Home Internet Het miljoenenspel

Het miljoenenspel

79

Is 100 miljoen per maand de nieuwe norm? Dollars? Euro’s? Nee.., het gaat om het aantal unieke bezoekers van websites. Het Amerikaanse Buzzfeed maakte onlangs bekend dat het aantal unieke bezoekers op hun site door de magische 100 miljoen grens per maand is gegaan.

Buzzfeed is een nieuwswebsite die content verzamelt via social netwerksites, dus in wezen is het knippen en plakken. Zij zijn niet de enige met miljoenen unieke bezoekers. Als je een beetje Googled vind je tal van mediabedrijven die claimen meer dan 100 miljoen unieke bezoekers per maand op hun site te krijgen. Gigantisch toch! Maar de vraag of dat allemaal wel koosjer is borrelt in mij op. Deze bedrijven verdienen namelijk hun brood met het verkopen van advertenties. Advertenties in de vorm van banners, widgets en mailingen.
Lezers trekken zij naar hun sites door het maken van ‘bijzonder’ nieuws, nieuws verpakt in allerlei vormen, toegespitst op bijzondere wensen van lezers, als tabloid-achtig verhaal, en noem maar op. Nieuws dat je ook graag wilt delen. En dat werkt, zie bijvoorbeeld de site van Upworthy waar bezoekers ook zelf nieuws kunnen aanbieden.

Aantrekkelijk verpakt nieuws trekt nog steeds veel lezers, en adverteerders betalen grof geld om hun boodschap onder de ogen van zoveel mogelijk lezers te krijgen. Het liefst lezers die geïnteresseerd zijn in het product of dienst van de adverteerder. En dat is wat deze mediaverkopers beloven. Advertenties worden vaak heel listig verstopt op nieuws-sites. Staat er bijvoorbeeld zo’n subtiel hyperlinkje onder een ‘normaal’ artikel als: wilt u meer weten over staffing?  dan kom je op de site van een aanbieder van het desbetreffende product of dienst.

Een ander voorbeeld is het bedrijf Outbrain, een content discovery platform dat internetbezoekers ‘helpt’ interessante informatie te vinden. In feite koopt Outbrain het recht om op allerlei willekeurige sites  banners en widgets te plaatsen. Zij betalen er ook voor. Zij betalen 1,50 dollar per 1000 clicks. Zij verkopen deze clicks door per stuk en vragen daar bedragen voor tussen de 1,5 en 7 cent. Reken even mee: 1000 clicks maal 5 cent is 50 dollar. Met 100 miljoen bezoekers kan dat aardig oplopen (van die 50 dollar gaat natuurlijk wel de inkoop van 1,5 cent af).

Mediaverkopers laten ons maar al te graag weten dat deze wijze van adverteren zeer lucratief is voor de adverteerder. Alleen écht geïnteresseerden lezen de boodschap en dan nog met miljoenen tegelijk. Als ondernemer loopt het water mij in de mond. Elke maand minimaal 6 keer de hele Nederlands bevolking op onze site! Dat zou te gek zijn! Maar bij dit aantal, honderden miljoenen mensen die maandelijks deze nieuwswebsites bekijken, krab je je toch wel even achter de oren.

De Amerikaanse journalist Michael Wolff heeft getracht de bubbels in dit webverkeer te ontleden. Om te beginnen verklaarde The Wall Street Journaal dat 36% van de bezoekers, waarschijnlijk, helemaal geen mensen zijn. The Journal suggereert dat het hele medium in stand gehouden wordt door clickfraude. Robots en aggregatoren, gevestigd in verre landen met hoogwaardige technologie, voorzien in net zoveel webverkeer als je maar wilt. Een ander artikel in New York Magazine spreekt over de nieuwe parawetenschap ‘clicktesting’. Een systeem waarbij de bezoeker wordt uitgedaagd door te blijven klikken naar volgende sites, ook wel slideshows genoemd.

Als je bovendien bedenkt dat één unieke bezoeker een IP-adres is dat niet binnen een half uur wordt herhaald, dan krijg je toch een heel andere kijk op die grote aantallen unieke bezoekers. The Wall Street Journal stelt dan ook dat het aantal unieke bezoekers heel iets anders is dan het aantal loyale lezers en dat de aantallen vreselijk opgeblazen worden. Daar komt nog bij dat er sprake is van mediafragmentatie. Er zijn zoveel nieuwswebsites dat bezoekers kunnen kiezen naar welke site ze gaan en ze gaan vast niet allemaal naar dezelfde sites.

Het internet, ooit benoemd als het eerste goed meetbare medium waarbij marketeers exact het bezoek konden volgen en vaststellen, blijkt minder meetbaar te zijn dan de oude vertrouwde conventionele media.

Neemt niet weg dat het nog steeds enorme aantallen mensen zijn die de sites bezoeken. Het zijn veelal ‘wel kijken niet kopen’ bezoekers, maar om 100 miljoen loyale bezoekers te halen met je wel van heel goede huize zijn.

Wat zou nou het werkelijke aantal serieuze bezoekers zijn? De journalist van de Wall Street Journal heeft aan de hand van de omzetcijfers van genoemde sites teruggerekend wat nu een realistisch aantal bezoekers is. Uitgaande van een omzet van rond de 50 miljoen dollar per jaar ligt het meer voor de hand dat het aantal loyale bezoekers ergens tussen de 500.000 en 1.000.000 per maand is. Dat is niet niks en nog steeds een zeer respectabele aantal! Deze cijfers maken de kijk op het webverkeer wel iets realistischer.

Mocht u zelf een site exploiteren en kijkt u maandelijks uit naar het aantal bezoekers op uw site, deel dat getal door 100 en u weet vrij nauwkeurig hoeveel mensen er serieus naar uw site hebben gekeken.
Maar 100 miljoen, dat is toch echt gebakken lucht.

Wessel van Alphen, Corporate Ambassador en oprichter van De Staffing Groep, toonaangevende staffingorganisatie voor interim professionals van Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in