Home Internet Stresstest zet Wi-Fi-fabrikanten op scherp

Stresstest zet Wi-Fi-fabrikanten op scherp

108

Na de banken waren de fabrikanten van Wi-Fi-apparatuur aan de beurt. Aerohive, Aruba, Cisco, Cisco/Meraki, HP, Ruckus Wireless, Ubiquiti en Xirrus moesten nu echt met de billen bloot. Geen tijd meer voor gladde marketingpraatjes. Alleen keiharde, objectief meetbare resultaten tellen. In een loodzware stresstest werden negentien verschillende 802.11ac and 802.11n indoor access points door 60 mobiele apparaten maximaal belast door CARNet, een gerenommeerd academisch onderzoeksinstituut uit Zagreb.

De testresultaten spreken voor zich. De rankings lijken heel sterk op de erepodiums tijdens het WK Schaatsen. De kleur oranje domineert overal. Met name HP en Aruba zakken helemaal door het ijs. Dat plaatst de voorgenomen overname van Aruba Networks door HP wel in een heel apart daglicht. Ik kan geen andere conclusie trekken: de lamme neemt de blinde over. Het proces van marktconsolidatie en creative destruction is in volle gang.

Bijna zes op de tien Nederlanders maakt gebruik van gratis, beveiligde Wi-Fi-toegang buitenshuis. Negen procent maakt gebruik van gratis Wi-Fi-hotspots via hun provider. Slechts vier procent maakt nog betaald gebruik van Wi-Fi-hotspots. Het aantal mensen dat aangeeft alleen thuis gebruik te maken van Wi-Fi bedraagt 23 procent. Dit zijn enkele conclusies uit het Telecompaper Consumer Panel, gemeten over het eerste kwartaal van 2015.

Kwaliteit
Helaas hebben de onderzoekers niet gevraagd aan de consumenten hoe zij de kwaliteit van Wi-Fi ervaren. Die is namelijk in de praktijk meestal erbarmelijk. Stroperige Wi-Fi, dropped frames, interferentie en throttling zijn eerder regel dan uitzondering. Toch is Wi-Fi niet één pot nat. De testresultaten laten zien dat er wel degelijk iets valt te kiezen. Het verschil in doorvoersnelheid (de throughput gemeten volgens het Transmission Control Protocol TCP) tussen de nummer 1 en nummer 10 bedraagt maar liefst 89 Mbps. Het verschil tussen “topkwaliteit” en “waardeloze kwaliteit” is dus enorm.

Merkbeleving
De consumenten die deelnemen aan het panel van Telecompaper hebben helaas geen merkbeleving bij Wi-Fi. Ze hebben ook geen weet van de “veldslag” die momenteel achter de schermen wordt uitgevochten tussen de fabrikanten van Wi-Fi-apparatuur met als inzet de nieuwste technologie die in de markt bekend staat als Wave 2 802.11ac. Wat is het geval? Ook in de WLAN-markt gaat Moore’s Law precies 50 jaar na dato nog steeds op. Moore stelde dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt. Mede dankzij de Wet van Moore kunnen ondernemingen en serviceproviders die Wi-Fi aanbieden steeds krachtigere en snellere draadloze capaciteit leveren. Deze progressie zien we ook terug in de testresultaten waar de throughput van de access points in Mbps is gemeten.

Wave 2
De technologische innovatie staat echter niet stil. Multi-user multiple-input/multiple-output (MU-MIMO) is het nieuwe toverwoord in Wi-Fi-land. Het eerste Wave 2 802.11ac Wi-Fi access point is onlangs aangekondigd. Wave 2 ondersteunt alle nieuwe technologische mogelijkheden van de 802.11ac-standaard, waardoor gelijktijdige verzending van meerdere streams naar verschillende apparaten over dezelfde frequentie mogelijk is. MU-MIMO maakt het mogelijk om met meerdere apparaten tegelijkertijd te communiceren en hierdoor kan de opgetelde datadoorvoer van het access point oplopen tot ruim twee gigabit per seconde. Het nieuwe access point heeft een ingebouwde USB-poort waarmee Bluetooth Low Energy beacons en andere Internet of Things-apparaten gekoppeld kunnen worden. En dankzij de location-based services en analytics kunnen ondernemingen en serviceproviders een goed rendement behalen op hun investeringen in openbare Wi-Fi gelegenheden.

FUD
Je zou verwachten dat álle WLAN-aanbieders de nieuwe Wave 2 802.11ac technologie direct omarmen. Helaas. Sommigen proberen de innovatie in de kiem te smoren, met als doel hun marktaandeel te beschermen. Anderen denken dat je innovatie voor een prikkie kunt kopen en sluiten snel een deal met aandeelhouders die willen cashen. Ze komen wellicht van een koude kermis thuis. Het is allemaal eerder vertoond. Net zoals het geen nieuws is dat partijen die zelf hebben verzaakt te investeren allerlei FUD (Fear, Uncertainty and Doubt) verspreiden die louter bedoeld is om hun eigen productlevenscyclus te rekken. Feit is dat de Wave 2-technologie efficiënter gebruikmaakt van het RF-spectrum waardoor er meer “airtime” voor clients over blijft, zelfs voor de mobiele apparaten die Wave 2 nog niet ondersteunen. Ik heb het al vaker uitgelegd. Dit komt omdat Wi-Fi een gedeeld medium is. Het is net zoals met carpoolen. Ook de mensen die niet meedoen met carpoolexperimenten profiteren, omdat er per saldo minder auto’s op de weg zijn.

Creative destruction
In zijn nieuwste boek “The network always wins” wijdt Peter Hinssen een aparte paragraaf aan creative destruction, de theorie van Joseph Schumpeter uit 1939 die volgens hem relevanter is dan ooit. Momenteel lopen er bij Google en Facebook briljante mensen rond die maar één doel hebben: voor zichzelf beginnen, hun oude werkgever wegvagen door zelf uit te groeien tot de nieuwe Facebook of Google. Netscape groeide sinds 1995 als kool, maar verloor de “battle of browers” van Microsoft door een gebrek aan innovatie. Vanuit de as van Netscape, The Phoenix from the Ashes, ontstonden echter tal van coole start-ups. Zonder Netscape zouden we volgens Hinssen vandaag geen Google, Facebook of Twitter hebben.

Voortdurende technische innovatie, waarbij nieuwe technieken, zoals Wave 2 Wi-Fi, de oude vernietigen, dat is creative destruction in optima forma. De hekkensluiters uit de stresstest, de zogenoemde “frozen companies”, schieten hier danig van in de stress.

Spencer Hinzen, regional sales director Southern Europe bij Ruckus Wireless, schrijft deze blog op persoonlijke titel.

1 REACTIE

  1. Hinzen versus Hinssen, toeval of gewoon een leuke woordspeling? 😉
    Maar je uitspraak ‘frozen companies’ is inderdaad goed gevonden, enkel zij die continu zichzelf veranderen hebben de beste kansen om te overleven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in