Het Hysterie Model

05-10-2012 | door :
#healthyl

Laatste Kwartaal! Vlammen!
“Het eind van het jaar. De eindspurt mensen, hier moeten we het van hebben!” Ik schat in dat elke afdeling deze weken wel ergens een motivatie-speech, -brief of -video krijgt. De herfst komt, iedere manager maakt de balans op en schat in dat die targets heus nog wel te halen zijn…

Businness Intelligence
De afgelopen twintig jaar nam de bedrijfsintelligentie toe. Met kekke dashboards kun je precies zien waar het wel en niet goed gaat. Je kunt scenario’s bedenken en planningen toetsen tegen generieke modellen. Dat geeft je ruimte om rationeel te besluiten. Om middelen, dus ook mensen, zorgvuldig en duurzaam te gebruiken. Bijna alle managers vullen hun jaarkaart ook zo in: met precieze budgetten, kwartaaltargets en genoeg ruimte om bij te kunnen sturen.
Waarom. Waarom in zou het dan in het laatste kwartaal ineens nodig zijn te moeten ‘vlammen’? Waarom zou je team in het laatste kwartaal iets kunnen wat de rest van het jaar niet lukte?

Instant gratification
Om dat uit te leggen ga ik te raden bij ‘behavioural economy’. En dan vooral die over ‘instant gratification’. Mensen blijken heel goed dingen nu en in de nabije toekomst te voelen. Koop nu, betaal later – je voelt de koop over een jaar niet. En het plezier van die nieuwe koop nu des te meer.

Al die fantastische Business Intelligence ten spijt; als ons target in december is, voelt dat in januari niet zo spannend. Pas als de klok gaat tikken, wordt het leuk. En ‘onder druk wordt alles vloeibaar’.

Maar waarop zet je in? En hoe?

Sabine’s Hysterie Model
Je zet het laatste kwartaal in op succes door niet alleen de targets te herhalen en tjakka te roepen. Ook als manager ga je er helemaal voor door:
1)  de targets te benadrukken die haalbaar zijn, vlammen voor iets onhaalbaars is niet alleen zinloos, je verknalt ook nog eens je geloofwaardigheid voor volgend jaar.
2)  ‘raise the stakes’, een incentive is leuk, maar als je collega’s voelen hoe oneindig belangrijk het is juist nu juist op dit onderwerp te scoren, dat het een kwestie van persoonlijke trots is én ambitie – dán gaan ze scoren,
3)  instant beloning – het succes, het opkruipen van die targetbalk, dat moeten je collega’s voelen. Elke dag een stapje. Elke dag succes. En door. En door. En scoren!
Zo voer je de paniek heel precies op. Gedoceerd hysterisch. Met de klapper op 2013. Gehaald! Chapeau!

Succes!
Ik wens je alle succes de komende drie maanden. En ik weet zeker dat ook jouw afdelingen verstelt zullen staan van zichzelf. Zet hem op! En voor volgend jaar… misschien valt er in je jaarplan nog wel een tussenspurt te bedenken op basis van het Hysterie Model.

Sabine de Jong is Managing Partner van ACES International (www.aces.nl), Executive Search in ICT, en EmployU (www.employu.nl), dé combinatie van online employment en search.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>