Home Security Halloween: de angst voor downtime

Halloween: de angst voor downtime

51
halloween

Trick or treat! Op 31 oktober 2017 is het Halloween. Dit griezelfeest krijgt ook in Nederland steeds meer voeten aan de grond. Kinderen gaan met hun lampion langs de

deuren voor snoep. En her en der vinden al horror-verkleedfeestjes plaats. De belangrijkste drijfveer van dit uit Amerika overgewaaide feest blijft onze haat-liefdeverhouding met alles waar je bang voor kunt zijn. Nu zullen velen al snel denken aan uitgeholde pompoenen of andere angstaanjagende wezens. Maar een willekeurige consument heeft ook ‘angst’ voor downtime.  Al zal hij dat zelf niet altijd weten. Het is aan bedrijven om deze angst bij de consument weg te nemen. Maar, hoe doe je dat?

Van ticketwebsites die platliggen als je net een kaartje voor dat ene Rolling Stones-concert wilt kopen tot je belastingaangifte die je nog net op tijd wilt insturen. Een IT-systeem dat eruit ligt, kan voor zowel de eindgebruiker als de organisatie uitlopen op een nachtmerrie. En wat te denken van Sinterklaas- en Kerstinkopen? Heel Nederland wil dan natuurlijk profiteren van online aanbiedingen. Hoe moet dat dan als je favoriete website er net uitligt? Consumenten verwachten – en eisen – vandaag de dag dat je systeem het altijd en overal doet. Is dat niet het geval, dan kun je een stortvloed aan negatieve reacties verwachten. Het is aan organisaties om die downtime te voorkomen door zich op alle mogelijke scenario’s voor te bereiden.

Verontwaardiging

Het zal je verbazen hoeveel bedrijven er nog zijn die hun systeem gewoon maar laten draaien. Dus: geen availability-oplossing. Geen redundant datacenter. Helemaal niets. Het lijkt erop dat het bewustzijn rondom beschikbaarheid er simpelweg niet is. Maar als dan plots blijkt dat er bedrijfskritische data verloren zijn gegaan tijdens downtime, is de verontwaardiging ineens groot.

De financiële impact

Het is aan de organisatie zelf om een beschikbaarheidsverzekering tot stand te brengen. De regel daarbij is helder. Hoe minder downtime is geoorloofd, hoe uitgebreider de verzekering in de vorm van bijvoorbeeld een uitwijklocatie. Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld absoluut geen downtime hebben, waar het bij een online-schoenenwinkel waarschijnlijk minder een zaak van leven of dood is. Bij de keuze voor de juiste verzekering dien je als organisatie ook rekening te houden met hoe snel je organisatie verandert. Komen er snel nieuwe vestigingen bij? Of gaan medewerkers ineens meer met mobiele apparaten werken? Breng al dit soort vragen vooraf in kaart in een risicokostenanalyse, voordat je een beschikbaarheidsverzekering regelt.

Vertrouwen

De angst voor downtime wegnemen bij de consument is uiteindelijk maar op één manier mogelijk: zorg ervoor dat het niet voorkomt – zelfs niet op Black Friday of in het eerste uur van de Rolling Stones-ticketverkoop. Alleen zo kweek je vertrouwen op de lange termijn. Omdat IT niet altijd serieus wordt genomen, is het als organisatie dus zaak om de financiële impact van downtime te onderzoeken. Om zo door te dringen tot de CFO en de directie aan toe. IT is geen technisch item op de agenda, het is een business-zaak. Zorg er dus voor dat de belangrijkste verantwoordelijken binnen de organisatie een risicokostenanalyse hebben en op basis daarvan besluiten wat er nodig is aan dekking. Het is nu al tijd voor actie, om die angst voor downtime bij de consument te laten afnemen.

Happy HalloVeeam!

Ronald Ooms, vicepresident North East EMEA bij Veeam

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here