen met een baan in de IT? Ik durf te stellen dat de traditionele manier van IT-beheer, de ‘sneakers-administratie’ – een rondlopende meneer met een schroevendraaier in zijn hand – voor velen verleden tijd is. Maar dat wil niet zeggen dat er geen rol meer is weggelegd voor de IT-manager. Ik durf zelfs het tegenovergestelde te beweren. Door meer processen te realiseren op basis van software worden deze ook veel flexibeler en ontstaan nieuwe mogelijkheden. Voor de IT-manager die een belangrijke rol wil blijven spelen betekent dit dat het de hoogste tijd is om de nieuwe mogelijkheden te omhelzen.

De werkelijkheid is dat IT wederom door een fase van enorme verandering gaat die de rol van de IT-manager doet veranderen. Is het niet fantastisch om in een branche te werken die zo innovatief is dat geen enkele dag er hetzelfde uitziet, waarbij de uitdagingen je scherp en gezond van geest houden? De IT-branche verandert nu eenmaal veel sneller dan de meeste andere branches. Het vereist van IT’ers dat ze uit een bepaald hout gesneden moeten zijn om te kunnen ‘overleven’. Het houdt vooral in dat IT-medewerkers in het datacenter minder specialistisch moeten worden. Door nieuwe technologieën en beheertools zijn steeds meer processen centraal via één dashboard te regelen en kan dezelfde persoon tegelijkertijd bijvoorbeeld storage, servers en netwerkfuncties definiëren, in de gaten houden en optimaliseren.

Welke technologieën en mogelijkheden gaan de rol van de IT-manager vooral veranderen? Laat ik er twee uitlichten: OpenStack, die gestaag de standaard aan het worden is voor cloud computing, en SDN, de nieuwe netwerktechnologie in opkomst.

Het is mooi te zien hoe open source cloud-platformen zich een weg banen in het datacenter van de toekomst. Dit vereist kennis van zaken en inzichten die IT-managers hebben verzameld vanuit diverse projecten en implementaties uit het verleden. Een mooie manier voor IT-managers om zich zelf op de kaart te zetten is door te onderzoeken of en hoe OpenStack een rol kan spelen in de huidige bedrijfsvoering. Dell is lid van de OpenStack foundation en ik zie enorme potentie en voordelen voor veel organisaties in het werken met OpenStack. Om hun organisaties volop te laten profiteren van de mogelijkheden van OpenStack moeten IT-managers wel de details induiken. In eerste instantie moeten zij zich bekend maken met de specifieke manier van samenwerken in de open source community. Bij open source krijgt men vaak te maken met technologiemodules die beschouwd worden als het project van een community. Dit vraagt om een andere manier van denken dan wanneer een softwarepakket door één enkele leverancier wordt ontwikkeld en ondersteund.

Omdat OpenStack modulair is opgebouwd kunnen IT-managers deze technologie stuk voor stuk leren kennen en implementeren. Voor bijna elke taak in een cloud-infrastructuur is er een onderdeel met een eigen (project-)naam. Zo gaat de IT-manager kennis maken met de Swift- en Cinder-projecten voor storage, het Keystone-project voor identiteitsbeheer of het Horizon-project voor een centrale beheerconsole. Gelukkig zijn er bedrijven die OpenStack ondersteunen en IT-managers helpen om het zo effectief mogelijk te gebruiken.

Ook SDN opent deuren voor de IT-manager. Met deze technologie kunnen beheerders een centrale netwerk controller programmeren en aanpassen aan de behoeften van hun bedrijf. De controller biedt de beheerder een compleet beeld van alle datastromen, applicaties en netwerkelementen. Verschillende netwerkelementen zijn centraal te controleren, zowel fysieke routers en switches als virtuele switches of Wifi-componenten. Ook kan de IT-manager nieuwe applicaties of diensten binnen enkele uren klaar zetten. Dit betreft ook mogelijkheden die in traditionele netwerken niet ter beschikking staan. Zo kan een IT-beheerder bijvoorbeeld eenvoudig nieuwe Quality of Service-regels opzetten of VLAN-instellingen aanpassen. Ook met SDN krijgen IT-managers, net zo als met OpenStack, een compleet nieuwe gereedschapskist in huis en hebben zij nieuwe kennis nodig van protocollen als Open Flow en PCE.

Dit waren slechts twee voorbeelden van ontwikkelingen en technologieën, die nieuwe eisen met zich meebrengen en van de IT-manager vragen om zijn manier van denken en zijn rol binnen de organisatie te herzien. Feitelijk krijgt de IT-manager nu pas de technologieën en tools in handen die hij nodig heeft om daadwerkelijk de aan het begin beschreven verandering van rol te realiseren. De IT-manager zoals wij die kennen is niet meer. Lang leve de IT-manager v3.0.

Robin Kuepers is Dell’s Storage Marketing Director voor de EMEA-regio en een Senior Management Team-lid van Dell’s Enterprise Solutions & Services marketing-organisatie

2 REACTIES

  1. “IT medewerkers moeten minder specialistisch worden”. Volgens mij vergen OpenStack en SDN nog wel een uurtje of twee aan specialisatie..
    Het opschuiven naar de business is zeker een noodzaak die in vele geledingen en functies in het bedrijfsleven van toepassing is!

  2. Beste Murk, de geest van het artikel is dat de IT Manager meer een generalist is geworden, en daarom is er een noodzaak zich te richten op IT aspecten die hij/zij waarschijnlijk eerder niet deed of niet zijn/haar comfortzone zit. Het is niet bedoelt als een statement dat IT-specialisten met diepgaande kennis van producten en/of oplossingen niet meer nodig zijn. Wel zie ik een verschuiving waar die kennis (meer) noodzakelijk is: steeds minder op locatie en steeds meer bij hosters, cloud providers, ISP’s & ASP’s.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in