Home Internet Engagement?! Alweer zo’n mooie marketing term

Engagement?! Alweer zo’n mooie marketing term

80

De afgelopen maanden en misschien al wel langer vind je de term op bijna elke marketing gerelateerde website, Engagement. Wat houdt het in? Wat kunnen we er mee? Moeten we er wel wat mee of is het alleen maar een hype?

Engagement?!

Wat houdt betrokkenheid of engagement van je doelgroep nou eigenlijk in? De term wordt bijna voor alles gebruikt. Je komt de term tegen in relatie tot het klikken op een e-mail, het openen van een e-mail, het aantal pageviews dat bekeken wordt op je website, de tijd die besteed wordt door de bezoeker op je website, retweets, het aantal nieuwe volgers op Twitter, aantal likes op je Facebook pagina en ga zo maar door.

Engagement gaat helemaal niet om het moment waarop je een x hoeveelheid volgers hebt. Engagement is geen momentopname, maar gaat juist om de langdurige relatie met je doelgroep, klant of potentiële klant.

Als het behalen van engagement echt zo gemakkelijk was dan hadden we geen lead nurturing programma’s nodig. Had sales niet geklaagd over de hoeveelheid telefoongesprekken die zij moet voeren. En bestonden er geen sales cycles van meer dan negen tot twaalf maanden.

Maar hoe kan je engagement dan meten? We moeten als we engagement echt willen meten goed letten op het gedrag van een site – verschillende acties uit die totaal niets met elkaar te maken hebben?

Een voorbeeld: Als een prospect op jouw site terecht komt en hij/zij bekijkt vijf pagina’s die qua inhoud niets met elkaar te maken hebben is hij dan net zo betrokken als een bezoeker die binnen komt en direct informatie gaat lezen over een bepaald onderwerp en vervolgens door klikt naar andere pagina’s en documenten over hetzelfde onderwerp?

Er bestaat wel degelijk verschil in engagement tussen deze twee bezoekers. Het tellen van het aantal pageviews of aantal bezoekers op je site heeft dus niets te maken met de engagement van je doelgroep.

Marketeers moeten vervolgacties beter afstemmen.

Op basis van het bovenstaande voorbeeld zou je maar 1 betrokken prospect hebben. Die bezoeker moet dan ook relevante informatie te zien krijgen op basis van zijn gedrag en uiteindelijk verleid worden contact op te nemen of zijn contactgegevens achter te laten, zodat sales het gesprek over kan nemen. Met de andere bezoeker kan je nog niets.

Denk dus na over hoe je de term “engagement” gebruikt en of die term daadwerkelijk waarde toevoegt aan de manier waarop je jouw marketing doelstellingen bereikt.

Engagement gaat niet om de eerste klik zoals ik eerder al aan gaf. Het gaat om de tweede stap en de derde en de vierde enz. Is de je bezoeker geïnteresseerd genoeg om verder te klikken, te lezen en een e-mail te openen?
Marketeers meten nog steeds vaak de openrate, de klikrate en als die cijfers er goed uit zien en blijven groeien dan zijn ze tevreden. Maar zijn de mensen die onze berichten openen dan ook echt engaged?

Misschien zijn het wel steeds andere ontvangers die onze berichten openen. Het is daarom veel belangrijker om te kijken naar de acties van een individu over een bepaalde periode. Neem bijvoorbeeld je laatste vijf nieuwsbrieven en kijk hoe vaak dezelfde ontvanger jouw bericht opende en doorklikte naar je site. Pas dan weet je of je ontvanger daadwerkelijk betrokken is.

Er bestaan onderzoeken waarin aangetoond is dat een prospect vijf interacties nodig heeft voordat hij/zij betrokken raakt bij een bedrijf. Als je kijkt naar jouw verzonden e-mail nieuwsbrieven, hoe vaak haal je dat aantal dan?

Daarna zou je kunnen kijken of die bezoekers je ook volgen op twitter en linkedin. Je zou kunnen kijken of ze wel eens wat geschreven hebben op twitter of linkedin over jouw bedrijf en kunnen reageren op die post om verdere betrokkenheid te creëren

Pin je dus niet vast op de cijfertjes van dit moment maar kijk naar het grotere geheel. De momentopname doet er niet toe.

Deze tekst verscheen eerder op http://marqit.wordpress.com/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in