Home Ondernemen & Business Een andere kijk op de wereld

Een andere kijk op de wereld

80

In de media wordt enorm veel geschreven over ‘de kloof tussen de business en ICT’. Ook in gesprekken met mijn klanten komt die beroemde kloof steeds weer ter sprake. Hij blijkt enorm hardnekkig te zijn, die kloof. Er zijn heel veel systemen en modellen bedacht om hem te dichten. Voorbeelden hiervan zijn TOGAF (ontwikkelen en beheren van een standaard enterprise ICT-architectuur), BPM (wensen van de klant afstemmen op de middelen die beschikbaar zijn) en SCRUM (een flexibele manier om (software)producten te maken). Tot op heden lijkt het echter, met deze systemen alleen, niet goed te willen lukken.

Wat is die kloof nu eigenlijk en hoe komt het dat die zo lastig te slechten is? Ik denk dat het vooral te maken heeft met het type mens dat we vinden aan beide zijden van de ICT-kloof: ICT’ers en business georiënteerde medewerkers. ICT’ers hebben veelal een technische achtergrond, of in ieder geval veel belangstelling voor techniek. Mensen met een achtergrond in business (wat dat dan ook voor achtergrond is) zijn veel meer bezig met de organisatiekant. De mensen dus.

Professionals kiezen niet voor niets voor techniek of mensen. De combinatie komt maar zelden voor. Mensen hebben nu eenmaal eigenschappen die bij een van beide passen. Daar is ook helemaal niet mis mee. We hebben zowel de techniek-mens als de mensen-mens keihard nodig. Het punt is wel dat beiden een andere kijk op de (ICT-)wereld hebben.

De mensen-mens ziet IT als een soort kopieerapparaat. Het is een ding waar je aan de ene kant een vel papier inschuift, waarna er aan de andere kant, na een druk op de knop, een kopietje uitrolt. Dat apparaat is een hulpmiddel om mensen te laten samenwerken en bedrijfsprocessen te ondersteunen. Dat is waar het tenslotte om gaat. IT moet gewoon werken. Als het stuk is, of verouderd, dan koop je een nieuwe. Kopieerapparaten zat!

De techniek-mens kijkt naar IT als een complex technisch systeem met componenten die elkaar onderling beïnvloeden en die op elkaar afgestemd moeten worden om juist te functioneren. IT juist laten functioneren is tenslotte waar het om gaat. IT dient betrouwbaar en snel te werken en te voldoen aan de laatste stand van de techniek. Het is maatwerk.

Business-IT alignment is, in mijn persoonlijke ervaring als ICT-adviseur, een mensending. Willen we ervoor zorgen dat IT en business werkelijk in-line zijn, dan dienen we de mensen dichter bij elkaar te brengen. Hoe dan? Alleen bij elkaar aan tafel zetten is niet voldoende. Systemen en modellen helpen wel degelijk, maar zijn niet de doorslaggevende factor. Ik gaf al aan dat de combinatie mensen-mens en techniek-mens maar zelden voorkomt. Dat zijn echter wel de types die de kloof kunnen dichten doordat ze de taal van beide partijen spreken en de wereld van twee kanten kunnen bekijken. Dat is precies wat nodig is.

Ik verwacht dat mensen die werkelijk de taal van de business én van de techniek kunnen spreken steeds belangrijker worden. Zij zijn in staat om de juiste vragen aan de business te stellen om zo de echte functionele behoefte boven water te krijgen. Daarna kunnen ze die behoefte dan beschrijven met de blik van een ICT-er. Met oog voor het ICT-systeem en de mogelijkheden en onmogelijkheden die daar gelden.

Op die manier voorkomen we communicatiestoornissen, onderlinge irritatie en teleurstellingen. Zo zorgen we dat ICT doet waarvoor het ontworpen is: mensen in een bedrijf of instelling effectiever en efficiënter laten werken.

René Voortwist, Adviseur De Ictivity Groep

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in