Home Innovatie & Strategie IT als business enabler: the time is now!

IT als business enabler: the time is now!

729

Na een welverdiende vakantie ben ik alweer een week vol aan het werk. Tijd dus voor een nieuwe blog. Nog maar weer eens over cloud? Of Pokémon Go, waar mijn zoon dagelijks kilometers voor rondloopt en –fietst? Nee. Dit keer wil ik vertellen hoe de IT-afdeling een business enabler kan worden.

Mijn collega Harm de Haan schreef het al eerder in één van zijn blogs: “Iedere IT-infrastructuur kan een business enabler zijn! IT ondersteunt niet langer de business, IT is de business.” Of we dit nu doen met onze ‘traditionele’ IT of met zaken als Internet of Things of cloudtechnieken, maakt niet uit. Zolang we deze middelen maar inzetten om onze organisatorische (business) doelen te bereiken. Of het nu om bedrijfsmatige groei gaat, of het bereiken van een betere concurrerende marktpositie. Om betere dienstverlening of om het vrijmaken van tijd binnen de IT-afdeling voor innovatieve projecten. Het zijn allemaal prima redenen om IT daarvoor in te zetten.

Maar hoe wordt je als IT-afdeling een business enabler? Hiervoor zijn er 5 zaken, die de IT-afdeling moet realiseren. In de onderstaande video, welke ik in juni dit jaar heb mogen opnemen voor het goed bezochte Cloud Strategies evenement in Spant! te Bussum, leg ik uit om welke 5 zaken het gaat en wat hierbij komt kijken.

Digitale Transformatie

Om dit te kunnen realiseren, moeten we onze ‘traditionele’ IT-denkwijze loslaten en op een andere manier IT gaan inzetten. In mijn eerdere blogs heb ik al laten weten dat ik een groot voorstander ben van IT as a Service (ITaaS). Ik adviseer om als IT-afdeling te denken als een Service Provider: welke IT-diensten zijn er nodig om mijn (business) doelstellingen te behalen? Toch zijn er nog heel veel bedrijven die moeite hebben om die digitale transformatie door te zetten.

Van oudsher blijven we vaak vasthouden aan bestaande infrastructuren en vendoren, de silo’s op het gebied van storage, compute en networking. En waarom ook niet? We hebben tenslotte niet voor niets geïnvesteerd in deze infrastructuren, die we voor meerdere jaren willen gebruiken en hier kennis en kunde van onze mensen op afstemmen. Logisch dat we bij vervanging veelal een voorkeur hebben om deze kennis en kunde hernieuwd in te zetten en voor een soortgelijke (vertrouwde) oplossing willen gaan.

Die gewenste oplossing wordt vervolgens tot in den treure geanalyseerd en voorbereid. Veelal wordt deze in een aanbesteding uitgevraagd met soms wel honderden technische eisen. Geloof me ik spreek uit ervaring! En dan moet je je maar afvragen of je geen fouten hebt gemaakt bij het opstellen ervan. En dat je daadwerkelijk krijgt wat je wilt hebben. Een strak geregisseerde oplossing en meestal als afzonderlijke silo uitgevraagd. Maar is dat in alle gevallen het beste?

Fail, Learn, Adapt

Komende vanuit de developers-wereld wordt steeds vaker het fail fast, fail often (fail better, fail forward, etc.) principe in de markt geopperd: begin ergens, kijk wat werkt en pas aan of verbeter wat niet werkt. Maar vooral, leer van je fouten! Er zijn zowel voor- als tegenstanders van dit principe, want waar zoiets wellicht werkt bij product- of systeemontwikkeling, ga je dit principe dan ook in je huidige IT-infrastructuur toepassen?

“Ik heb niet gefaald. Ik heb 10.000 manieren gevonden die niet werken.” Een bekende uitspraak die wordt toegeschreven aan Thomas Edison. Het komt er op neer dat je niet bang hoeft te zijn om fouten te maken. Zolang je er maar van leert. Betekent dit dat je meteen gaat experimenteren met je complete IT-infrastructuur? Ik denk het niet. Daar is je huidige omgeving wellicht iets te kostbaar voor. Dus ga op zoek naar een quick win. Creëer draagvlak bij je belangrijkste gebruikers en kijk welke techniek hier het beste bij aansluit op basis van functionaliteit, veiligheid en/of kostenefficiency.

Noem het Bimodal IT (zie wederom eerdere blogs van Harm de Haan), noem het DevOps of toch gewoon ITaaS. Het maakt niet uit, zolang je je maar beseft dat IT naar een meer creatief en volwassen niveau dient te transformeren.

Technologie, mensen en processen

Techniek is belangrijk, maar processen en vooral mensen zijn nog belangrijker. En daar wringt meestal de schoen. Want een IT-afdeling is, traditioneel gezien, voor het grootste deel bezig met techniek. Mijn advies is om meer focus te leggen op nieuwe denkwijzen, nieuwe processen, nieuwe skills en ja, wellicht ook op wat nieuwe technologieën…

En wanneer begin je hier mee?
“The best time to start was yesterday. The next best time is now!”

Voor meer informatie ga naar www.telindus.nl

Eric Otten, Datacenter Consultant en Cloud (ITaaS) Architect bij Telindus

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in