Home Internet De visual cloud komt eraan en stelt hoge eisen aan technologie!

De visual cloud komt eraan en stelt hoge eisen aan technologie!

94

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een gezegde dat in 1911 is bedacht door de befaamde Amerikaanse redacteur Arthur Brisbane. Ruim honderd jaar later bewijzen de videostreams die het internet overspoelen zijn gelijk. Wie heeft nog er niet een filmpje op Youtube gezet? Of op Instagram, of waar dan ook? Al die bewegende beelden staan ergens op een server in een datacenter, in de cloud dus, en al deze filmpjes staan bekend onder de verzamelnaam visual cloud.

Omdat online video zo enorm populair is, is ook het bedrijfsleven geïnteresseerd in dit fenomeen. Kijk maar eens naar enkele recente marktontwikkelingen: Facebook heeft Oculus overgenomen, Microsoft komt met zijn Hololens AR Headset, Samsung heeft zijn Gear en Google heeft zijn VR Viewsoftware developers kit, waarmee het mogelijk is om zelf interactieve content te creëren. Facebook heeft zijn aanbod op het gebied van live video vergroot en Yahoo wil in de VS opnames van 180 honkbalwedstrijden gaan streamen. Niet dat daar in Nederland veel mensen op zitten te wachten, maar het geeft wel aan dat de visual cloud aan een onstuitbare opmars is begonnen. Ook Twitter doet mee: het gaat tien NFL-wedstrijden (National Football League) live streamen. Amazon heeft de startup Orbeus overgenomen, dat software voor beeldherkenning maakt. En Intel heeft Replay Technologies ingelijfd, dat ‘immersive’ 360-graden sportvideo’s maakt die de toeschouwer zelf laat kiezen vanaf welke hoek de actie bekeken moet worden.

‘Voldoende’ rekenkracht? Wat is dat?
Een beeld mag dan meer zeggen dan duizend woorden, er is dan ook wel wat meer voor nodig dan voor die woorden. Om de filmpjes van de visual cloud bruikbaar te maken, is heel veel verwerkingskracht nodig. Aanbieders moeten de videobestanden comprimeren en beschikbaar stellen voor tal van afspeelformaten (pc, tablet, telefoon, noem maar op). Dat vergt het uiterste van de beschikbare techniek. En wil de visual cloud zijn belofte gaan inlossen, dan is er nog veel meer nodig dan het huidige aanbod.

Op tal van terreinen zijn aanpassingen vereist om de visual cloud echt tot een succes te maken. Dat begint met cloud computing: de beschikbaarheid van massale, goedkope en op afroep beschikbare rekenkracht. Want rekenkracht is er op dit gebied nooit voldoende. Bedenk bijvoorbeeld eens wat er aan rekencapaciteit nodig is om grootschalige beeldherkenning (bijvoorbeeld voor parkeerbeheer in een stad) mogelijk te maken.

Op dit moment is HD-kwaliteit nog de standaard als het om videobeeld gaat, maar de volgende stap – 4K resolutie – ‘ligt al in de winkels’. Deze nieuwe technologie vergt echter wel 8x meer van computers en netwerken dan HD: een enkel 4K-filmpje vraagt al snel 30 tot 50GB aan opslagcapaciteit, afhankelijk van de gebruikte compressietechniek. Dan moet je dus over technieken beschikken die al deze data efficiënt weten op te slaan en razendsnel toegankelijk maken. En het gaat niet alleen om het bieden van razendsnelle toegang alleen, dit moet ook nog eens wereldwijd en via veelvoud aan apparaten.

Bandbreedte en Quality of Service
Om al deze videocontent efficiënt te kunnen uploaden, verwerken en afspelen, moet het voor applicatieontwikkelaars gemakkelijk zijn om in de cloud hun werk te doen. Bijvoorbeeld via Amazon Web Services of Microsoft Azure. Zij moeten de apps en services ontwikkelen waarmee de consumenten eenvoudig hun video’s kunnen maken en delen. Er is natuurlijk heel veel meer bandbreedte nodig, vooral op mobiele netwerken. Video maakt nu al zo’n 64% uit van het totale internetverkeer van consumenten; naar verwachting stijgt dit tegen 2019 naar 80%. En niet alleen de bandbreedte moet op orde zijn, ook een goede Quality of Service is essentieel. Want niemand wil naar filmpjes kijken die ‘haperen’. De eerste 5G mobiele netwerken beginnen nu langzaam te ontstaan, maar eigenlijk is voor de visual cloud 6G nodig, dat nu nog in de kinderschoenen staat.

Belangrijke videotechnieken zoals encodingen decoding, rasteren en ray tracedrendering bestaan al langer, maar zijn nog niet opgeschaald voor cloud-toepassingen. Dit proces is pas onlangs in gang gezet. Andere technologieën, zoals de voxel 3D point clouds van Replay Technologies komen nog maar net kijken. Innovatieve technologieën zoals 3D Scene Reconstruction en Videogrammetry hebben nog wel een paar jaar nodig voordat ze gemeengoed zijn.

Willen we de visual cloud echt zinvol gaan inzetten, dan is het ook essentieel dat videocontent intelligent en volautomatisch geanalyseerd gaat worden. Zo kan er context aan worden toegevoegd, waarna we beelden kunnen gaan zoeken en koppelen aan andere data. Dit kan bijvoorbeeld door middel van beeldherkenning: de identificatie van objecten in videobeelden. En dan hebben we het over écht geavanceerde technologieën, zoals ‘deep learning’ en zelflerende neurale netwerken – gebieden waarin de laatste jaren veel vooruitgang is geboekt.

De visual cloud gaat het maken, maar er is nog veel nodig om het tot een succes te maken. Het goede nieuws is dat veel van dat werk inmiddels in gang is gezet.

Anne Mieke Driessen is Sales Director Ecosystem & Scaling Team Northern Europe bij Intel Corporation.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in