Home Innovatie & Strategie Face Changing

Face Changing

57

Face Changing, Bian Lian in het Chinees, is een performance act bij de Sichuan opera.  Verplaats jezelf even in China en zie zo’n kleurrijk Chinees personage voor, je met een groot, indrukwekkend en karakteristiek masker om een gemoedstoestand uit te beelden. Angst, woede, liefde, maakt niet uit, want voor alles bestaat een masker. Met sierlijke, gracieuze en snelle bewegingen, nauwelijks merkbaar voor de toeschouwer, wisselen de acteurs binnen 20 seconden 10 keer van masker en dus van gelaatsuitdrukking.

De techniek is uniek en het grootst bewaarde geheim van China. Onvoorstelbaar en schitterend om te zien.

Ik moest daaraan denken toen ik hoorde van een nieuw tracingsystem, dat een groot warenhuis gaat invoeren. Het systeem registreert, identificeert en volgt de mobiele telefoons van alle bezoekers die het warenhuis betreden. Elke mobiele telefoon geeft namelijk een uniek signaal af – en met behulp van dit signaal kan het systeem vaststellen op welke wijze de bezoekers zich door het warenhuis bewegen, wat hun looproutes zijn en waar zij langer of korter blijven stilstaan. Het signaal dat de mobiele telefoon uitzendt zegt niets over de bezitter van de telefoon, maar wel over het land waar de telefoon geregistreerd staat, toch handig.
Met behulp van alle informatie gaat het warenhuis leuke dingen doen. Bijvoorbeeld looproutes optimaliseren om opstoppingen te voorkomen en wachtrijen terug te brengen, maar ook het gerichter inkopen van artikelen waarvoor veel belangstelling is. Bezoekers die eerder in het warenhuis zijn geweest ontvangen een persoonlijke welkomsboodschap en worden gewezen op aanbiedingen die hun interesse kunnen hebben.
Het bewuste warenhuis hanteert het shop-in-shop systeem en met de verkregen gegevens kunnen zij differentiatie in de door te belasten huur aanbrengen, maar zij kunnen ook bezoekers ‘leiden’ naar shops die dat wensen, en welke shop wil dat nou niet. U kunt zich voorstellen dat, zodra betalen via je mobiel gemeengoed is geworden, het warenhuis nog veel meer interessante informatie over hun klanten krijgt.
Allemaal prachtig toch! Of gaat het een stapje te ver?

Wij, ik bedoel onze mobieltjes, worden in de gaten gehouden zonder dat wij dat weten, onze bewegingen worden geregistreerd en gegevens worden opgeslagen in allerlei bestanden. Deze bestanden worden, althans in het voorbeeld van het warenhuis, gekoppeld ten dienste van de commercie, maar kunnen natuurlijk ook voor andere doeleinden worden aangewend.
Ach, ik begrijp ook wel dat bepaalde ontwikkelingen onafwendbaar zijn.

In de jaren tachtig, en met name in ‘1984’, laaide de discussie over privacy en over het recht op individualisme op. Het in 1948 door George Orwell geschreven boek ‘1984’  over een almachtig en onfeilbaar staatshoofd die zijn onderdanen 24 uur per dag met camera’s in de gaten hield, leverde de slogan voor deze discussie: “Big Brother is watching you.”

De discussie bestaat nog steeds en ‘Big  Brother’ bestaat nog steeds, hij heeft alleen een ander gelaat gekregen.

Wessel van Alphen, algemeen directeur van IT-Staffing

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in