Home Innovatie & Strategie Hoe games echt kunnen zorgen voor een beter leven

Hoe games echt kunnen zorgen voor een beter leven

131

Tijdens de opening van het Center for Applied Games in Amsterdam op 7 april had ik het genoegen een demonstratie te morgen geven van Intels RealSense technologieën. Minister Kamp van Economische Zaken opende het centrum. Gewapend met een laptop, uitgerust met de RealSense 3D camera en de Pulse Estimator software, kon ik de hartslag van de bewindsman aflezen van zijn gezicht terwijl hij een computerspel speelde. De programmatuur is erop gericht de beelden te analyseren en de informatie terug te geven aan de speler; een soort biofeedback. Kamp toonde zich onder de indruk van wat er op dit vlak mogelijk is.

Pulse Estimator
Een mooie mogelijkheid om te laten zien waartoe wij nu al in staat zijn; en ook een mooie plaats om dit te tonen. Want het nieuwe centrum is een soort bedrijfsverzamelgebouw voor tal van partijen die betrokken zijn bij applied games: spellen die erop gericht zijn gedragsverandering te bewerkstelligen. De programmeurs, de architecten, de uitgever, maar ook de kapitaalverstrekkers hebben zich verenigd in dit centrum om gezamenlijk de wereldmarkt te veroveren. Nederland loopt mondiaal gezien voorop bij het ontwikkelen van toegepaste elektronische spellen. En Intel wil een leidende rol spelen – als onderdeel van zijn perceptual computing programma – bij de ontwikkeling van de technologie die hiervoor nodig is.

Nu nog moest ik het doen met een aparte 3D camera, maar wij hebben de specificaties al aan onze hardwarepartners doorgegeven en in het derde kwartaal van dit jaar komen de meeste fabrikanten met Ultrabooks en All-in-Ones waarbij de driedimensionale camera in de behuizing is verwerkt. En we hebben recent een software developer kit uitgebracht, waardmee ontwikkelaars hun eigen toepassingen kunnen schrijven. Deze bouwen voort op onze Pulse Estimator.

Ziekte van Parkinson
Een prachtige toepassing is die waaraan professor Bas Bloem – hoogleraar Neurologische Bewegingsstoornissen aan de Radboud Universiteit – met zijn team werkt. Bloem zet zich al jaren in om de geheimen van de ziekte van Parkinson te ontrafelen. Maar ook om degenen die door deze vreselijke kwaal worden getroffen, een menswaardig leven te bieden. Daarbij gebruikt hij de technologie van Intel. Bloem start een proef met vijftigduizend mensen die een applied game gebruiken om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat ze op tijd hun medicijnen innemen. Maar ook om ervoor te zorgen dat ze blijven fitnessen. Veel mensen beginnen aan bewegingslessen, maar haken na een tijdje weer af. Zo’n toegepast spel moet hen verleiden ermee door te gaan. Want het is belangrijk dat ze in beweging blijven. Deze proef kan rekenen op financiële steun van de Andy Grove Foundation.

Leren vliegen
Hoe dat werkt? Stel je bent een digitaal vogeltje. De inspanning die je verricht op een fitnessmachine (fiets/ crosstrainer) brengt de vleugels in beweging. Hoe sneller je fietst, hoe meer vleugelslagen, en uiteindelijk vlieg je. Dat is op zich al een beloning, maar je kunt ook punten verzamelen. Evenwicht en hartslag spelen een rol bij dit spel. En de beweging van jouw hoofd bepaalt of je naar links of naar rechts vliegt. Het spel is nog in ontwikkeling, maar dit geeft wel een beeld van de mogelijkheden. De bedoeling is dat mensen blijven fitnessen door het leuker te maken. Gedragsverandering door goed gedrag te belonen.

Drie gebieden
Er zijn drie gebieden gedefinieerd waar volgens het centrum dergelijke technologie een belangrijke rol kan spelen: gezondheidszorg, onderwijs en het bedrijfsleven. Het voorbeeld van Bloem laat al zien dat applied games van belang zijn voor patiënten. Niet voor niets heeft een zorgverzekeraar als CZ belangstelling voor deze technologie. In het onderwijs zijn eveneens tal van toepassingen denkbaar. Waarbij het mes trouwens aan twee kanten moet gaan snijden. Enerzijds de technologie toepassen om gewenste gedragsverandering voor elkaar te krijgen; anderzijds de leerlingen toepassingen laten bedenken en schrijven. Voor het bedrijfsleven is de technologie geschikt om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat klanten hun producten op de juiste manier (blijven) gebruiken. Ook hier bedenken creatieve geesten tal van toepassingen.

Standaarden neerzetten
De rol van Intel bij deze ontwikkeling is vooral om ervoor te zorgen dat rekenkracht zo snel mogelijk en zo klein mogelijk beschikbaar is. Maar ook dat betrokken onderdelen moeiteloos met elkaar kunnen communiceren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de beeldformaten en –bewerkingssoftware, maar ook om het de ontwikkelaars zo makkelijk mogelijk te maken om mooie en uitdagende applied games te maken. De grote OEM’s kunnen met deze technologieën aan de slag als er standaarden zijn gedefinieerd. Dat is belangrijk. Bijvoorbeeld voor die ontwikkelaars die vanaf nu in het Centre for Applied Games aan de slag gaan. Het is mooi dat Nederland hierin voorop loopt.

Janko Grassère, Education Ecosystem BDM Northern Europe bij Intel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in