Home Cloud Cloud vraagt om een nieuwe mindset

Cloud vraagt om een nieuwe mindset

47

We gebruiken onze GSM niet meer zozeer om te bellen, maar vooral voor het delen van data in de Cloud. De trend voor de komende jaren gaat zich dan ook meer richten op de veiligheid van die data. Wanneer we data mobiel beschikbaar stellen moeten we er goed over nadenken waar we die plaatsen en wie er toegang krijgt. Bovendien moeten bedrijven, en vooral hun IT-afdelingen, hun mindset hierop afstemmen.

Waarom een nieuwe mindset?

Het voordeel van de cloud is meteen ook hetgeen waar we moeten mee opletten: je informatie is altijd en overal beschikbaar. En wanneer je vanuit meerdere locaties kunt werken, heb je voor je het weet vier à vijf verschillende versies van een document. Cloud computing kan dus wel helpen om van meerdere locaties tegelijk te werken, maar maakt het complexer voor wat betreft het beheer van je informatie en data.

De vraag is: wie is eigenaar van je informatie in de cloud? En dat geldt evenzeer voor dit artikel. Vanaf wanneer het gepubliceerd wordt, kan het digitaal erg makkelijk worden gekopieerd. Wat betekent copyright dan nog? Of wanneer je iets deelt op Facebook, dan wordt dat platform automatisch eigenaar van die informatie.

Hoe kunnen we dit in goede banen leiden?
Onze wetgeving loopt steeds hopeloos achter op de technologische mogelijkheden. Ik wil niet zeggen dat de overheid streng moet gaan controleren op wat er online wordt gepubliceerd. Het internet draait immers om vrijheid van informatie. Maar er moeten betere spelregels komen voor cloud service providers, om ervoor te zorgen dat ze respectvol omgaan met onze informatie. Dat is een andere mindset.

Ik denk aan een ‘code of conduct’ vanuit de sector. Daarmee kunnen we de technologie alleen maar omarmen en versnellen. Maar dan moet de hele sector worden betrokken. Een ‘code of conduct’ mag niet enkel vanuit de overheid of vanuit de EU worden opgelegd.
Over de EU gesproken: het is opvallend dat de meeste public cloud diensten in Amerikaanse handen zijn. De EU moet meer doen om, ondanks verschillende lokale wetgevingen en talen, een klimaat te creëren waar ook zulke Europese bedrijven alle kansen krijgen om te groeien. De Amerikaanse bedrijven moeten immers te pas en onpas informatie afstaan aan hun overheid, in het kader van de Patriot Act. Als Europees bedrijf kan je dus best goed nadenken over welke vertrouwelijke informatie je op deze manier wilt delen.

Welke andere uitdagingen zijn er, buiten privacy?
De grootste uitdaging voor bedrijven is het veranderen van de mindset. Werken in de cloud is een andere manier van werken, en dat betekent dat ondernemingen hun processen moeten aanpassen. En dan bots je met IT-verantwoordelijken die hun job willen beschermen. Met de cloud vallen heel wat van hun vertrouwde verantwoordelijkheden weg. Daarom moeten ze hun rol binnen het bedrijf herdefiniëren. Op zich is dit geen ramp, integendeel. De IT-afdeling zou zich dan immers terug kunnen gaan bezighouden met datgene waarvoor ze initieel zijn aangeworven, namelijk meehelpen met de bedrijfsprocessen en zorgen dat het  bedrijf sneller en beter kan ondernemen.

Hoe zien we die trend verder evolueren?
Momenteel gaat 39% van de IT-gerelateerde aankopen in bedrijven al buiten de IT-afdeling om, en dat zal nog toenemen. De IT-afdeling kan zich immers niet langer positioneren als een burcht die alle gegevens en processen beschermt en onderhoudt. De tijdsgeest is nu sneller, waardoor aankopen en beslissingen nu in een mum van tijd moeten gebeuren om mee te zijn. Dit kan de IT-afdeling niet langer volgen.

Een andere groeiende uitdaging waarmee de IT-afdeling krijgt te maken, is zogenaamde ‘Shadow IT’. Steeds meer werknemers nemen hun mobiele toestellen mee naar de werkvloer, en willen die synchroniseren. De IT-afdeling moet dit wel toelaten, maar is vaak argwanend omwille van de veiligheid van vertrouwelijke informatie. Wanneer zij toch mee deze switch naar mobiele technologie en de cloud zouden kunnen maken, dan pas kunnen ze echt terug een grote strategische rol gaan spelen binnen bedrijven.

Peter Witsenburg, Entrepreneur en Technology Visionary

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in