Home Innovatie & Strategie Digitale transformatie van binnenuit

Digitale transformatie van binnenuit

100

Tablets, apps, smartphones, contactloze bankpassen, spraakassistenten en andere draadloze apparaten spelen een dominante rol in ons leven. Dit, zowel privé als zakelijk. Ze zijn nauwelijks meer weg te denken bij alledaagse activiteiten zoals winkelen, zoeken naar informatie en communiceren.

Deze gedragsrevolutie dwingt bedrijven om hun producten en diensten te digitaliseren. Op die manier kunnen ze voldoen aan de verwachtingen van hun klanten. Ze zijn zo in staat in te spelen op veranderende behoeften en trends.

Recent onderzoek van Deloitte Digital en MIT Sloan Management Preview laat echter zien dat maar weinig bedrijven “hun volledige digitale potentieel benutten, van binnen naar buiten”. Ze besteden veel aandacht aan de ervaring van hun klanten. Maar heel weinig aan die van hun medewerkers. De medewerkers dreigen over het hoofd te worden gezien. Het is essentieel dat bedrijven zich gaan richten op de digitale transformatie van de werkvloer. En op een verbeterde ervaring voor hun personeel.

Hedendaagse medewerkers verwachten naadloos te kunnen omschakelen tussen zakelijk en privé. Technologie speelt een enorme rol bij de ontwikkeling van de daarvoor vereiste operationele opzet en cultuur. De definitie van een digitale organisatie evolueert continu. Het spitst zich echter toe op een progressieve organisatie die nieuwe technologie omarmt. Dit, in plaats van een classificatie van het klantenaanbod van een bedrijf.

Er is sprake van een nieuwe benadering van klantenmentaliteit, medewerkerservaring, operationele efficiëntie en concurrentiekracht. Organisaties moeten hun digitale transformatieproces aantrekkelijk maken voor zowel hun klanten als hun medewerkers om opgewassen te zijn tegen potentiële digitale verstoringen.

Flexibel denken en werken

Bedrijven zouden zich bewust moeten zijn van de impact die nieuwe technologieën zoals AI, VR en automatisering op hun sector zouden kunnen hebben. Ze moeten digitale verstoringen proactief benaderen om optimaal te kunnen inspelen op nieuwe mogelijkheden om hun operationele efficiëntie te vergroten. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en het is moeilijk om ze bij te houden, laat staan ze voor te blijven.

Uit een onderzoek van IDC en Cornerstone OnDemand blijkt dat niet technologie of financiële beperkingen het grootste obstakel zijn voor een geslaagde digitale transformatie, maar mensen. Van de ondervraagde managers gaf 43% aan dat het personeel het grootste obstakel vormt bij digitale vernieuwing, naast verouderde IT-systemen. Uiteindelijk zal aan de behoeften van deze sleutelgroep moeten worden voldaan om te garanderen dat bedrijven beter functioneren, klanten de service krijgen die ze verlangen en potentiële groei wordt verwezenlijkt.

Medewerkers verwachten een naadloze technologische ervaring, en leiders moeten onderkennen dat een correcte en veilige implementatie van geavanceerde technologieën niet alleen de ervaring van het personeel zal verbeteren, maar ook een positieve impact zal hebben op de bedrijfsresultaten. Bedrijven die deze nieuwe methoden om de ervaring en efficiëntie te verbeteren links laten liggen, lopen het risico om achterop te raken bij de mondiale concurrentie.

Positieve veranderingen

Toegepaste nieuwe technologieën moeten de manier waarop mensen met elkaar samenwerken veranderen en verbeteren. Het is daarbij wel van belang bestaande systemen te integreren en optimaliseren in plaats van deze volledig te herzien.

Digitale transformatie betekent voor elk bedrijf iets anders. Een succesvolle strategie moet van binnenuit worden ontwikkeld, met een vroege identificatie van de bedrijfsspecifieke behoeften en risico’s. Dat is een zeer verantwoordelijke taak, en ook de rollen die belast zijn met de uitvoering van de digitale transformatie veranderen.

Digitale innovatie in de werkomgeving is niet langer het exclusieve terrein van CIO’s en COO’s. Ook anderen, zoals HR-teams, bevorderen de digitale transformatie. Bijvoorbeeld door te bouwen aan een digitale werkomgeving waarin innovatie en productiviteit worden gestimuleerd. Het zijn steeds vaker digitaal onderlegde eindgebruikers die vorm geven aan de digitale transformatie van de werkvloer. Ook niet-IT-managers moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

Bedrijven hoeven deze uitdaging niet te vrezen, maar moeten de tijd nemen om volledig inzicht te krijgen in hun mogelijkheden om het dagelijkse werk van hun medewerkers te vereenvoudigen. Om kosten te besparen en hun efficiëntie te vergroten.

Dik Vos CEO van SQS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in