Home Innovatie & Strategie IT wil wel, maar kan niet: hoe tijdgebrek in de weg staat...

IT wil wel, maar kan niet: hoe tijdgebrek in de weg staat van innovatie

74

Uit recent onderzoek van CIO.nl in opdracht van RES blijkt dat IT-afdelingen zich er zeer bewust van zijn dat ze een bijdrage moeten leveren aan de bedrijfsdoelstellingen. Tijdgebrek zorgt er echter voor dat Nederlandse IT-afdelingen niet toekomen aan strategische projecten. Slechts 19% van de IT-werknemers stelt ruim voldoende tijd te hebben voor innovatie.

Naast het verkrijgen van inzicht in de gebruikte hard- en software-licenties, de kosten per gebruiker en het realiseren van snellere doorlooptijden, wordt het creëren van tijd voor strategische projecten als belangrijkste uitdaging gezien door de ondervraagden. De IT-afdeling wordt over het algemeen reactief genoemd. Het stempel ‘innovatief’ wordt over de hele linie het minst genoemd.

Tijd vrijspelen voor innovatie

Het tijdgebrek van IT komt voornamelijk voort uit het ondersteunen van belangrijke continue processen. Denk daarbij aan het verlenen van rechten, het installeren van applicaties of het toewijzen van meer opslagruimte. Antwoorden uit het onderzoek wijzen erop dat bedrijven nog maar op kleine schaal selfservice, automatisering en contextbewuste werkplekken faciliteren. Doordat IT’ers veel beheer, terugkerende taken, processen en dienstaanvragen handmatig moeten afhandelen wordt IT als het ware gedwongen om reactief te blijven acteren.

Automatiseren om te innoveren

Automatisering biedt de uitkomst om innovatie binnen IT te bewerkstelligen. De eerste stap is het inzichtelijk maken van de processen binnen het bedrijf, zoals het on- en offboarden van werknemers, de levering van goedgekeurde hardware en software, het aanmaken en verwijderen van e-mailaccounts en het toekennen van bepaalde rechten tot informatie. Als deze processen binnen een bedrijf duidelijk zijn, kan er verregaand geautomatiseerd worden. Zodra de automatisering ingericht is kan ook selfservice worden toegevoegd zodat werknemers ook zelfredzamer zijn en zich meer ‘in control’ voelen.
Deze automatiserings- en selfserviceslag biedt een aanzienlijke tijdsbesparing op voor IT die zich zo kan richten op projecten die bijdragen aan de doelstellingen. Zo’n 65 procent van de ondervraagden denkt ook nog eens dat de productiviteit van de organisatie erop vooruit zal gaan. Een win-win-win-situatie dus!

Contextbewuste werkplekken als welkome stimulus

Een andere automatiseringsvorm die CIO.nl aan de respondenten voorlegde, het creëren van contextbewuste werkplekken die vanaf alle locaties en apparatuur bereikbaar zijn, wordt ook als een welkomen stimulus van de productiviteit gezien. Een contextbewuste werkplek past zich aan de situatie aan waarin de werknemer zich op dat moment bevind. Denk bijvoorbeeld aan het type apparaat dat wordt gebruikt, de locatie, de internetverbinding en de beveiligingsregels die van toepassing zijn. Een contextbewuste werkplek verbetert de gebruikerservaring van de werknemer aanzienlijk en helpt bovendien om de veiligheid en compliance te vergroten.

De IT-afdeling voert de regie over innovatie

In deze tijd van digitale transformatie is innovatie door de IT-afdeling geen ‘nice to have’ meer, maar een noodzakelijkheid. Wanneer de IT-afdeling de regie voert over de innovatie, kan zij een grote bijdrage leveren aan de zakelijke doelstellingen. Automatisering, contextbewuste werkplekken en selfservice kunnen IT de uitkomst bieden om tijd vrij te spelen voor innovatie.

Mark-Peter Mansveld is Area Vice President voor de Benelux bij RES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in