Home Ondernemen & Business Vijf tips voor een geslaagde elevator pitch

Vijf tips voor een geslaagde elevator pitch

58

Heb je een briljant business-idee en het perfecte team? Dan is het vast geen probleem om investeerders te vinden. Durfkapitalisten in Silicon Valley zijn echter niet zo snel onder de indruk. 99 procent van de elevator pitches is gedoemd te mislukken. Ik geef daarom graag een paar tips waar ik zelf veel aan gehad heb.

  • Begin met je bijdrage. Een elevator pitch is vooral bedoeld om mensen te intrigeren en uit te dagen om meer vragen te stellen. Je hoeft niet direct alle details van je product of jouw persoon over de bühne te brengen. Het gaat erom mensen te prikkelen. Begin daarom met je bijdrage. Welk probleem bestaat er in de wereld dat door jouw idee wordt opgelost? Bijvoorbeeld: Ik help bedrijven datacenters in uren te bouwen in plaats van dagen.
  • Oefen extreem veel. Een goede elevator pitch is niet een praatje dat je in een avond bedenkt. Het is het resultaat van veel bijschaven en uitproberen. Probeer je pitch daarom veel uit, op collega’s, collega-ondernemers, board members, of bevriende investeerders. Wat willen ze precies weten en welke kritiek hebben ze? Je krijgt door de pitch vaak te doen een veel beter gevoel voor wat wel en wat niet werkt. Als het moment suprême voor de durfinvesteerders daar is, is je verhaal helemaal ingesleten.
  • Ken je publiek. Je elevator pitch doe je normaal gezien niet voor je klanten, maar voor durfinvesteerders. Die hebben tot op zekere hoogte wel verstand van de techniek, maar zeker niet tot in de details. Zorg er daarom voor dat je de pitch niet doorspekt met technische termen, waar de toehoorder wellicht geen verstand van heeft. De software van Bright Computing wordt gebruikt voor high performance computing, OpenStack private clouds en Hadoop. Die begrippen moesten we toch wel even toelichten.
  • Zorg ervoor dat je relevant bent voor Amerikaanse investeerders. Investeerders in Silicon Valley zijn op de Verenigde Staten gericht en zullen niet snel geld steken in bedrijven uit Nederland als ze niet het idee hebben dat ze er dichtbij staan. Zorg er daarom voor dat je ook op Amerikaanse grond aanwezig bent en een Amerikaanse telefoonnummer hebt dat ze kunnen bellen.
  • Het moet klikken. Durfkapitalisten in Silicon Valley gaan anders om met investeringen dan in Nederland. Durfkapitaal in Nederland is veel meer hands-off. Je krijgt een zak geld en rapporteert af en toe. In de Valley neemt de investeerder de jonge ondernemer meer bij de hand. De ondernemer heeft het idee en zij hebben het netwerk om ervoor te zorgen dat hij echt kan professionaliseren. Je moet daarom ook op een persoonlijk niveau contact leggen met je investeerder. De kans bestaat dat je dan langer met hem of haar aan tafel blijft zitten.

Matthijs van Leeuwen, CEO van Bright Computing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in