Home Work Life Balance Een vierde van de Nederlanders heeft nog geen moderne werkplek

Een vierde van de Nederlanders heeft nog geen moderne werkplek

77

Het beeld van de Nederlandse werknemer is een gedreven, druk, maar minimaal ondersteunde arbeider, blijkt uit het Fujitsu IT-tevredenheidsonderzoek.

Er zijn weer verrassende resultaten gekomen uit het Fujitsu IT-tevredenheidsonderzoek, dat dit najaar voor de 4de keer is gehouden onder 1.172 respondenten. Dit jaar bestaat het onderzoek uit 4 deelrapporten. Het 1e deelrapport gaat over de werk/privé balans van Nederlandse werknemers. Hoe tevreden zijn Nederlanders over hun baan en de balans tussen de verantwoordelijkheden voor de ‘baas’, hun vrije tijd en de thuissituatie? En hoe worden zij ondersteund door ‘de zaak’ door bijvoorbeeld een werkplek of apparatuur?

Dit eerste deelrapport is te downloaden op IT-tevredenheid.nl.

Niet genoeg gefaciliteerd
Een 8, dat is het gemiddelde rapportcijfer wat Nederlanders geven voor het plezier dat zij hebben in hun werk. Nederlanders zijn enthousiaste en gedreven werknemers. Helaas profiteert het bedrijfsleven en de maatschappij hier niet altijd van omdat medewerkers niet genoeg worden ondersteund en gefaciliteerd. Dit zit in ‘harde’ en ‘zachte’ factoren als apparatuur, de fysieke werkplek, de wijze van leidinggeven en aansluiting vinden bij de behoeften die de werkgever heeft om de balans tussen privé en werk te verbeteren.

Bij een derde van de Nederlanders is de balans tussen werk en privé volledig zoek. Ze zijn tevreden maar ook druk. De werkdruk is hoog. Werkenden onder de 45 jaar komen tijd te kort. Velen ervaren de flexibiliteit van tijd- en plaatsonafhankelijk werken, om een juiste balans te vinden tussen werk en privé, niet. Slechts vier op de tien Nederlanders kan soms thuiswerken, in overleg met de leidinggevende. Voor vrouwen en oudere werknemers ligt dit aantal nog lager.

Meer scholing voor managers?
Vaak zijn de kantoren niet ingericht op Het Nieuwe Werken, zo blijkt bij het IT-tevredenheidsonderzoek. Nog geen vierde van de respondenten heeft een moderne (flex)werkplek. 50% van de respondenten wordt afgerekend op aanwezigheid en niet op prestaties of output. De ondersteuning kan nog veel beter. Uit het onderzoek bleek dat er veel behoefte is aan meer scholing voor managers om hun leiderschap te verbeteren.

U kunt het onderzoeksrapport hier downloaden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in