Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Wat is de waarde van tevreden medewerkers?

Wat is de waarde van tevreden medewerkers?

88

In het Nederlandse bedrijfsleven zijn reorganisaties nog steeds aan de orde van de dag. Mede daardoor wordt er laag gescoord in de jaarlijkse onderzoeken naar medewerkerstevredenheid. Opvallend is echter dat IT-bedrijven het relatief goed doen in de ranglijsten. Het NRC startte dit jaar zelfs een aparte categorie voor kleinere bedrijven. Maar waarom investeren IT-bedrijven blijkbaar meer in hun werknemers? En welke waarde heeft dat eigenlijk?

Gedurende mijn carrière heb ik zowel in grote als kleinere organisaties gewerkt. Mijn ervaring is dat de bedrijfsgrootte in veel gevallen omgekeerd evenredig is met de medewerkerstevredenheid. Binnen grote organisaties zijn bureaucratie en strenge organisatorische hiërarchie vaak de grootste veroorzakers van frustraties en ontevredenheid bij medewerkers. Inmiddels sta ik zelf aan het hoofd van een middelgroot bedrijf dat bovendien software ontwikkelt. De ideale combinatie voor een goede score, zou je zeggen. Dit bleek te kloppen, want wij werden beloond met een vijfde plaats in de Nieuwe Helden Top-20 van het NRC. Ik denk dat de bedrijfsgrootte zeker meespeelt, maar ik denk dat we met name met onze persoonlijke aanpak het verschil hebben gemaakt.

Moedig creativiteit aan
Een van de belangrijkste onderscheidende factoren binnen IT-bedrijven is creativiteit. Er zijn immers talloze methoden en technologische middelen om je doel te bereiken. Die creativiteit komt van je medewerkers, die steeds vaker op deze eigenschap worden geselecteerd. Creativiteit kun je niet leren en daarnaast is het is een vaardigheid die alleen optimaal tot uiting kan komen onder de juiste omstandigheden. Ik zie een grauwe bedrijfswerkvloer met cubicles als het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Zo’n werkomgeving is killing voor creativiteit. Ons bedrijf is mede daarom gevestigd in de Amsterdamse Posthoornkerk. Een compleet andere omgeving die een uiterst inspirerende werkplek biedt met een prachtig plafond en glas-in-loodramen. Daarnaast is het belangrijk om je werknemers niet op te sluiten in beknellende hiërarchische structuren met strak omlijnde bedrijfsprocessen. Natuurlijk moeten er regels en werkwijzen zijn, maar die moeten vooral bijdragen aan het einddoel. In de softwareontwikkeling werken we met agile methodes zoals Scrum, maar eigenlijk biedt agile talloze voordelen voor elk bedrijf waar projecten worden uitgevoerd.

Betrokken werknemers
Het is dus belangrijk om je werknemers een goede werkplek en de juiste organisatorische ondersteuning te geven. Zo haal je als organisatie de meeste waarde uit hun kennis en creativiteit, en zo blijven hun inspanningen niet beperkt tot het domweg uitvoeren van operationele taken. Verder is het heel belangrijk om ze betrokken te krijgen bij de organisatie. Maar hoe doe je dat? Wij hebben daar zelf een veelgebruikte managementmethode voor geadopteerd: de Rockefeller Habits. Deze manier van werken wordt veel gebruikt door jonge IT-bedrijven als het onze, en is erop gericht om het voltallige personeel op een leuke manier te betrekken bij de bedrijfsvoering. In feite is het een terugkerend proces, waarbij je in groepjes aan de slag gaat om allerlei zaken binnen het bedrijfsproces te verbeteren. Dit is uiterst effectief, maar nog belangrijker: het proces zorg voor meer samenhang, gezelligheid en betrokkenheid onder onze werknemers.
Nu zijn er ongetwijfeld nog veel meer ‘geheimen’ om de tevredenheid van je werknemers te vergroten, maar volgens mij heb ik de essentie hiermee wel helder. Zorg voor een leuke en inspirerende werkplek, geef je werknemers de juiste vrijheden en werk met de juiste methoden. Zo haal je als organisatie het maximale uit je personeel en bovendien op een manier die waardering oproept.

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in