Home Work Life Balance Hoe geef je leiding aan een leeg kantoor?

Hoe geef je leiding aan een leeg kantoor?

521

Van werkplek naar ontmoetingsplek. Steeds vaker waaien werknemers even binnen op kantoor, om vervolgens op een andere locatie aan het werk te gaan. Dit is voor leidinggevenden een grote uitdaging. Hoe ga je om het managen van een leeg kantoor?

In een traditionele werkomgeving is het gebruikelijk om geregeld een rondje op de werkvloer te maken. In deze setting was iedereen voortdurend beschikbaar. Het is voor leidinggevenden moeilijk om te wennen aan het feit dat iedereen maar werkt op tijden en plaatsen die voor hem of haar gunstig zijn. Op HRzone, kennisplatform voor HR en verandermanagement, schrijft Jacqueline Hospers een praktische blog over leidinggeven aan flexibele organisaties. Handig, want uiteindelijk is de manager er voor verantwoordelijk dat het werk afkomt.

Snakken naar het wij-tijdperk
Met alle technologie die om ons heen beschikbaar is, wordt het ‘ik-tijdperk’ waarin we leven alleen maar ondersteund, vindt Hospers (het is niet toevallig dat een van de populairste smartphones de iPhone heet). Digitaal zijn we met de hele wereld verbonden, maar dat is iets anders dan sociale cohesie. Ondanks toenemende individualiteit snakken we naar het ‘wij-tijdperk’. Om dit binnen de context van het Nieuwe Werken te realiseren zal een manager flink aan het werk moeten. Hij of zij moet ook onafhankelijk van locatie, en met duidelijke structuur in communicatie, onderlinge afspraken moeten realiseren.

Hoe manage je nu een leeg kantoor? De oplossing verschilt per organisatie, want geen bedrijf is hetzelfde. Om enige houvast te creëren geeft Hospers enkele praktische tips hoe je om kunt gaan met de wensen en behoeftes binnen jouw organisatie. Begin met het maken van een communicatiematrix met daarin een overzicht van de communicatiemiddelen die een team gebruikt. Denk hierbij aan email, telefoon, meetings, maar ook aan Whatsapp of social business-tools zoals Yammer of chatprogramma’s. Zonder overzicht kun je geen goede afspraken maken. Voorkom daarom verwarring.

Digitaal zichtbaar
Een waardevolle tip bij het managen van een leeg kantoor is om te zorgen voor digitale zichtbaarheid van alle teamleden. Het is belangrijk dat iedereen zijn of haar profiel op orde heeft met vermelding van expertise en contactmogelijkheden. Je hoeft geen vaste ‘binnendagen’ te plannen. Mensen die elkaar nodig hebben weten elkaar toch wel te vinden. Een manager hoeft dat niet te organiseren. Als iedereen van elkaar maar weet waar de expertise ligt en hoe ze elkaar op inhoud kunnen vinden. Het kan geen kwaad om daarbij wel vaste koffie-halfuurtjes in te lassen. Denk ook na over weekstarts waarbij het hele team aanwezig is. Daarnaast helpt een vast inbelrondje aan het begin van de week om overzicht te houden. Ook in een leeg kantoor.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in