Home Internet De belofte van het Internet of Things: Zorg dat u er klaar...

De belofte van het Internet of Things: Zorg dat u er klaar voor bent

85

Het kan u niet zijn ontgaan: het Internet of Things, kortweg IoT, is daar. En de verwachtingen zijn hooggespannen. Gartner plaatste het internet der dingen in september 2014 al op de top van de hype-cyclus van opkomende technologieën. Zoals gebruikelijk in de levenscyclus van technologie volgt in de komende jaren de teleurstelling, de onvermijdelijke val naar beneden, onder meer door een gebrek aan standaarden. Maar dat het IoT een blijvertje is, staat voor velen vast. Het IoT verbindt mensen, processen, data en dingen. Het versmelt bedrijven en ontwricht hele bedrijfstakken. Fysieke en virtuele werelden vloeien in elkaar over. IoT is een exponent van digitale transformatie.

Alleen voor consumenten?
De hype rond IoT bleek wel tijdens CES in Las Vegas, begin van dit jaar. Op de grootste consumentenelektronicabeurs ter wereld vlogen de smartwatches, connected homes en slimme auto’s je om de oren. Fabrikanten rusten gebruiksvoorwerpen – van witgoed tot bruingoed, persoonlijke accessoires en vervoermiddelen – massaal uit met chips en sensoren, zodat de consument ze op afstand kan besturen of de apparaten een signaalfunctie krijgen. Maar boven alles produceren deze dingen waardevolle data over het gebruik ervan. Dit komt ten goede aan de klantbeleving, voedt verbeteringen in het productontwerp, opent de deur naar aanvullende services, en creëert nieuwe verdienmodellen. Ook de semiconductor-industrie vaart hier wel bij, zoals blijkt uit de groei van Nederlandse chipproducent NXP wiens NFC-chips we aantreffen in ondere andere de iPhone voor contactloos betalen, en Neerlands trots ASML die de chipmachines fabriceert voor giganten als Intel, Samsung, TSMC en Toshiba.

Nieuwe businessmodellen op basis van big data
Wie denkt dat IoT zich beperkt tot gadgets voor particulier gebruik, heeft het mis. Misschien nog wel groter dan het IoT voor consumenten is het industriële internet. Industriereuzen als GE, Caterpillar en Bosch investeren massaal in een met sensoren uitgerust machinepark dat in verbinding staat met de bedrijfsapplicaties, in toenemende mate in de cloud. Wat beweegt hen? Doen zij dit om hun operationele efficiëntie te verhogen? Onderhoud voorspelbaar te maken en preventief in te grijpen? De kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren en klanten beter te bedienen? Absoluut! Maar een misschien nog wel belangrijkere drijfveer is dat IoT nieuwe businessmodellen mogelijk maakt. Hier manifesteert zich de echte revolutie. Voor industriële partijen die inzetten op IoT treedt een wezenlijke verschuiving op: een belangrijk deel van hun omzet zal gaan komen uit software en services, afgeleid van de data afkomstig uit hun infrastructuur. Dichter bij huis maakt Philips een soortgelijke transitie door. Philips, groot geworden als gloeilampenfabrikant en elektronicaconcern, is tegenwoordig vooral maker van medische apparatuur. Die producten worden echter binnen de kortste keren ondergeschikt aan de inzichten die ze opleveren. Analoog aan de eerdere voorbeelden uit de industrie stevent Philips af op een businessmodel gebaseerd op big data die de medische apparatuur genereert. Voor we het weten is Philips een niet weg te denken schakel in het ecosysteem van ziekenhuizen, zorgverzekeraars, artsen en patiënten. Een verstrekker van een platform voor Digital Health. Getransformeerd van productenbedrijf naar dienstverlener.

Wat betekent IoT voor u?
Niets doen is geen optie. Want uw concurrenten zitten niet stil. Sterker nog: concurrenten komen uit onverwachte hoeken. Niet gehinderd door enige historie of ballast, bestaande processen en systemen. ’s Werelds grootste taxibedrijf heeft geen wagenpark. ’s Werelds populairste mediabedrijf produceert geen content. ’s Werelds hoogst gewaardeerde retailer heeft geen voorraaden. ’s Werelds grootste verstrekker van accommodaties bezit geen onroerende goederen. Data is hun wapen, het internet hun vehikel. Dus start uw transformatie nu, voor het te laat is. Pas uw businessmodellen aan, creëer flexibele processen en introduceer adaptieve applicaties. Zorg ervoor dat uw IT-landschap klaar is voor het collecteren, kanaliseren en verwerken van grote hoeveelheden data in beweging. Introduceer voorzieningen om de data in real-time te analyseren en er zinvolle actie op te nemen. Kortom: zorg voor een intelligente bedrijfsvoering. Of het nu is om nieuwe inkomstenstromen te genereren, de omzet te verhogen, de efficiency en productiviteit te verbeteren, de kosten te verlagen, beter te anticiperen op risico’s, of een onderscheidende klantbeleving te leveren, dat is de belofte van IoT.

Ricardo Passchier

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in