Home Internet Wi-Fi-generatie eist ‘top notch’ technologie

Wi-Fi-generatie eist ‘top notch’ technologie

143

De millennials veroveren de werkvloer. Deze ongeduldige, veeleisende jongeren, die geboren zijn na 1982, kunnen niet functioneren zonder het internet. Zonder Wi-Fi zijn ze hulpeloos, reddeloos en radeloos. In zijn nieuwste boek The Network Always Wins introduceert Peter Hinssen Generatie N. Dit is de eerste generatie die is opgegroeid met de vanzelfsprekendheid dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. Generatie N is opgegroeid met Facebook, Tumblr en Twitter en begrijpt de regels en dynamiek van het netwerk. ‘This generation has network thinking built into its very soul.’ Zelf spreek ik liever over de Wi-Fi-generatie.

Dat Wi-Fi niet zomaar uit de lucht is komen vallen, bewijzen de samenstellers van het boek The Innovation Journey of Wi-Fi, waarin ze maar liefst 415 pagina’s nodig hebben om uit te leggen waarom Wi-Fi zo’n wereldwijd succes is geworden. De rode draad is dat Wi-Fi niet één uitvinding is, maar een voortdurend innovatieproces van een gedreven community. Een time line markeert de belangrijkste mijlpalen.

Toen de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) in 1985 besloot om drie frequentiebanden vrij te geven voor radiocommunicatie ten behoeve van industriële, medische en wetenschappelijke toepassingen (IMS) kon niemand nog bevroeden dat Wi-Fi zo’n groot succes zou worden. Sterker nog, de 915 MHz, de 2.4 Ghz en 5.8 GHz stonden lange tijd bekend als de ‘garbage bands’, omdat er geen vergunning nodig was.

Een andere belangrijke mijlpaal in de Wi-Fi-geschiedenis staat in 1986. Toen besloot NCR, de Amerikaanse fabrikant van kassasystemen, namelijk om vanuit de R&D-afdeling in Utrecht een haalbaarheidsstudie te doen naar de toepassing van direct sequence spread spectrum (DSSS) en frequency hopping, een uitvinding die in de Tweede Wereldoorlog was gepatenteerd om radiografisch bestuurde torpedo’s te beschermen. In 1988 besloot NCR de productontwikkeling van een draadloos LAN, het WLAN, daadwerkelijk ter hand te nemen. Utrecht nam opnieuw de leiding. Nederland als bakermat van Wi-Fi wordt in een apart hoofdstuk uitgebreid beschreven. In de ‘Dutch Connection’ speelt de bescheiden Delftse ingenieur Victor Hayes een hoofdrol. Zijn voorzitterschap van de IEEE 802.11 Standards Working Group for Wireless Local Area Networks leverde Hayes later de koosnaam ‘De vader van Wi-Fi’ op.

Onder het vaderlijke toezicht van Victor Hayes zou het uiteindelijk elf jaar duren voordat de 802.11-familie geboren zou worden. Na jarenlang vergaderen, discussiëren, vliegen afvangen en soms gewoon ruziemaken met zelfs een handgemeen, werden de eerste twee standaarden uiteindelijk democratisch goedgekeurd. De IEEE 802.11b voor 11Mbit/s en de IEEE 802.11a standaard voor 54 Mbit/s zagen in 1999 het levenslicht. Toch zou Steve Jobs himself er aan te pas moeten komen voordat de massamarkt werd bereikt met Wi-Fi. Met zijn bekende blufpoker kreeg hij het voor elkaar dat de PCMCIA-geheugenkaart en de Apple Airport scherp werden geprijsd. De twee splinternieuwe Apple-producten gingen in 1999 voor respectievelijk 99 en 299 dollar over de toonbank. De megadeal tussen Starbucks en MobileStar in 2001 zorgde voor de doorbraak van Wi-Fi in de openbare ruimte. Pas in 2004 was er aandacht voor de oplossing van security issues toen IEEE 802.11i werd goedgekeurd. Het zijn slechts enkele van de vele mijlpalen in de Wi-Fi-geschiedenis.

Anno 2015 zijn er vooral zorgen over die nog steeds explosieve groei van Wi-Fi-netwerken. Gaat Wi-Fi niet ten onder aan zijn eigen succes?, zo vragen experts zich regelmatig af. Zo is in opdracht van Agentschap Telecom onlangs onderzoek verricht naar het gebruik van de 2,4 GHz and 5 GHz banden. Conclusie: er zijn locaties waar serieuze congestie ontstaat, vooral in stadscentra, winkelcentra en in dichtbebouwde woonwijken. Dat verbaast mij niet, Wi-Fi is en blijft immers een gedeeld medium en niet iedereen beschikt over Smart Wi-Fi met BeamFlex en ChannelFly. De onderzoekers pleiten voor meer vervolgonderzoek. Ook dat verbaast mij niet. Dat doen onderzoekers namelijk altijd.

Onderzoekers zouden zich volgens mij meer zorgen moeten maken over de consolidatie van de Wi-Fi-markt. Als het zo door gaat, zal er slechts een handjevol spelers overblijven. NCR werd ooit in 1991 overgenomen door AT&T voor 7,4 miljard dollar. Cisco nam in 2000 Aironet over en Xircom werd in 2001 ingelijfd door Intel. Een jaar later acquireert Proxim het bedrijf Agere Systems. Van recentere datum is de overname van Meraki door Cisco, een deal van 1,2 miljard dollar die in 2012 werd beklonken. Onder het mom van een ‘strategische fit’ nam Zebra Technologies in oktober 2014 nog de enterprise business van Motorola Solutions over voor 3,45 miljard dollar in contanten. Als klap op de vuurpijl werd maart 2015 bekendgemaakt dat HP Aruba Networks over neemt voor netto 2,7 miljard dollar.

Wat betekenen dergelijke megadeals voor de bereidheid om nog verder te investeren in ‘top notch’ innovatieve technologie? Hoe hoog is de toetredingsdrempel voor start-ups? Wie kan er nog peperdure patenten aanvragen en beschermen? Welk effect heeft een zich aftekenend oligopolie op de adviesprijzen? De tijd zal het leren. Tegen die tijd is de Wi-Fi-generatie ‘older and wiser’ en staat er ongetwijfeld weer een nieuwe generatie te trappelen van ongeduld.

Spencer Hinzen, regional sales director Southern Europe bij Ruckus Wireless, schrijft deze blog op persoonlijke titel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in