Home Cloud Bring Your Own… Cloud?

Bring Your Own… Cloud?

47

Als consultant ben ik zeer geïnteresseerd in nieuws en feiten over de adoptie van nieuwe technologieën binnen bedrijven. Kort geleden zag ik op mijn Twitter timeline een tweet langskomen met de vraag: ‘Cloud Adoption, are we there yet?’. Bij dit berichtje zat een link naar het ‘Cloud Adoption Report’ van Bitglass. Deze rapportage was gebaseerd op een grootschalig onderzoek bij 81.253 bedrijven wereldwijd naar cloud adoptie. Oftewel een onderzoek bij bedrijven die reeds in de cloud werken of met het idee spelen om dat te gaan doen.

Naast enkele trends die in de rapportage genoemd worden (o.a. de wedstrijd tussen de twee grootmachten Office 365 en Google Apps) is in de rapportage een belangrijke rol weggelegd voor de ‘show stoppers’ wanneer het gaat om cloud adoptie. De redenen die het meest genoemd worden zijn kosten, algemene weerstand, te nieuwe technologie en de complexiteit om cloud diensten te integreren in de bestaande technologie. De absolute (s)topreden die door bedrijven genoemd wordt in het onderzoek is, in meer dan de helft van de gevallen, de bezorgdheid over de veiligheid (security) van hun bedrijfsinformatie.

Na het lezen van dit rapport vroeg ik mij af: ‘Creëert een bedrijf dat besluit om niet naar de cloud te gaan vanwege de veiligheid van haar bedrijfsinformatie juist niet een nog groter probleem? Hiermee doel ik op het feit dat medewerkers vaak al hun ‘eigen cloud’ voor hun werkzaamheden gebruiken.

Veel medewerkers, van niet in de cloud werkende bedrijven, bewaren en ontsluiten namelijk al een heleboel bedrijfsinformatie via hun eigen persoonlijke cloud diensten. Het aanbod is groot met spelers als Dropbox, OneDrive, Google Drive en iCloud. Diensten die allemaal laagdrempelig beschikbaar zijn en intuïtief werken met hun persoonlijke tools. Dropbox alleen al heeft wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers. Daarnaast heb je nog de groep medewerkers die op andere manieren (gevoelige) bedrijfsinformatie ontsluiten door dit naar hun privé e-mailadres (met mailboxen die vaak al in de cloud staan) te sturen of te kopiëren op een USB-stick. Zodat ze vanuit huis kunnen werken of bij een klant gegevens op kunnen vragen.

Ook de nog steeds zichtbare ‘consumerization van IT’-trend zorgt ervoor dat medewerkers van hun zakelijk ICT-omgeving dezelfde flexibiliteit en toegankelijkheid verwachten die ze al kennen van hun eigen ICT-omgeving thuis. Als een bedrijf ervoor kiest om hun bedrijfsinformatie niet via de cloud te ontsluiten kiezen zijn medewerkers zelf wel een clouddienst die tegemoet komt aan hun behoeften. Wanneer het dus gaat om de adoptie van de cloud kan zich de situatie voordoen dat de medewerkers daar al veel verder in zijn dan het bedrijf zelf.

Overweeg je als bedrijf om over te stappen naar de cloud? Dan adviseer ik om te starten bij de medewerkers in plaats van te stoppen bij het onderwerp beveiliging. Vraag aan medewerkers welke cloud functionaliteiten wenselijk zijn, van welke bestaande diensten zijn zij al ‘in de wolken’ en hoe deze diensten hen helpen om hun werk dat zij doen naar een hoger niveau te krijgen? Want als de techniek relevant is voor de medewerkers volgt de adoptie daarvan vanzelf… toch?

Friso van der Haar, projectmanager en consultant bij Salves Business Productivity

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in