Home Ondernemen & Business Het ei van Schippers: meer kwaliteit, minder kosten

Het ei van Schippers: meer kwaliteit, minder kosten

127

Zo moeilijk is het eigenlijk niet. Voor de uitdagingen in de zorg heeft de overheid een messcherpe oplossing: ‘Langs de weg van kwaliteitsverbetering een aanzienlijke besparing op de zorgkosten realiseren’. In de Kamerbrief van vorige maand schetst minister Edith Schippers waar de winst te behalen valt. Een knieoperatie die in één keer slaagt, zodat geen hersteloperatie nodig is; zorg die op elkaar aansluit en minder medische fouten door betere informatieoverdracht.

Je kunt die Kamerbrief afdoen als een opsomming open deuren. Maar het feit ligt er dat er in de zorg in het algemeen nog wel iets te verbeteren is op het gebied van communicatie, informatieoverdracht en efficiency. De minister heeft het in haar brief vooral over budgettaire druk op zorgverleners en over de contractering als instrument. Vanuit mijn vakgebied en op basis van mijn ervaring met zorginstellingen kijk ik uiteraard naar ICT om de zorgkwaliteit te verbeteren en de betaalbaarheid te vergroten.

Veelzijdiger én directer communiceren
ICT in al zijn verschijningsvormen kan de processen en communicatie tussen zorginstelling en patiënten en tussen zorgprofessionals onderling aanzienlijk veelzijdiger en tegelijk veel efficiënter en directer maken. Zorgverleners kunnen volledig mobiel werken, ze kunnen op een veilige manier anytime, anyplace en met any device patiëntgegevens inzien en aanvullen en samenwerken met collega’s. Patiënten kunnen via een portal online hun eigen dossier inzien en afspraken maken. Een zorgportaal kan de verbinding vormen tussen zorgverlener en patiënt, tussen zorgverlener en externe specialist. Mobiele apps en cloudoplossingen kunnen zorgprocessen ondersteunen en verbeteren.

De overheid: expert in ICT-projecten
Al die oplossingen en scenario’s zijn mogelijk en worden ook toegepast in Nederlandse zorginstellingen, al is het nog maar mondjesmaat. Bovendien ontbreekt veelal de integraliteit. Vaak wordt gekozen voor afzonderlijke oplossingen en systemen, terwijl een integrale oplossing, waarbij afzonderlijke systemen volledig zijn geïntegreerd, pas echt een grote stap op weg naar kwaliteitsverbetering en besparing is. Die ICT-strategie moet dan wel passen bij het beleid van de zorginstelling. Maak ICT onderdeel van de overkoepelende visie en strategie en laat het vooral geen technisch feestje zijn. Want – en daar weet de overheid als geen ander over mee te praten – als je voor elke uitdaging een nieuwe afzonderlijke ICT-oplossing laat ontwikkelen, dan weet je één ding zeker: de kwaliteit gaat niet vooruit en de kosten rijzen de pan uit.

Marcel Lucker, directeur sales en marketing bij Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in