Home Innovatie & Strategie Ieder bedrijf is een software-bedrijf

Ieder bedrijf is een software-bedrijf

71

Begin deze maand had ik nog eens het genoegen in Las Vegas de conferentie EMC World mee te maken. Aan Las Vegas zelf heb ik een hekel, maar EMC World zelf is voor mij altijd weer een pretreisje, omdat ik er telkens weer nieuwe inzichten meekrijg over de veranderingen die in de IT wereld aan de gang zijn. Ook bij deze editie vielen me een aantal zaken op, met name over de rol die software in de bedrijfswereld speelt.

EMC is de trouwste afnemer van onze content marketing diensten bij Across Technology en de afgelopen vijf jaar heb ik het bedrijf steeds verder zien wegtrekken van zijn oorsprong als leverancier van storage boxen, naar een all-round bedrijf dat actief is op alle terreinen waar de markt heen evolueert: big data, software-as-a-service, internet of things,…. Natuurlijk hadden heel veel van de nieuwsaankondigingen op het evenement te maken met een of ander kastje waar nu meer kracht in zat, of een nieuw formaat van dit of dat. Maar toch viel me ook nu weer de tendens op van de overheersende rol die software speelt, ook voor een storage leverancier. Twee jaar geleden al werd duidelijk dat de softwarelaag die bovenop de hardware draait en die zorgt voor de orkestratie van de diverse storagediensten in belang toeneemt, maar nu lijkt de evolutie nog verder te gaan.

Aan de ene kant is er de tendens om steeds meer open te gaan werken. De meeste bedrijven hebben intussen door dat één bedrijf niet alle innovatieve krachten kan aanwerven en ze weten dat er niet alleen knappe koppen bij partnerbedrijven zitten, maar evengoed bij concurrenten. Dat verklaart waarom ook een bedrijf als EMC tegenwoordig zo gul software gaat open-sourcen. Niet alleen een bedrijf als Pivotal zet daar de toon met het pionierswerk in de Cloud Foundry Foundation, tijdens EMC World lanceerde EMC ook CoprHD, een open source versie van zijn ViPR storage management software.

Een tweede tendens is die, dat software veel belangrijker aan het worden is als differentiator. In een periode waarin alles ‘cloud’, ‘mobile’ en ‘social’ moet worden, zijn het apps die het ene bedrijf van het andere gaan onderscheiden. Dat houdt in dat bedrijven weer meer aandacht zullen moeten besteden aan de toepassingen die ze ontwikkelen. Wie in de IT-sector grijs geworden is, weet dat we altijd door cycli gaan, van centraal naar decentraal bijvoorbeeld – met de beweging van mainframe naar client-server, naar internet.
Ook in de manier waarop bedrijven software inzetten, zijn we aan een nieuwe cyclus begonnen. Een tijd geleden was het niet meer dan normaal dat ieder bedrijf zijn eigen software ontwikkelde: het bedrijf was zo uniek dat geen bestaande software alle eigenheden kon vatten. Een duur en tijdrovend proces, waardoor uiteindelijk toch velen de overschakeling naar pakketsoftware maakten. Van ‘build’ gingen we naar ‘buy’ en uiteindelijk naar ‘compose’ waarin ontwikkelaars stukken code samenstelden tot één unieke toepassing. Nu apps weer zo belangrijk aan het worden zijn en bedrijven kunnen helpen om een markt te innoveren, zijn we mijns inziens aan een nieuw rondje ‘build’ begonnen. Waarbij we hopelijk geleerd hebben uit de fouten die in de vorige ‘build’-fase gemaakt zijn.

Er is dus hoop voor ontwikkelaars. En dan vooral voor ontwikkelaars die specifiek software voor hun eigen bedrijf schrijven. Slecht nieuws dan weer voor de grote softwarefabrieken in India en andere lageloonlanden: software is zo cruciaal geworden dat je de ontwikkeling er van niet langer kan uitbesteden, je moet het gewoon zelf doen. Alleen wie het bedrijf en zijn business door en door kent, kan er de programmatuur voor schrijven. Software is de core van ieder bedrijf, want ieder bedrijf is een softwarebedrijf geworden.

José Delameilleure, directeur van het IT Marketing & Communications departement van Across Technology

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in