Home Outsourcing Gewenste intimiteiten tussen IT en Business

Gewenste intimiteiten tussen IT en Business

214

De kloof tussen business en IT is van alle tijden en we zijn er nog altijd niet in geslaagd die te overbruggen. Sterker nog, het probleem lijkt alleen maar groter te worden. Zo blijkt uit recent wereldwijd onderzoek van beheersoftwareleverancier CA onder achthonderd business- en IT-managers bijvoorbeeld, dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met ICT omschrijft als ‘gespannen’, ‘geen onderling vertrouwen’ of zelfs ‘op voet van oorlog’.

Wanneer business en IT niet goed op elkaar aansluiten, kan dat tot gevolg hebben dat innovatie niet van de grond komt en dat bedrijven belangrijke kansen missen als het gaat om het genereren van extra omzet, het vergroten van het marktaandeel, het verkorten van de time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid.

Het is dan ook niet zo, dat bedrijven niet proberen de kloof te overbruggen. Een rondje Googlen leert dat er tal van ‘oplossingen’ zijn waarmee business en IT dichter bij elkaar kunnen worden gebracht. Van BPM, BI, sourcing competentie, Prince2, gedetailleerde rapportage en het aanstellen van een informatiemanager wordt allemaal beloofd, dat het de heilige graal is als het gaat om het bereiken van business-IT alignment.

Ik zie dit soort rationele oplossingen echter vooral als kunstgrepen waarmee de ICT zich probeert in te dekken. In plaats van zich in te dekken, zou IT zich moeten inleven. Want de basis van het probleem is volgens mij hoe je het ook wendt of keert gewoon nog steeds dat mensen van verschillende disciplines en met eigen agenda´s elkaar niet begrijpen. Het is met andere woorden een communicatie- en vertrouwensprobleem, heel basic.

En waar we menen, dat we dit met moderne technologieën kunnen oplossen, denk ik dat het tegengestelde juist waar is. Moderne technologieën vergroten niet alleen de fysieke afstand tussen mensen, ze zijn ook nog eens niet geschikt voor het overbrengen van nuances en het vangen van interpretaties. Het is dan ook niet vreemd dat bij bedrijven waarbij IT is geoutsourced, de kloof gemiddeld genomen groter is dan bij organisaties waar de IT in house is. Alleen documenten uitwisselen is nou eenmaal niet afdoende. Ook niet als dit wordt ondersteund met telefonie of teleconferencing.

Het gaat hier om intermenselijk contact. Mensen die echt met elkaar willen communiceren, moeten elkaar in de ogen kunnen kijken. Ze moeten elkaar als het ware kunnen ruiken en voelen. In plaats van zich te verstoppen achter projecten en procedures, is persoonlijk contact onontbeerlijk. Voor een optimale wisselwerking is het cruciaal dat IT en business echt fysiek bij elkaar zitten.

Het klinkt haast te voor de hand liggend, maar ik ben er heilig van overtuigd (ok, toch weer die heilige graal) dat hierdoor in ieder geval een groot deel van het probleem wordt opgelost. Dus gewoon in een project mensen van de business en IT bij elkaar brengen. Op die manier weten ze van elkaar waar ze mee bezig zijn en wat er speelt, kunnen ze eenvoudig vragen om nadere uitleg en zijn ze in staat om samen op te trekken. Alleen als business en IT zich laten verleiden tot gewenste intimiteiten, krijg je een situatie waarin mensen niet alleen begrijpen wat de ander zegt, maar ook wat die ander bedoelt.

Eric ten Harkel, directeur van COOLProfs

1 REACTIE

  1. Daar waar twee (of meer) verschillende partijen iets gemeenschappelijks wensen… dient er een soort binnenterrein te worden gevonden/gecreëerd waarop dat gemeenschappelijke zich volop kan manifesteren, terwijl tegelijkertijd de eigenheid, de uniciteit, de onderlinge verschillen van alle deelnemende partijen blijven gewaarborgd.
    Zoiets noemen we ook wel een scharnier. De scharnierbladen representeren de individuele deelnemende partijen. De scharnierpen faciliteert enerzijds het gemeenschappelijke voor alle partijen en waarborgt tegelijkertijd hun uniciteit.
    Zie verder evt.: “Professioneel scharnierwerk” (http://www.emovere.nl/?doc=106) en/of “The Hinge Pin Principle” (http://information-roundabout.eu/articles/the-hinge-pin-principle/).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in