Home Ondernemen & Business Hoe Sex and the City de kloof tussen business en IT kan...

Hoe Sex and the City de kloof tussen business en IT kan helpen dichten

115

Sex and the City (SATC) is een populaire, Amerikaanse televisieserie die gaat over de belevenissen van vier vriendinnen in hartje Manhattan, New York. Voor degenen die niet bekend zijn met SATC*, de serie geeft een luchtige kijk op het leven van de vrouwelijke hippe dertiger in de Big Apple. De belangrijkste thema’s zijn relaties, vriendschap, carrière, shoppen en mode. De outfits van de actrices doen veel stof opwaaien. Let wel, figuurlijk, niet letterlijk.

Business en IT

Maar hoe kom ik nou op Sex and the City en wat is de link met IT zul je je misschien afvragen. Dat komt zo, vorige week las ik een stukje over de Myers Briggs Type Indicator, ook wel de MBTI-test genoemd. Deze test bestaat uit een uitgebreide vragenlijst over hoe de respondent met bepaalde situaties omgaat en hoe hij tot keuzes komt. De test levert uiteindelijk een persoonlijk profiel op waaruit bepaalde gedragskenmerken zijn te verklaren. Briggs en Myers onderscheiden vier persoonlijkheidstypen; de snelle beslisser op basis van emotie, de snelle beslisser op basis van feiten, de langzame beslisser op basis van emotie en de langzame beslisser op basis van feiten. Bij dit soort testen gaat iedereen hoe dan ook bijna automatisch voor zichzelf na in welk profiel hij past. En dit is ook de kracht van Sex and the City. Het succes van de serie kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de vier uitgesproken en uiteenlopende karakters van de hoofdrolspelers en het feit dat iedere televisiekijker zich wel herkent in één van de karakters.

De absolute hoofdrolspeelster is natuurlijk Carrie Bradshaw (gespeeld door Sarah Jessica Parker). Carrie is schrijfster van de wekelijkse column ‘Sex and the City’ in de New York Star, waarin ze onderwerpen rond seks en dating op Manhattan behandelt. Miranda Hobbes (gespeeld door Cynthia Nixon) is een succesvolle advocate, maar licht neurotisch en pessimistisch. Charlotte York (gespeeld door Kristin Davis) is werkzaam in een kunstgalerij en de braafste van de vier als het gaat om seks, relaties en het huwelijk. Samantha Jones (gespeeld door Kim Cattrall) is een succesvolle zakenvrouw met een eigen pr-bedrijf, die vrijheid (op elk gebied) hoog in het vaandel heeft staan.

Als we de vier vrouwen uit Sex and the City de MBTI-test zouden laten doen, dan zou daar het volgende uitkomen. Samantha is de sneller beslisser op basis van emotie, Miranda de snelle beslisser op basis van feiten, Carrie de langzame beslisser op basis van emotie en Charlotte de langzame beslisser op basis van feiten.

Als we deze lijn doortrekken naar de wereld van business en IT, dan zien we dat ook daar duidelijk dit soort persoonlijkheidstypen zijn te onderscheiden. En belangrijker, dat er een duidelijk verschil bestaat tussen ondernemers en IT’ers. Ondernemers of mensen van de business zijn vaak snelle beslissers op basis van emotie. Zij worden in SATC gerepresenteerd door Samantha. IT’ers zijn vaak langzame beslissers op basis van feiten. Oftewel, Charlotte is de verpersoonlijking van de IT’er. Natuurlijk is deze vergelijking enigszins gechargeerd, maar het maakt wel duidelijk dat mensen van de business en IT’ers verschillend tegen dingen aankijken en op verschillende manieren tot beslissingen komen. Het voert wellicht wat te ver om te zeggen dat ze lijnrecht tegenover elkaar staan, maar het is zo bezien ook weer niet heel vreemd dat beide partijen elkaar doorgaans slecht begrijpen en dat er bij veel organisaties sprake is van een kloof tussen business en IT. Maar hoewel business en IT een andere taal spreken, kunnen ze niet om elkaar heen, ze zijn tot elkaar veroordeeld; de IT bouwt tenslotte systemen voor de business.

De belangrijkste vraag is dan ook hoe je deze twee werelden beter op elkaar aan kunt laten sluiten. Misschien dat het antwoord wel ligt besloten in Sex and the City. Niet letterlijk, maar door goed te kijken naar de manier waarop de vier vrouwen in de serie met elkaar omgaan. Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha onderkennen elkaars mindere kanten. Maar ondanks of juist doordat ze qua karakter zo verschillend zijn, focussen ze zoals het goede vriendinnen betaamt op elkaars goede punten en wat ze gemeenschappelijk hebben. Ze trekken samen op in de strubbelingen die het leven van een dertiger in Manhattan kenmerken en proberen elkaar voortdurend te helpen en tot steun te zijn. Ach, als business en IT toch ook eens zo met elkaar om zouden kunnen gaan…Maar ja, dat is waarschijnlijk nou net het verschil tussen televisie en realiteit.

Eric ten Harkel, directeur van COOLProfs

*Opmerking van de auteur. Je hoeft tegenover je collega’s niet toe te geven dat je kijkt naar Sex and the City, al is het ook niet iets om je voor te schamen. En trouwens… “The A-Team” heeft precies dezelfde types!

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in