Home Innovatie & Strategie Digitalisering troef tijdens Innovation Day 2014

Digitalisering troef tijdens Innovation Day 2014

85

In Rotterdam, gesitueerd aan de Kop van Zuid, staat sinds november 2013 het gelijknamige ‘De  Rotterdam’, het meesterwerk van de vermaarde architect Rem Koolhaas. Met zijn 160.000 vierkante meter is De Rotterdam het grootste gebouw van Nederland.

Dit boegbeeld van innovatie was op 18 maart jl. het toneel van Innovation Day 2014. In het eigentijdse en eveneens gloednieuwe designhotel nhow, gevestigd in De Rotterdam, kwamen meer dan 230 mensen van 88 verschillende bedrijven en organisaties bijeen om zich te laten inspireren door de visie van keynote-spreker Karl-Heinz Streibich, CEO van Software AG, en de praktijkverhalen van onder andere Equens, Rabobank, ABN Amro, DSM en AkzoNobel. Herbert Blankesteijn, tech-journalist voor BNR Nieuwsradio en NRC, luisterde de dag op als dagvoorzitter en moderator.

Het thema van Innovation Day was digitalisering, een onderwerp dat momenteel in het middelpunt van de belangstelling staat in het bedrijfsleven, ook buiten de IT-community. Van internationale media en marktonderzoekers tot en met adviesfirma’s en softwareleveranciers: het is het gesprek van de dag.

Wat betekent digitalisering nu eigenlijk? Alle applicaties verhuizen naar de cloud? Het automatiseren van processen en werkstromen? Mobiele toegang tot data? Het benutten van (big) data afkomstig uit sociale kanalen, sensoren, machines?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. De digitale revolutie raakt al deze aspecten. Vanuit een zakelijk perspectief betekent digitalisering vooral een andere manier van zakendoen, op een andere manier interacteren met zakelijke klanten en consumenten. Om een nieuwe generatie van ‘digital natives’ te bedienen die vooral online en mobiel actief zijn, waarbij zelfbediening hoog in het vaandel staat. De klant aan het stuur. Mogelijk gemaakt door technologische trends als social, mobile, analytics en cloud.

Nog niet zo lang geleden waren transacties de drijvende kracht achter onze business-modellen. Nu zijn het de interacties die we hebben met onze klanten en business-partners. Informatie uit transacties is waardevoller geworden dan de transactie zelf. Deze inzichten helpen ons om producten te verbeteren en sneller naar de markt te brengen, nog efficiënter te opereren, of de klantbeleving te optimaliseren.

We zien het overal: servicebedrijven zoals banken, verzekeraars, telecom-operators, energieleveranciers en retailers introduceren loyaliteitsprogramma’s en gaan over tot een gepersonaliseerd aanbod van online en mobiele diensten; productiebedrijven in de maakindustrie creëren een industrieel internet waarmee ze hun machineparken en toeleverketens van zand tot klant kunnen volgen; overheden richten digitale loketten in om alle burgerzaken te regelen.

Dit stelt eisen aan de IT-ondersteuning. Processen moeten flexibel zijn en goed op elkaar aansluiten. Data moeten snel beschikbaar en toegankelijk zijn. Applicaties binnen en buiten de bedrijfsgrenzen, op locatie of in de cloud, moeten eenvoudig met elkaar kunnen communiceren. Kortom: het draait allemaal om verbinding. Verbinding van mensen, processen, systemen en data. Verbinding van een snel veranderend business-model aan een flexibele, wendbare IT-infrastructuur. Dat is de kern van digitale transformatie.

Wie op het gebied van digitalisering achterblijft, zal het afleggen tegen de concurrentie – die in de digitale wereld soms uit  onverwachte hoek komt. Of zoals Karl-Heinz Streibich het stelde: “Elk bedrijf, ongeacht branche of  omvang, moet een digitale onderneming worden. Anders verliest het zijn bestaansrecht.” Stof tot nadenken!

Ricardo Passchier (1976) is in de Benelux verantwoordelijk voor het ontwikkelen en vermarkten van Software AG’s oplossingen voor bedrijfstransformatie, process visibility, in-memory datamanagement en real-time intelligente actie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in