Home Innovatie & Strategie Fascinatie voor IT is groter dan frustratie door IT

Fascinatie voor IT is groter dan frustratie door IT

122

IT-projecten en de hierbij betrokken professionals krijgen er regelmatig flink van langs in de media. Tegenvallende resultaten – vooral uitgedrukt in overschrijding van planning en budget – leiden tot de nodige frustraties bij gebruikers en businessmanagement volgens deze media. Eigen onderzoek toont aan dat het resultaat van organisatieverandering waarbij IT een belangrijk rol speelt gemiddeld met een 5,2 wordt gewaardeerd op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend). Hierbij wordt onder andere gemeten of:

–     het resultaat past bij het doel;

–     aansluit bij de verwachting;

–     een verbetering is;

–     goed geborgd is in de organisatie.

Hetzelfde onderzoek laat ook zien dat respondenten vinden, dat het zich eigen maken van nieuwe IT-oplossingen meestal veel moeite kost. Samenwerking en leren krijgen gemiddeld een 5,4. De open houding van collega’s voor nieuwe ideeën en verandering en bereidheid van collega’s tot samenwerking bij verandering krijgen ruim een 6. Scores waar je niet van gaat juichen.

Met het resultaat en de inspanning die nodig is om zich IT eigen te maken zou je verwachten dat mensen een (flinke) hekel hebben aan IT. Niets is minder waar! Mensen staan bijzonder positief tegenover nieuwe IT-oplossingen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk, dat mensen geloven dat IT hun werksituatie meestal tot altijd ( cijfer 8 ) kan verbeteren. Een soort heilig geloof in het goede van IT noemen we dit dan maar (zie tabel).

Maar waar komt dit heilige geloof in IT dan vandaan als ervaringen met IT een minder rooskleurig beeld schetsen?

De afgelopen 20 jaren heeft zich een ware revolutie voltrokken die nog lang niet is voltooid. Naast de fysieke wereld is een nieuwe virtuele wereld ontstaan, waarbinnen organisaties en mensen totaal anders zijn gaan communiceren, samenwerken en informatie zijn gaan delen. De virtuele wereld – mogelijk gemaakt door internet – heeft gezorgd voor veel openheid en transparantie en heeft grote invloed op bijvoorbeeld het koopgedrag van consumenten.

De barrières van beperkte openingstijden van winkels en afstand bestaan in de virtuele wereld niet meer. In de virtuele wereld is alles en iedereen dichtbij en (bijna) altijd beschikbaar en bereikbaar: een fascinerende ontwikkeling.

Dat deze ontwikkeling niet altijd even gemakkelijk gaat en af en toe tot ‘inslijtpijn’ en frustratie leidt, vinden mensen blijkbaar de moeite waard: de fascinatie voor IT is groter dan de frustratie door IT…

Leon Dohmen, Leon.dohmen@logica.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in