Home Cloud Cloud computing stapt uit de schaduw

Cloud computing stapt uit de schaduw

85

Schaduw-ICT ontpopte zich de afgelopen jaren van een modekreet tot een tastbaar fenomeen. Veel organisaties waren niet voorbereid op de komst van nieuwe technologie. Werknemers maakten naar hartenlust gebruik van niet-goedgekeurde cloud-diensten. ICT-afdelingen hadden de grootste moeite om dit gebruik in kaart te brengen en een halt toe te roepen. Gelukkig heeft er inmiddels een omslag plaatsgevonden bij veel CIO’s en hun teams.

In de begindagen van de cloud lag de focus van veel ICT-afdelingen op hun kerninfrastructuur en operationele rol. Ze waren zich niet bewust van de noodzaak om cloud-diensten aan te schaffen, te beheren en aan de organisatie aan te bieden. Er was tijd nodig om commerciële, juridische, governance- en beheerexpertise op te doen. Maar inmiddels zijn er branchestandaarden op dit gebied ontwikkeld en hebben leveranciers de transparantie van hun cloud-diensten vergroot. Bedrijven en leveranciers begrijpen elkaar nu een stuk beter.

Kansen cloud omarmd
ICT-afdelingen hebben ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Terwijl de cloud zich ontwikkelde van een experimenteel platform voor het testen en programmeren van applicaties tot een platform voor het ondersteunen van bedrijfskritische workloads, hebben CIO’s en hun teams niet stilgezeten. Ze hebben nieuwe vaardigheden ontwikkeld, de kansen van de cloud omarmd en een nieuwe invulling gegeven aan hun relatie tot de overige bedrijfsonderdelen.

Hoewel wijdverspreide schaduw-ICT voor veel bedrijven een pijnlijke ontwikkeling is geweest, heeft dit fenomeen wel een veranderingsproces in gang gezet. Volgens het Verizon State of the Market: Enterprise Cloud 2014 Report gaf het bedrijfsleven het afgelopen jaar 38 procent meer uit aan cloud-oplossingen dan in 2013. Meer dan 80 procent van deze cloud-investeringen wordt inmiddels beheerd door de ICT-afdeling, die het specificatie- en selectieproces steeds slimmer en rigoureuzer aanpakt. Helemaal veelzeggend is dat de CIO en CTO hier in 62 procent van alle gevallen direct bij betrokken is.

Deze proactieve opstelling van CIO’s luidt definitief het einde in van een periode waarin werknemers hun eigen plan trokken door een beroep te doen op schaduw-ICT. De ICT-afdeling heeft de regie opnieuw in handen, en de CIO verkeert daarmee in de positie om de bedrijfsgroei te stimuleren. Dit is te danken aan:

  • Een gemeenschappelijke focus op innovatie en intensievere communicatie tussen alle bedrijfsonderdelen. De ICT-afdeling houdt zich niet uitsluitend meer bezig met het voorzien in de fundamentele bedrijfsbehoeften, maar gaat nu ook op zoek naar platforms die ondersteuning bieden voor bedrijfskritische workloads en bijdragen aan een snellere en verbeterde levering van ICT-diensten.
  • Een ‘renaissance’ in de automatiseringswereld die de rol van de centrale ICT-organisatie zowel een nieuwe invulling geeft als versterkt. Nu ICT-teams cloud-ervaring hebben opgedaan, zijn zij in staat om veel effectiever samen te werken met de rest van de organisatie.
  • De ontwikkeling van krachtiger interne processen en mechanismen die de bedrijfsprestaties verbeteren zonder de kosten omhoog te jagen. Interne ICT-teams hanteren veel striktere criteria ten aanzien van de inkoopspecificaties, het beheer van het inkoopproces, governance en de prestaties van cloud-diensten.
  • Leveranciers die hun cloud-oplossingen hebben verbeterd. Dit is een reactie op de vraag vanuit het bedrijfsleven naar meer transparantie en krachtiger prestaties, ingebouwde ondersteuning- en beheerlagen en professionele diensten op uiteenlopende niveaus.

Hierdoor aangemoedigd leggen ICT-managers zich toe op het ondersteunen van de verschillende bedrijfsonderdelen. Voor een optimaal resultaat is het echter van cruciaal belang dat de ICT-afdeling de vrijheid heeft om gefundeerde, strategische beslissingen te nemen over de aanschaf van cloud-diensten. Van een tactisch bedrijfsonderdeel dat alle bedrijfssystemen in de lucht houdt is de ICT-afdeling veranderd in een strategische motor voor innovatie en procesverbetering. Werknemers hoeven niet langer gebruik te maken van ‘schaduw-ICT’, maar kunnen in het volle zonlicht optimaal profiteren van de cloud.

Pieter Holst, AVP Verizon Benelux

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in