Home ongecategoriseerd Europese subsidie opent deur naar slimme steden in Nederland

Europese subsidie opent deur naar slimme steden in Nederland

49
verbinding

Wethouder wordt kampioen smart city

Het WiFi4EU-programma biedt Nederlandse steden de kans om eindelijk eens aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een slimme stad. Elke gemeente kan namelijk een subsidie van € 15.000 ontvangen. Dit, om een start te maken met een smart city actieplan. Een mooie incentive die gemeenten moeten aangrijpen om veel betere en efficiëntere services aan te bieden. En wel voor de inwoners, middenstand, bezoekers en de gemeente zelf.

De Europese Commissie heeft het WiFi4EU-programma gelanceerd voor het leveren van gratis WiFi hotspots in Europa. Doel is om alle burgers en bezoekers van de EU vrije toegang te geven tot WiFi op openbare plekken zoals parken, pleinen, overheidsgebouwen, bibliotheken en gezondheidscentra. Daar is een potje voor van € 124 miljoen, dat in verschillende batches wordt uitgegeven. De animo daarvoor is enorm, inmiddels hebben meer dan achtduizend gemeenten in de EU zich aangemeld voor de eenmalige subsidie van € 15.000. Dat succes snap ik volledig, want het is ‘gratis’ geld om eindelijk te beginnen met het uitrollen van een smart city plan in steden.

Efficiency van services creëren

Zeker in Nederland is dat hard nodig, want op het gebied van slimme steden laten (decentrale) overheden het nog danig afweten. Ik denk dat dit deels heeft te maken met een gebrek aan kennis, waardoor ze de voordelen niet zien en dus ook niet dat het bijvoorbeeld tot besparingen kan leiden. Of tot hogere grondprijzen.

Voordat ik dat nader belicht, is het goed om te beseffen dat een smart city veel meer is dan gratis WiFi. Het is ook een tool om efficiëntie te creëren voor bepaalde diensten. Zoals traffic management in combinatie met beschikbare parkeerplaatsen, waardoor je het verkeer in de gemeente efficiënt kunt reguleren. Of om realtime de drukbezochte gebieden in de stad in kaart te brengen en daar de handhaving op aan te passen. Het meten van luchtkwaliteit is een ander issue. Maar er zijn ook commerciële componenten, zoals dat je de middenstand uitstekend kunt connecten met de bezoekers in de stad.

Stappenplan

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom gemeenten deze kans om te starten met een smart city actieplan niet zouden pakken. Sterker nog, in mijn ogen zou dat zelfs een beetje gek zijn. Maar hoe pak je dat op als gemeente (die uiteindelijk verantwoordelijk is voor een goed fundament)? Zo’n actieplan bestaat uit vijf stappen:

  1. Regel vergunningen en permissie in het publieke en private domein. Maak budget vrij en zorg voor heldere afstemming tussen de verschillende raadsleden met de diverse portefeuilles. Daarmee creëer je een fundament voor de uitrol van een smart city actieplan.
  2. Definieer de prioriteiten binnen de gemeente. Is dat veiligheid, transportinfrastructuur, toerisme of iets anders? Maak de prioriteiten helder.
  3. Op welk publiek is het gericht? De inwoners, bezoekers, middenstand, grootzakelijke bedrijven…? Definieer dat voor de juiste strategie.
  4. Bepaal welke devices je gaat gebruiken om het publiek te bereiken. Doe je dat bijvoorbeeld via een app, of een internetkiosk?
  5. Biedt een future proof infrastructuur om zaken met elkaar te kunnen verbinden.

Bijzonder belangrijk daarbij is om te werken met een solide basis, om efficiënt te kunnen blijven werken. Ik zie nu regelmatig dat verschillende technische infrastructuren naast elkaar werken. Dat is verre van efficiënt en zorgt er tegelijkertijd voor dat het steeds moeilijker wordt om initiatieven bij elkaar te brengen tot een combinatie van diensten die elkaar versterken en samen voor de slimme steden vormen die je voor ogen had.

Eén centrale IoT Suite

Eén centrale IoT Suite voorkomt dat je vroeger of later vastloopt in een woud van standaarden, apparatuur en diensten. Nu wordt nog vaak geïnvesteerd in oplossingen die gericht zijn op een enkele toepassing, zonder dat iemand zich afvraagt of die te integreren is met andere IoT initiatieven. Veel slimmer is het om nu al te kijken naar een infrastructuur die flexibel genoeg is om allerlei toekomstige plannen in onder te brengen met een uniform beheersysteem. Een uniforme infrastructuur die centraal gemanaged kan worden. Daarmee houd je de kosten in de hand en wordt de drempel aanzienlijk verlaagd om bestaande diensten uit te breiden naar nieuwe oplossingen.

Wethouder als kampioen

Een efficiënte smart city is tevens een mooi (verkoop)argument richting – nieuwe – bewoners. Als mensen moeten kiezen tussen twee gemeenten, kan een reeds ontwikkelde smart city wel eens het doorslaggevende argument zijn. Gevolg daarvan op de langere termijn: grondprijzen die omhooggaan, waardoor je daar als gemeente garen bij spint. Maar denk ook eens aan medewerkers die je efficiënter kunt inzetten. Als je de binnenstad uitrust met inventieve cameratechnieken en met snelle responses, kun je meer handhavend personeel in de buitenwijken inzetten. De algemene tevredenheid van de inwoners neemt daardoor toe en het leefklimaat verbetert. En als je automatische slimme parkeergelegenheden creëert, kun je een gedeelte van de controleurs bij andere diensten inzetten. Een echt slimme stad leidt simpelweg tot kostenbesparingen.

Kortom, wethouders kunnen mooie sier maken door een slim plan te ontwikkelen en te implementeren. Een smart city biedt wethouders een prima promotietool, waardoor ze zichzelf als een kampioen kunnen neerzetten.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here