Home Arbeidsmarkt & Onderwijs De nieuwe werkelijkheid

De nieuwe werkelijkheid

52

De markt verandert niet
Er is meer aan de hand dan alleen economisch slecht weer. De markt zoals hij nu is, met alle onzekerheden, schijnbaar wispelturige ontwikkelingen en soms abrupte verschuivingen – dat is de markt. Dat is het speelveld.
Iedereen die nu gehurkt onder zijn bureautje zit te wachten tot het overwaait, zit daar waarschijnlijk over tien jaar nog. Het is een vergissing die nieuwe markt als kaal en ongrijpbaar te zien. Het is een rijke markt waar een nieuwe rol voor hr-ondersteuning ligt weggelegd die spannender, kansrijker en zinvoller is dan ooit te voren.
Daarbij lijkt de oppervlakte onrustig, met hoge golven die soms hard neerslaan, maar daaronder zijn heel constante processen waar je goed op kunt bouwen. Neem de vraag naar mensen tussen de 30 en 40 jaar (en begin 40‘ers), die is al 20 jaar heel constant, wat de conjunctuur ook doet. De markt verandert niet, de toegevoegde waarde van hr-ondersteuning wél.

Nieuwe Loopbaan
Wat een onrustige markt lijkt, is de nieuwe standaard. Mensen veranderen vaker van baan, hebben meer kennis en begrip van verschillende ondernemingen, verbinden zich anders aan die ondernemingen. Weg is niet meer weg – je verlaat het bedrijf, maar niet het contact met het bedrijf. Via sociale media als LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+ blijven werkgevers en -nemers op de hoogte van elkaars reilen en zeilen. Het werk stopt, maar de vriendschap niet en de dialoog ook niet. De relatiestatus verandert, da’s alles.
Zoals je nu je hele leven in het hier en nu met je meesleept (je vond die oude vriend op Facebook, je kletst dagelijks met die verre nicht in Australië), zo neem je ook je hele loopbaan mee in het hier en nu. Je bent niet meer je laatste baan, maar alles wat je tot nu toe deed.
Flexibel en veelzijdig. Niet in een hokje te plaatsen. Meer… in een cloud. Wat heet, je zit in wel zestig clouds. En je hebt een dienstverlener nodig die met je meereist, die dichtbij is en met je mee kan schakelen. Niet één dienst één keer, maar een wolk aan diensten die onophoudelijk in ontwikkeling zijn. Net als hun doelgroep.

Flexibel en veelzijdig
Dát is de nieuwe wereld. Die heeft niets met een crisis te maken, maar komt veel meer voort uit bijvoorbeeld technische vernieuwingen. Daar kun je als hr-bureau enorm geïnspireerd van raken en je mee onderscheiden. De technische vernieuwingen maken cultuurverschuivingen mogelijk. We kennen allemaal ‘Het Nieuwe Werken’. Nu is het tijd voor ‘De Nieuwe Loopbaan’.

We zijn meer dan ooit nodig
Onze rol is leuker en belangrijker dan ooit. Zowel bedrijven als werknemers zoeken een nieuwe manier om loopbanen te huisvesten. De snelle wisselingen, de ruime kennis van vak en bedrijfsculturen, het groeiend gemak waarmee mensen samen kunnen werken. Er is behoefte aan monitoring, begeleiding en coaching. Er is behoefte aan partijen die midden in de wervelwind aan kansen alternatieven geven, laten groeien én soms kunnen verrassen. Er is behoefte aan partijen die het hele veld tussen werknemers en werkgevers overzien. Ook voor en na het werk. Ook jaren later. Niet bedacht, gevolgd en geplaatst in afzonderlijke eilandjes, maar in een continue netwerk van kansen. Een partij die uitstekend kan wat we al konden: werknemers en banen inschatten op waarde en ze verbinden. En die daarbovenop zowel voor bedrijven als werknemers over langere periode dynamische groei kan realiseren.

Onderdeel van leven
Daarmee worden we meer een onderdeel van het leven van bedrijven en werknemers. Zakelijk gezien handig en waarschijnlijk erg winstgevend. Maar vooral inhoudelijk uitdagend en vervullend. En laten we wel wezen, dát is waar het ons uiteindelijk toch om te doen is.

Sabine de Jong is Managing Partner van ACES International (www.aces.nl), Executive Search in ICT, en EmployU (www.employu.nl), dé combinatie van online employment en search.

 

 

 

 

 

1 REACTIE

  1. De volgende zin: “Weg is niet meer weg – je verlaat het bedrijf, maar niet het contact met het bedrijf. Via sociale media als LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+ blijven werkgevers en -nemers op de hoogte van elkaars reilen en zeilen.” intrigeert me, roept een aantal vragen bij me op over concurrentie- en relatiebeding in menig arbeidscontract.

    Want wat als de oud-werknemer de contacten blijft onderhouden in ZIJN/HAAR zakelijke netwerk met klanten van vorige werkgever?

    Of van wie is eigenlijk het netwerk dat door de oud-werknemer opgebouwd is met allerlei klanten en prospects in de vele sociale media?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in