Home Innovatie & Strategie Het kantoor van de toekomst

Het kantoor van de toekomst

125

Wanneer je iemand in 1975 had gevraagd hoe het kantoor van nu eruit zou zien, dan had je waarschijnlijk een antwoord gekregen dat totaal niet klopt met de huidige werkelijkheid. Misschien dat het toekomstbeeld van deze persoon werd bevolkt door supersnelle typemachines en robots. Dat we echter van onze smartphones werken terwijl we met onze kinderen praten op Facetime, ging de voorspellende gaven van de meeste mensen te boven.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de voorspellingen die we nu doen over de typische werkplek in, pak hem beet, 2030. We kunnen extrapoleren op basis van trends die nu spelen, maar de echte innovaties en gamechangers zullen als verrassing komen. Kunnen we dan helemaal niets zeggen over onze toekomstige kantoren? Tuurlijk wel. Zolang we ons maar baseren op algemene ontwikkelingen. En op onderzoeken naar productiviteit en welbevinden. En zolang jullie mij niet kwalijk nemen als het niet allemaal precies uitkomt.

Het hele kantoor wordt slim

Digitale intelligentie huist nu nog vaak alleen in computers en mobiele apparatuur. Straks zal deze intelligentie zich in het kantoor van de toekomst overal bevinden. Denk bijvoorbeeld aan slimme plafonds, die de verlichting, de verwarming, de airco en de sensoren van gebouwen samenbrengen in één enkel platform. Zo passen onze kantoren zich aan, aan onze persoonlijke voorkeuren. Onze werkplek beweegt met ons mee. Of een slimme bureaustoel, die je vertelt wanneer je te lang stil hebt gezeten en moet gaan bewegen. Die zich automatisch aanpast aan je lichaam en voorkeuren en die je collega’s laat weten of je op je werkplek te vinden bent. Zelfs kantoorplanten zullen misschien op het internet worden aangesloten om ons van waardevolle informatie te voorzien.

De eigen werkplek verdwijnt

Om kosten te besparen en efficiënter gebruik te maken van de beschikbare ruimte, zal de vaste werkplek plaatsmaken voor flexibel toewijsbare werkplekken. Dankzij de eerdergenoemde, alom aanwezige intelligentie, zal deze flexplek precies weten wie jij bent. Maar ook wat je voorkeuren zijn op het gebied van verlichting, verwarming en de stand van je stoel. Je werkplek wordt hierop aangepast zodra je plaatsneemt. Nooit meer urenlang rommelen met duizend onbegrijpelijke handels en knoppen om je stoel in de juiste stand te krijgen en iedere dag uitzicht op een ander decor of een andere collega.

Alles wordt als dienst afgenomen

We zijn de afgelopen paar jaar heel veel zaken ‘als dienst’ af gaan nemen van externe partijen. Dit kon onder meer dankzij de opkomst van de cloud. Van de software die we gebruiken tot complete IT-infrastructuren. Maar er zijn nog genoeg zaken die we nu nog als investering zien, maar die in de nabije toekomst gewoon als dienst afgenomen gaan worden.

Neem bijvoorbeeld de printervloot: nu nog vaak een ondoorzichtige kostenpost die veel bedrijven in eigen beheer hebben. Voor grote organisaties bestaan er al langere tijd printdiensten, die voor de hardware, het onderhoud en de verbruiksmaterialen zorgen. Voor kleinere organisaties echter was dit simpelweg niet interessant. Daar is inmiddels verandering in gekomen, dankzij printservices als Print365. Hierbij kun je al abonnementen afsluiten vanaf 25 pagina’s per dag. De voordelen van alles-as-a-service zijn evident. Organisaties moeten zich steeds meer op hun kernactiviteiten focussen en hiervoor moeten kosten en tijd worden bespaard. Wendbare start-ups groeien uit tot miljoenenbedrijven vanaf een laptopje op een zolderkamer. Ze vormen een groot gevaar voor de wat traditionelere bedrijven die nog investeren kantoorruimte en hardware.

Meer interactiviteit tijdens meetings en presentaties

Presentaties en meetings waar alleen maar informatie op de toehoorder wordt afgevuurd, zijn niet de presentaties die het best blijven hangen. Onze vergaderruimtes zullen daarom steeds meer gebruik gaan maken van de interactieve technologie die nu al voorhanden is. Denk aan ultra korte afstandsprojectoren met interactieve pennen. Deelnemers kunnen aantekeningen maken op het scherm. Draadloze functionaliteit maakt het mogelijk om content eenvoudig te delen vanaf de mobiele apparatuur van de aanwezigen.

Het einde van de kantoortijden

De aloude ‘negen tot vijf’ mentaliteit heeft al wat flinke klappen te verduren gekregen dankzij de opkomst van mobiel werken. Maar liefst 53% van de Nederlandse werknemers werkt minimaal één dag per week vanuit huis, waarbij veel werknemers zelfs ’s avonds en in het weekend nog hun berichten checken en met klanten communiceren. Met de voortschrijdende globalisatie zal het voor bedrijven steeds meer lonen om 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar te zijn. Goed nieuws voor wie geen ochtendmens is: je kunt er in de toekomst waarschijnlijk gewoon voor kiezen om van twaalf tot acht op kantoor te zijn.

Ward Estoppey, Epson Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in