Home Innovatie & Strategie Betere keuzes maken voor mensen door betere keuzes te maken voor uw...

Betere keuzes maken voor mensen door betere keuzes te maken voor uw bedrijf

108

Een recente uitspraak in een rapportage van de Economist Intelligence Unit dwong tot nadenken. “Geen excuses meer: in een wereld waar 69 van de 100 grootste economische entiteiten ter wereld bedrijven zijn in plaats van landen, is het een morele verplichting om te zorgen voor verantwoordelijke toevoerketens[1].”

Terwijl zowel overheden als bedrijven werken aan de beste manieren om beter om te gaan met steeds complexere internationale toevoerketens, kopen wij als bedrijven en consumenten producten om aan onze dagelijkse behoeften te voldoen. Die zijn afkomstig van merken die we waarderen en waar we respect voor hebben. Dit, zonder na te denken over de toevoerketens van deze producten. Maar het omslagpunt is bereikt. Bedrijven maken deel uit van onze maatschappij en moeten daarom hun grootboek pakken. En even de tijd nemen om na te denken over nieuwe oplossingen om hun drie P’s (People, Planet en Profit) in balans te houden.

Verantwoordelijkheid

Een van de manieren waarop wij dit als bedrijven kunnen doen, is door te zorgen dat de leveranciers, partners en producten die we kiezen hun verantwoordelijkheden nakomen. Zodat wij de onze kunnen nakomen. Laten we een voorbeeld nemen waar ieder bedrijf, en zelfs iedere persoon, wel eens mee in aanraking komt: de printer. Als bedrijf met een uitgebreid verleden in innovatie van printtechnologie en de productie van printerproducten voor bedrijven en consumenten, begrijpen we de uitdagingen waar bedrijven die dagelijks moeten printen tegenaan lopen. We begrijpen de keuzes die ze moeten maken bij het kopen of vervangen van hun printer fleet. Het komt uiteindelijk vaak neer op prijs en efficiëntie. Toch zou ik zeggen dat de keuze van de technologie en de leverancier minstens zo belangrijk is. En dat een klein beetje onderzoek vooraf een enorm effect kan hebben.

Ik ben me hier meer bewust van geworden via mijn werk bij Epson. Als Japans bedrijf vormt de cultuur van Monozukuri (de kunst en de wetenschap van dingen maken) namelijk de kern van alles wat we doen. Dit onderstreept het belang van productie in harmonie met de natuur en de waarden van de maatschappij. En van het respecteren van bronnen – of dit nu materialen of mensen zijn. Bij Epson zijn deze principes al lange tijd geïntegreerd in de werkwijze en fungeren ze als fundamentele directiefilosofie. Maar nog interessanter is dat het bedrijf eigenaar is van de volledige productieketen. Iets dat steeds zeldzamer wordt door de evolutie van internationale toevoerketens. Zeker in de technologiebranche.

Hoge standaarden

Een goed voorbeeld hiervan zijn de fabrieken die inkjetprinters maken en die volledig in ons bezit zijn. Hier gelden hoge standaarden voor werkomstandigheden. We minimaliseren de invloed op het milieu en het ontstaan van afval in ons productieproces. Het voelt erg goed om te weten dat we onze printtechnologieën en -producten op ethische wijze produceren. Dat al onze werknemers een veilige en gezonde werkplek hebben. En dat onze eindproducten onze filosofie uitdragen, namelijk ‘Sho Sho Sei’. Wat Japans is voor compact, energiebesparend, nauwkeurig.

Onze inkjettechnologie blijft hiervan het beste voorbeeld. Deze toont namelijk aan dat we een verschil kunnen maken door oprecht te kijken naar wat onze klanten willen en nodig hebben. Dit vervolgens af te zetten tegen verschillende technologieën. En dan te blijven investeren in innoveren voor een betere uitkomst. Wij produceren nu de beste keuze op de markt, aangezien onze inkjettechnologie, in vergelijking met bijvoorbeeld lasertechnologie, lagere kosten en hogere snelheden biedt (om te voldoen aan de wensen van onze klanten). Maar tegelijkertijd tot 96 procent minder energie gebruikt. En de afvalproductie met maximaal 99 procent vermindert. En ook significant[2] minder CO2 uitstoot. Zo voldoen we aan de behoeften van onze klanten en die van de maatschappij.

Sociale aspect

Het sociale aspect van de drie P’s (People) is voor Epson essentieel. Hoe meer we naar onze werknemers, klanten en zakenpartners luisteren en hoe meer we samen blijven doorgroeien met lokale en internationale gemeenschappen, hoe beter ons bedrijf, onze producten en onze toekomst zullen zijn. Wij geloven dat het allemaal neerkomt op keuzes. Bedrijven zouden niet de keuze moeten hebben tussen de balans en wat belangrijk is voor mensen en de maatschappij; de keuze zou moeten draaien om de juiste leveranciers, partners en producten, om een positieve invloed te hebben op de drie P’s.

Ward Estoppey, channel marketing manager bij Epson Nederland

[1] http://growthcrossings.economist.com/wp-content/uploads/sites/47/2017/07/EIU-SCB-RSC-WP.pdf

[2] BLI 2017

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in