Home Security Internationale dag van de privacy; dood of springlevend?

Internationale dag van de privacy; dood of springlevend?

63

Het internet staat er vol van: vandaag is de Internationale Dag van de Privacy. En laat dit nu net de dag zijn waarop ik de envelop openmaak van mijn energiebedrijf over de installatie van een slimme energiemeter. Bijzonder toeval. Want deze slimme energiemeter staat nog steeds ter discussie in relatie tot onze privacy. Is dat terecht? De slimme meter kan op ieder moment gegevens uitlezen en wie garandeert mij dat dat niet gebeurt? In 2009 bepaalde de politiek dat consumenten deze energiemeter mogen weigeren. De grote vraag is natuurlijk of dat gaat gebeuren. Volgens de netbeheerders zal nog geen 2% van onze bevolking dat doen…

En dat zegt wat mij betreft heel veel. Het lijkt erop, dat consumenten gemak en persoonlijk voordeel prefereren boven privacy. Voorbeelden te over. Klanten van een verzekeringsbedrijf geven massaal inzage in hun rijgedrag in ruil voor meer korting op hun autoverzekering in Engeland. Heel Nederland zit aan de Bonus-kaart van Albert Heijn waarmee de grootgrutter precies weet wat ik in mijn winkelwagentje leg. Daar waar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voorheen alle deuren langs moest om onderzoek te doen naar het bestedingsgedrag van de Nederlandse bevolking, kunnen ze nu met één druk op de knop bij AH hun gegevens ophalen…

Hoe komt het dan toch dat ING zich afgelopen jaar verslikte? Zij hadden het plan data over het betalingsgedrag van klanten commercieel te gaan gebruiken. Ook Equens, de hoeder van ons betalingsverkeer, werd op de vingers getikt toen bleek dat het bedrijf transactiedata wilde gaan verkopen.

Wat voor security geldt, is eigenlijk net zo van toepassing op onze privacy. Ga bij alles wat je doet niet achteraf bedenken hoe veiligheid en privacy gewaarborgd zijn. Regel dat vanaf het begin. Security & Privacy by Design. Bij het ontwerp van nieuwe producten of diensten moeten zowel security als privacy meegenomen worden. Zo is de trend vanuit onze ICT-industrie juist om het basisniveau van privacy voor gebruikers te verhogen. Het standaard toepassen van encryptie door Apple en Google is daar een goed voorbeeld van.

Ook voor privacy geldt dat je vanaf het begin open, eerlijk en transparant bent naar de consument over waarom data wordt verzameld en wat daarmee gebeurt. En vooral welke waarde dat voor de klant zelf heeft. Waarde in relatie tot gemak en persoonlijk voordeel hadden we al geconstateerd. Met de vreselijke terreuraanslagen nog op ons vizier, moeten we daar veiligheid zeker aan toevoegen. En ook niet te vergeten betere gezondheidszorg. Bepaal vervolgens per doelgroep wat wel of niet kan. Het is nu eenmaal zo dat jongeren gewend zijn data te delen. Terwijl ouderen wellicht wat sceptischer zijn. Dus dat vereist meer inspanning om de waarde nog inzichtelijker te maken. Tenslotte is het belangrijk vast te stellen wat juridisch wel en niet is toegestaan. Equens had zich bijvoorbeeld niet gerealiseerd dat talloze dorpen in ons land zo klein zijn dat direct duidelijk is op wie het betalingsgedrag van toepassing is. Privacywetgeving zegt dat onderzoeksdata nooit herleidbaar mogen zijn tot een individueel persoon.

Ik kijk uit naar mijn slimme energiemeter. Met een mogelijke energiebesparing van 6% is mijn persoonlijk voordeel duidelijk. Zolang mijn privacy is gewaarborgd met heldere privacy wet- en regelgeving en bedrijven een effectief privacy-by-design-beleid waarmaken, hoor je mij vooralsnog niet klagen. Of dat alleen voor mij geldt, blijft natuurlijk de vraag. Ik hoop je hierover binnenkort meer te kunnen vertellen…

Martijn van Lom, General Manager Benelux bij Kaspersky Lab

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in