Home Ondernemen & Business De vier eigenschappen van effectieve e-commerce

De vier eigenschappen van effectieve e-commerce

190

Het online landschap kent een ontelbaar aantal webshops, maar slechts een klein deel daarvan realiseert een omzet van meer dan een miljoen euro per maand. Hoe zorg je ervoor dat jij wél succes boekt in e-commerce? Hoewel er helaas geen eenduidig en universeel antwoord bestaat op die vraag, zijn er wel degelijk vier eigenschappen die effectieve e-commerce-bedrijven gemeen hebben.

  1. Toegewijd personeel

Succes in e-commerce staat of valt met toegewijd personeel. Allereerst is het belangrijk om een manager aan te stellen, die honderd procent verantwoordelijk is voor e-commerce. Ook doe je er goed aan te investeren in een goede technologische basis door deskundige mensen aan te nemen met verstand van zaken.

Denk aan back-end developers die op de hoogte zijn van de laatste innovatieve ontwikkelingen en je bedrijf helpen om te blijven vooroplopen op concurrentie. En aan front-end-ontwikkelaars die precies weten hoe ze de beste conversie realiseren, en dataspecialisten die niets anders doen dan het signaleren van kansen voor verbetering in de salesfunnel.

Maar bovenal is het belangrijk dat iedereen in het team hetzelfde doel van succes nastreeft. En dat iedereen begrijpt dat er uiteindelijk maar één manier is om dat succes te meten: het aantal online verkopen.

  1. Omni-channel

Vooroplopen op de concurrentie begint met de juiste mindset. Innovatie is belangrijk, maar dat betekent niet dat traditionele pijlers geen toegevoegde waarde hebben. E-commerce draait, in andere woorden, niet alleen om online.

Iets wat succesvolle partijen gemeen hebben, is dat zij hun territorium uitbreiden en persoonlijke service bieden. Denk aan pick-up points of gewoon klassieke winkels in het centrum van de stad als aanvullende service op hun online business.

  1. Oog voor loyaliteit

Het werven van nieuwe klanten is kostbaar, en het wordt moeilijk om te groeien als je steeds maar weer moeite moet doen om nieuwe klanten binnen te halen. Succesvolle e-commerc-ebedrijven investeren daarom vooral in het behoud van bestaande klanten. Marketing automation speelt daarbij een belangrijke rol, onder andere met remarketing-mechanismen.

Steeds meer e-commerce-organisaties maken bovendien gebruik van CRM-systemen om op persoonlijke basis relaties met hun top 10-procentklanten te onderhouden. Overigens is klantloyaliteit een proces dat al begint nog voordat mensen hun eerste aankoop doen. Als je merkt dat het moeilijk is bepaalde klanten te behouden, zou dat dus heel goed kunnen liggen aan de manier waarop ze in eerste instantie worden binnengehaald.

  1. Optimalisatie

Zonder cijfers is het niet mogelijk om effectieve marketing te bedrijven. Succesvolle e-commercebedrijven maken daarom gebruik van tools om de salesfunnel te observeren. Waar haken mensen af? Welk onderdeel van de funnel werkt juist goed? Waar maken mensen een onnodige omweg?

Tools als Google Analytics kunnen je helpen bij het optimaliseren van de volledige salesfunnel: vanaf het moment dat iemand voor het eerst op een website binnenkomt, tot en met conversie en herhaalaankopen. Het is belangrijk om deze inzichten op regelmatige basis te delen met het team, zodat onder andere de front-end developers weten waar verbetering te behalen valt.

Meteen aan de slag
Deze vier eigenschappen alleen vormen natuurlijk nog geen garantie voor succes. Bij het genereren van onlineverkopen en loyaliteit spelen nog veel meer factoren mee, zoals marktomstandigheden, de producten die je verkoopt enzovoort.

Toch is het bijna niet mogelijk om effectief met e-commerce bezig te zijn zonder bovenstaande eigenschappen toe te passen in je organisatie. Begin daarom vandaag nog!


Tom Karwatka is CEO van Divante, een van de grootste e-commerce-bureaus van Europa. Tom blogt ook op http://divante.co/blog.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in