Home Internet Internet als nutsvoorziening

Internet als nutsvoorziening

447

Je hebt basisvoorzieningen: eten, slapen en een dak boven je hoofd, en je hebt nutsvoorzieningen. Je overleeft zonder deze laatste, maar ze maken het leven wel veel aangenamer: elektriciteit, gas, water, telefoon en openbaar vervoer. Een dienst die al sinds een aantal jaren op de poort van het domein van de nutsvoorzieningen klopt, is internet. Krijgen we binnenkort ook een vergoeding als internet eruit ligt?

De wet is duidelijk. Ligt de stroomvoorziening er langer dan vier uur uit, dan krijgt u van de netbeheerder automatisch een vergoeding van 35 euro op uw rekening bijgeschreven. Voor elke vier uur die daarbij komt, krijgt u nog eens twintig euro. De uitzondering is dat bij uitzonderlijke weersomstandigheden of overstromingen de netbeheerder niet hoeft uit te keren.

Vanaf juni 2012 zijn telecom- en internetproviders verplicht grote storingen te melden. Het Agentschap Telecom hield rekening met ongeveer tien grote storingen op jaarbasis. Maar wat blijkt nu er een meldplicht is? In de tweede helft van 2012 waren er maar liefst 23 grote telefoon- en internetstoringen. Storingen die eindgebruikers tot waanzin dreven.

Netwerkstoring
In een Brocade-onderzoek gaf zestien procent van de respondenten aan dagelijks te maken te hebben met een netwerkstoring. De meeste problemen doen zich voor bij databaseapplicaties (41 procent), communicatietools (30 procent) en Microsoft Office-programma’s (25 procent). Storingen duren gemiddeld twintig minuten. Twee procent van de storingen duurt meer dan een half uur. Inmiddels is internet zo’n onmisbaar deel van het economische verkeer geworden, dat uitval direct tot kosten leidt. In het genoemde onderzoek geeft 41 procent van de respondenten aan dat men met omzetverlies, niet-behaalde SLA’s en imagoschade te maken heeft gehad door internetuitval.

Hoe komt dit? Veel bestaande datacenters zijn gebaseerd op technologie van twintig jaar oud. Virtualisatie en cloud-modellen vereisen steeds meer netwerkflexibiliteit en betere prestaties. Gelukkig zijn er ook toekomstgerichte bedrijven die werken aan meer schaalbare netwerken die on-demand capaciteit en diensten kunnen leveren. Zij willen zo de productiviteit en serviceverlening verbeteren en betere toegang tot realtime informatie bieden.

BROC590_infographic_830x250mm_050713_NL_RGB2

 

On-demand
Meer dan twee derde van de IT-beslissers geeft aan dat men een on-demand datacentertopologie toejuicht, gebaseerd op Software-Defined Networking (SDN). Dit type infrastructuur combineert fysieke- en virtuele-netwerkelementen. Die elementen leveren in vergelijking met legacy-omgevingen sneller en makkelijker de computing-, netwerk-, storage- en servicescapaciteit die nodig is voor het leveren van hoogwaardige applicaties. Een dergelijke benadering wordt beschouwd als een betere manier om in te spelen op de uitdagingen van het beschikbaar stellen van nieuwe applicaties, services en devices.

Door de beste aspecten van fysieke en virtuele netwerken te combineren, biedt het on-demand datacenter eenvoud, schaalbaarheid en capaciteitsbenutting. Het resultaat is een doelgerichte netwerkinfrastructuur voor sterk gevirtualiseerde en cloud computing-omgevingen. Die zorgt voor toegang tot informatie op elk moment en vanaf elke plek.

Schadeclaims
Mocht de verplichte melding van grote storingen door het Agentschap Telecom tot een verplichte vergoeding leiden, dan hebben we het over een miljoenenschade voor internetproviders elk jaar. De verwachte voordelen van SDN zijn, naast het uitblijven van deze claims: hogere productiviteit (42 procent), betere toegang tot realtime informatie (veertig procent), verbeterde beschikbaarheid (38 procent) en bredere service-delivery (dertig procent). Dat lijkt me, met het oog op mogelijke schadeclaims, de investering in SDN meer dan waard.

Eric van Gend, Sales Manager Ethernet fabrics Noord-Europa bij Brocade

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in