Home Ondernemen & Business Doodlopende beursgang

Doodlopende beursgang

87

Ooit wel eens verdwaald in een gebouw dat je nauwelijks kent? Soms lijdt dat tot aardige ontdekkingen en ontmoetingen, maar als je loopt te zoeken en je eindigt in een doodlopende gang kan dat irritaties opleveren.

Zo zou ik me ook kunnen voelen als ik een bedrijf heb opgericht en een beursgang gemaakt zou hebben: in eerste instantie leidt het tot leuke ontdekkingen in de vorm van het opgehaalde kapitaal, maar later eindig je in de doodlopende gangen van de alles verstikkende beursregels, morrende aandeelhouders en een publieke opinie waar je geen grip meer op hebt.

Waarom dan toch een beursgang? Laten we er niet omheen draaien: ik denk dat in de meeste gevallen de oprichter/eigenaar gewoon wil cashen. Maar naar buiten toe wordt de boodschap gebracht dat ‘de organisatie middelen wil om de R&D uit te breiden, zodat de innovatieve slagkracht zich verder kan ontwikkelen, alsmede om de commerciële activiteiten in China verder te bevorderen’ of dergelijke prietpraat.

Er is vandaag de dag toch geen zinnig mens meer die dat nog gelooft? Fout. Kijk maar naar de beursgang van Facebook, waar hele volksstammen met $-tekens in de ogen hun slag dachten te slaan. Eigen schuld, dikke bult…

Het ligt gewoon opgesloten in het wezen van het beursmechanisme, dat het korte termijn denken kan overheersen. Het is daarom ook interessant om te analyseren wat Michael Dell in samenwerking met een groep investeerders (waaronder Microsoft!) aan het doen is. Op het moment van schrijven van deze blog lijkt het er op dat Dell zich van de beurs terugtrekt. Wat beweegt Michael Dell? Ik denk dat hij – in samenwerking met de investeerders – gewoon weer baas in eigen buik wil zijn om de onderneming door zwaar weer te loodsen, zonder een hijgerige beurs, die rendement per gisterenavond eist, in z’n nek.

Dell is dus binnenkort weer gewoon een gezellig familiebedrijf, net zoals bijvoorbeeld HP dat ooit was, en nog vele anderen waren. Geef Dell nu twee tot drie jaar, en laten we er dan nog eens naar kijken. Dell kreeg het maar niet voor elkaar om een grote speler in de ICT branche te worden, want de PC-verkoop bleef met 70% van de omzet té dominant. Nu Michael Dell weer gewoon eigen baas is zou het me niets verbazen dat hij maatregelen mag en durft te nemen waar z’n ex-aandeelhouders jaloers op zouden moeten zijn.

Heel eerlijk gezegd had ik nooit zoveel op met Dell – ik vond hun marketing beter dan hun hardware – maar geef ze de tijd. Vanaf nu wordt in mijn optiek Dell een heel interessante partij om in de gaten te houden!

Ton Serné, Serné Channel Marketing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in